چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 311288

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه ما باید برای سازگاری با خشکسالی در کشور برنامه‌ریزی کنیم، گفت: یکی از راهکارهای کوتاه مدت مقابله با خشکسالی، صرفه‌جویی آب است.

راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مقابله با خشکسالی

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه ما باید برای سازگاری با خشکسالی در کشور برنامه‌ریزی کنیم، گفت: یکی از راهکارهای کوتاه مدت مقابله با خشکسالی، صرفه‌جویی آب است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،ابوالقاسم حسین‌پور با اشاره به اینکه شرایط کشور ما به‌گونه‌ای است که همواره با مخاطرات خشکسالی و سیل دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: در چنین شرایطی لازم است که ما بسترهای مدیریت و پیشگیری از خسارات این دو مخاطره را در کشور ایجاد کنیم و البته نگاهی انتزاعی به پدیده‌های طبیعی ازجمله سیل و خشکسالی نداشته باشیم.


وی در ادامه با بیان اینکه از دید علمی و فنی و مدیریت حوضه‌های آبخیز، سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند و مدیریت این دو پدیده باید به‌صورت توامان صورت گیرد، تصریح کرد: ما باید برای کاهش خسارات خشکسالی در زمان ترسالی‌ها چاره‌ای بیندیشیم و با انجام اقدامات پیشگیرانه و زیرساختی ازجمله توسعه آبخیزداری و آبخوان‌داری توان محیطی را در مواجهه با خشکسالی افزایش دهیم و خسارات آن را بر محیط زیست، جامعه و معیشت مردم به حداقل برسانیم.


حسین‌پور با تاکید بر اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری علاوه بر کمک به ما در شرایط خشکسالی، سبب کاهش خسارات سیل هنگام وقوع می‌شود، گفت: درحال‌ حاضر مناطقی که تحت پوشش این عملیات قرار گرفته‌اند، آسیب‌پذیری کمتری در مقابل خشکسالی دارند. از سویی دیگر آبخیزداری و آبخوان‌داری سبب ایجاد تعادل بین ترسالی‌ها و خشک‌سالی‌ها می‌شود و از آنجایی که کشور ما نیز شرایط اقلیمی ناپایداری دارد، ضرورت اجرای این پروژه‌ها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.


مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: یکی از راهکارهای کوتاه‌مدت مقابله با خشکسالی، بحث‌های مرتبط با صرفه‌جویی آب است. از آنجایی که کشور ما کشور خشک با بارش‌های کم است، نیاز داریم که آموزش‌هایی را به‌عموم مردم درخصوص سازگاری با خشکسالی ارایه دهیم. درحال‌ حاضر سفره‌های آب زیرزمینی در ایران در شرایطی هستند که نمی‌توانند فشار خشکسالی را تحمل کنند. از این‌رو باید با صرفه‌جویی این فشار را به حداقل برسانیم.


حسین‌پور در ادامه با اشاره به اینکه صرفه‌جویی باید در تمام بخش‌ها ازجمله کشاورزی، صنعت، مصرف خانگی و... صورت گیرد، گفت: از سویی دیگر ما نباید به آب به‌صورت کالایی یکبار مصرف نگاه کنیم چراکه آب پس از استفاده شدن قابلیت تصفیه و بازگشت مجدد به چرخه مصرف را دارد.


وی در پایان با تاکید بر اینکه نیاز است که در کشور بیش از پیش روی موضوعاتی مانند «آب خاکستری» برنامه‌ریزی کنیم، اظهار کرد: چنانچه الگوهای مصرف در کشور ما به‌روز رسانی شود و با استفاده از فناوری‌های جدید جلوی هدر رفت آب را بگیریم خواهیم توانست که توان محیطی را در مواقع خشکسالی افزایش دهیم.

درحال‌ حاضر کشور ما حداقل به رشد سه تا چهار برابری فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری نیاز دارد. توسعه زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری برای پیشگیری از سیل و خشکسالی و در جهت افزایش تاب‌آوری مناطق در برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha