فوق تخصص ریه و متخصص داخلی گفت: ماسک جراحی سه‌لایه به منظور استفاده روزانه ۳ تا ۴ ساعت قابل استفاده بوده و در صورت مرطوب شدن باید بلافاصله تعویض شود.

ماسک یکبار مصرف سه‌لایه ۳ تا ۴ ساعت قابل استفاده است

سلامت نیوز:فوق تخصص ریه و متخصص داخلی گفت: ماسک جراحی سه‌لایه به منظور استفاده روزانه ۳ تا ۴ ساعت قابل استفاده بوده و در صورت مرطوب شدن باید بلافاصله تعویض شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حمید سهراب‌پور  افزود: در حال حاضر ماسک‌های متعددی همچون ماسک جراحی دولایه، سه‌لایه، پارچه‌ای، ان ۹۵ و شماری از ماسک‌های پیشرفته به منظور مقابله با کووید-۱۰ در سراسر جهان استفاده می‌شود.


وی تصریح کرد: ماسک‌های یک‌بار مصرف سه‌لایه جراحی به منظور استفاده روزانه بهترین گزینه جهت جلوگیری از انتقال آلودگی است، اما حضور در اماکن عمومی پرازدحام و آلوده نظیر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت ودرمان که آلودگی عفونی شدید است، مستلزم استفاده از ماسک پارچه‌ای بر روی این ماسک است.


ماسک پارچه‌ای باید به صورت روزانه شسته شود
این متخصص داخلی تاکید کرد: اما ماسک پارچه‌ای باید به صورت روزانه، پس از یک‌بار مصرف شسته شود، مرطوب نباشد و پس از شست وشو با اتو و... خشک و سپس استفاده شود.
سهراب‌پور همچنین با بیان اینکه ماسک باید بینی و دهان را به طور کامل بپوشاند، گفت: شستن ماسک یک‌بار مصرف نیز کارایی ماسک را از بین می‌برد و بنابراین باید به طور روزانه تعویض شود.
سهراب‌پور در ادامه با اشاره به ویروس هندی اظهار داشت: اکنون این ویروس در هندوستان به دلیل تراکم بالای جمعیتی جهش یافته و قدرت سرایت بیماری و میزان مرگ ومیر را افزایش داده و به دلیل ازدحام جمعیت و کمبود امکانات بهداشتی و درمانی تبدیل به یک فاجعه شده است.
وی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: در حال حاضر مسئولین کشور باید با تدابیر مقرراتی از کنترل این ویروس به کشور جلوگیری و شهروندان نیز به طور جد پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت کنند.


تاثیر مصرف الکل بر دستگاه تنفس  
این فوق تخصص ریه در ادامه در خصوص تاثیر مصرف الکل بر دستگاه تنفس نیز اظهار داشت: الکلی که در حال حاضر به عنوان ضدعفونی به کار برده می‌شود، برای اشخاص سالم عوارض خاصی نداشته اما می‌تواند برخی از عارضه‌های تنفسی را تشدید کند.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال، استنشاق مواد شیمیایی در بیماران مبتلا به آسم می‌تواند راه تنفس را تحریک و علائم بیماری را تشدید کند، اما عوارض خاصی برای اشخاص سالم نخواهد داشت.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.
تاکنون حدود ۱۷ میلیون نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و بیش از ۳۴۹ هزار نفر نیز جان‌باخته‌اند. گزارش‌های منتشر شده از هند نیز حاکی است که بیمارستان‌های این کشور با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه بوده و بسیاری از مردم این کشور از ترس ابتلا به کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی‌کنند.


هند یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در دنیاست. ایران نیز یکی از واکسن های تولید شده در این کشور را به نام واکسن کوواکسین از شرکت بهارات بیوتک خریداری کرده است.


مسئولان وزارت بهداشت برای خرید ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن را سفارش داده بودند، اما بعد از رسیدن محموله اول این واکسن به میزان ۱۲۵ هزار دوز، محموله دوم که ۳۷۵ هزار دوز واکسن بود، با دستور دادستانی در هندوستان به علت نیاز این کشور توقیف شد.


ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.


بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.


ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha