چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 311264

یک دکترای تخصصی سلامت باروری، گفت: بهترین شیوه انتخاب جنسیت در دوران بارداری استفاده از روش های طبیعی است، چرا که مداخلات تهاجمی و آزمایشگاهی نوعی بمباران هورمونی برای مادران است.

بهترین روش انتخاب جنسیت دوران بارداری/توصیه به زوجین

سلامت نیوز:یک دکترای تخصصی سلامت باروری، گفت: بهترین شیوه انتخاب جنسیت در دوران بارداری استفاده از روش های طبیعی است، چرا که مداخلات تهاجمی و آزمایشگاهی نوعی بمباران هورمونی برای مادران است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، طاهره مختاریان گیلانی، ظهار داشت: روش‌های تهاجمی که در عموم جامعه از آن به عنوان شیوه‌های کاشتنی یا آزمایشگاهی (IVF/PGD) نام برده می‌شود، در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است و در ایران نیز به دلیل هزینه، عوارض جانبی و ریسک بالای عدم موفقیت در بارداری(٢٥ درصد احتمال بارداری) از سوی متخصصان کمتر پیشنهاد می‌شود.


وی تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های مرور سیستماتیک و متاآنالیز در منابع علمی معتبر و همچنین به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران علم ژنتیک روش‌های آزمایشگاهی (IVF/PGD) نوعی بمباران هورمونی محسوب می‌شود و پزشکان همواره عوارض جانبی ایجاد شده از روش‌های آی وی اف- پی جی دی را به عنوان اخلاق حرفه‌ای پزشکی مد نظر قرار می‌دهند تا خللی بر سلامت مادر و نوزاد وارد نشود.


مختاریان، بهره گیری از روش‌های طبیعی را مناسب‌ترین راه برای تعیین جنسیت دانست و افزود: روش‌های طبیعی انتخاب جنسیت قبل از بارداری می‌تواند طوری برای والدین تنظیم شود تا والدین بتوانند با ترکیبی از روش‌های مختلف طبیعی به درصد رضایت بخشی از جنسیت دلخواه برسند. این در حالی است که اگر برنامه تغذیه‌ای خاص و روزهای اقدام توسط متخصص این کار، به درستی تنظیم شود آسیبی به والدین و نوزاد نخواهد رسید.


این متخصص سلامت باروری ادامه داد: در مطالعات مختلف مشخص شده که روش‌های تغذیه‌ای و تعیین زمان تخمک گذاری به طور جداگانه یا ترکیبی می‌تواند در رسیدن افراد به جنسیت دلخواه فرزند خود بین ۷۰ تا ۹۰ درصد مؤثر باشد. بنابراین والدینی که به دنبال توازن جنسیتی خانواده هستند، می‌توانند از روش‌های طبیعی و غیر تهاجمی برای رسیدن به جنسیت دلخواه استفاده کنند تا از عوارض جانبی روش‌های تهاجمی در امان باشند.


مختاریان تاکید کرد: در شرایط عادی احتمال پسر یا دختر شدن به صورت ۵۰/۵۰ است و این درصد می‌تواند با رعایت روش‌های طبیعی تعیین جنسیت قبل از بارداری تغییر کند. یکی از دلایلی که نسبت ثانویه جنسی در ایران به صورت نرمال جهانی خود نمایی می‌کند در این است که افراد صاحب فرزند پسر اغلب به دنبال جنسیت دختر هستند و آنهایی که دختر دارند به دنبال پسر دار شدن هستند. یک گروهی هم هر دو جنسیت را بر اساس فیزیولوژی طبیعی تجربه می‌کنند. به همین دلیل نوسان جنسیتی همواره در کشور ما برقرار بوده و خواهد بود.


وی ابراز کرد: البته در برخی از کشورها همانند هند و چین تعصب‌های جنسیتی برای پسر دار شدن وجود دارد و با توجه به نوع اعتقادات و قوانین موجود در آن کشورها، سقط جنین امری بدیهی بوده و مردم برای داشتن فرزند مذکر اقدام به سقط جنین‌های دختر می‌کنند تا جایی که همین اقدام آنها باعث اختلال در توازن جنسیت این کشورها شده است به طوری که این موضوع موجب تغییر نسبت ثانویه جنسی از ۱۰۵/۱۰۰ به ۱۲۵/۱۰۰ شده است و حتی در برخی قوم‌ها وضعیت وخیم‌تری مشاهده می‌شود.


مختاریان گفت: اگر چه روش‌های طبیعی نمی‌تواند صددرصد باشد اما به دلیل اینکه بدون هیچ گونه عوارض جانبی است و آسیبی به سلامت مادر و نوزاد وارد نمی‌کند، روشی بسیار ارزشمند است. نکته بسیار مهم و ارزشمند در جامعه ایرانی آن است که بارها دیده شده که تکرار یک جنسیت تأثیری بر روی عشق ورزیدن والدین به فرزندان ندارد در حالی که در بسیاری کشورها این طور نیست.


وی خاطر نشان کرد: ایران کشوری با فرهنگ قوی و اعتقادات مذهبی بالا بوده و خوشبختانه در بیشتر استان‌ها توازن جنسیتی وجود دارد و ترجیح جنسیتی به ندرت دیده می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود زوج‌ها در صورت لزوم برای تعیین جنسیت فرزند خود به دنبال روش‌های طبیعی قبل از بارداری باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha