متخصصان آمریکایی به سوالات رایج درباره عوارض جانبی واکسن کرونا پاسخ دادند.

آیا می‌توان پس از دریافت واکسن کرونا آسپرین مصرف کرد؟

سلامت نیوز:متخصصان آمریکایی به سوالات رایج درباره عوارض جانبی واکسن کرونا پاسخ دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران ،شیوع ویروس کرونا در جهان مرگبارترین همه گیری یک قرن اخیر را برای انسان‌ها رقم زده است. با این حال، خبر مسرت بخش این است که واکسن کووید ۱۹ هم اینک از سوی غول‌های داروسازی جهان تولید شده و کشور‌های زیادی فرآیند واکسیناسیون عمومی را آغاز کرده اند.


به گزارش اکسپرس، با این حال، تاکنون هیچ واکسنی در جهان کشف نشده است که عوارض جانبی نداشته باشد. یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی واکسن کرونا، ایجاد سردرد و بی حالی در افراد است. سوال رایجی که افراد پس از مشاهده عوارض جانبی واکسن کرونا می‌پرسند این است که آیا می‌توان در این مواقع از آسپرین یا مسکن‌ها استفاده کرد؟


مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا در پاسخ می‌گوید استفاده از آسپرین و مسکن‌های رایج پس از دریافت واکسن کرونا اشکالی ندارد. با این حال، مصرف آسپرین تنها در صورتی باید انجام شود که فرد به دلیل سایر بیماری‌ها مشکلی با مصرف آن نداشته باشد.


همچنین توصیه می‌شود افراد پیش از دریافت دوز نخست واکسن کرونا از آسپرین استفاده نکنند، اما استفاده از آن پس از دریافت واکسن بلامانع است. برخی افراد ممکن است عوارض جانبی پس از دریافت واکسن بروز دهند که این موضوع طبیعی و نشان دهنده آن است که بدن در حال ایجاد مقاومت در برابر ویروس قرار دارد. آسپرین و مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن برای تسکین درد ناشی از عوارض واکسن کرونا توصیه می‌شود.


همچنین ممکن است برخی عوارض جانبی واکسن باعث اختلال در انجام امور روزمره افراد شود. با این حال، این موضوع جای نگرانی ندارد و این امر به صورت خود به خود پس از مدتی رفع می‌شود. به طور عمومی عوارض جانبی واکسن کرونا بسیار ملایم است و بیش از یک هفته باقی نمی‌ماند.


مرکز سلامت همگانی انگلیس می‌گوید امکان دارد افراد پس از یک تا دو روز از دریافت واکسن کرونا دچار تب شوند. اگر شاهد تب بالا برای بیش از دو روز هستید، این امر نشان می‌دهد پیش از دریافت واکسن کرونا به این ویروس آلوده بوده اید. در این مواقع، فرد باید در خانه خود را قرنطینه کرده و تست کرونا دهد.
همچنین توصیه می‌شود در صورتی که سردردتان برای بیش از ۴ روز پس از دریافت واکسن ادامه داشت حتماً به پزشک مراجعه کنید.


علی رغم تمامی مسائل ذکر شده باید این نکته را در نظر داشت که واکسیناسیون عمومی در برابر کرونا موثرترین و بی خطرترین راهکار برای مقابله با این ویروس است.


تحقیقات متعدد نشان داده است دریافت دو دوز از واکسن کووید ۱۹ به میزان بیش از ۹۰ درصد فرد را در برابر ابتلا به این ویروس مقاوم می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha