معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران با اشاره به روند افزایشی این بیماری در پایتخت، تاکید کرد: تصور می‌کنم تا یک ماه آینده در پایتخت به آرامشی که مدنظرمان است نرسیم. این آرامش زمانی ممکن است رخ دهد که میزان بیماران سرپایی کاهش یابد؛ تا به این ترتیب دو هفته بعد از آن تعداد بستری و چهار هفته بعد موارد فوتی کاهش یابد.

ادامه پیک کرونا در تهران تا یک ماه دیگر / احتمال جهش جدید ویروس در ایران

سلامت نیوز: معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران با اشاره به روند افزایشی این بیماری در پایتخت، تاکید کرد: تصور می‌کنم تا یک ماه آینده در پایتخت به آرامشی که مدنظرمان است نرسیم. این آرامش زمانی ممکن است رخ دهد که میزان بیماران سرپایی کاهش یابد؛ تا به این ترتیب دو هفته بعد از آن تعداد بستری و چهار هفته بعد موارد فوتی کاهش یابد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمار بالای مراجعین سرپایی کرونا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پایتخت، گفت: اکنون روزانه بیش از ۱۰ هزار مراجعه سرپایی به مراکز درمانی داریم. همچنین تعداد بستری‌های روزانه حدود ۱۴۰۰ نفر است و تنها نکته مثبت، افزایش تعداد ترخیصی‌ها است که این موضوع هم به فعالیت کمیته ترخیص بیمارستانی و کلینیک‌های سرپایی بازمی‌گردد.

وی تاکید کرد: البته ما کماکان در پیک بیماری هستیم و شاید تا یک ماه آینده از این وضعیت خلاصی پیدا نکنیم. در حال حاضر با افزایش موارد سرپایی مواجه هستیم و تا دو هفته آینده هم موارد بستری بیمارستانی افزایش خواهد یافت. در واقع شاید روند افزایشی شدید نباشد اما کاهش محسوسی در موارد بستری و سرپایی در پایتخت نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه در تهران به قله بیماری رسیده‌ایم، اظهار کرد: چند پیک مشخص هم داشتیم که شرایط خوبی نبود. موضوعی که از آن می‌ترسیم بروز یک جهش از بیماری است؛ البته هنوز جهش ایرانی کرونا شناسایی نشده است اما با توجه به تشدید و تسریع زنجیره انتقال ویروس، احتمال جهش جدید هم وجود دارد.

توکلی درباره کمبود داروهای مرتبط با کرونا (رمدسیویر) که اخیرا مطرح شده، افزود: به دلیل افزایش نیاز به دارو به شکل مقطعی با کمبودهایی مواجه بودیم که به سرعت برای آن چاره‌جویی کردیم. ان‌شاءلله از هفته آینده تولید دارو مجددا فعال خواهد شد و پیش‌بینی‌های کرده‌ایم تا از ایجاد کمبودهای احتمالی در دارو جلوگیری کنیم.

وی درخصوص کمبود اکسیژن با توجه به به روند بستری‌های کرونا نیز تصریح کرد: کمبودها در این حوزه هم مقطعی است و توسط تانک‌های اکسیژن مایع پوشش داده می‌شود. درعین حال نرم افزاری داریم که به شکل الکترونیک پایش اکسیژن‌ها را انجام می‌دهد و در طول ساعات روز وضعیت اکسیژن رسانی بررسی شده و در صورت بروز مشکل با این نرم‌افزار موضوع پیگیری و بررسی می‌شود.

معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران با اشاره به طرح جایابی تخت خالی برای بیماران کرونایی تحت عنوان «۶۰۷۰»، گفت: این طرح در پایتخت بسیار موفق است که با هدف پاسخگویی به مردم برای جلوگیری از سردرگمی مردم است. این سامانه برای کسانی که با توصیه پزشک متخصص یا با دستور کتبی برای بستری راهنمایی می‌شوند بر اساس منطقه زندگی، نوع بیمه و... جایابی می‌کند و بیمار راهنمایی می‌شود. در صورت امتناع بیمارستان از پذیرش بیماری که توسط این سامانه راهنمایی شده است، موضوع توسط ما پیگیری و با بیمارستان برخورد می‌شود.

وی افزود: روزانه بیش از ۱۰۰۰ تماس با این سامانه برقرار می‌شود و عمده تماس‌ها غیر مرتبط و مثلا در مورد واکسن یا موارد دیگر است؛ اما حدود ۳۰۰ تماس برای بستری و جایابی داریم که معمولا نیمی از آنها توسط کلینیک سرپایی پذیرش شده و کارشان به بستری نمی‌کشد و مابقی هم به بیمارستان‌ها معرفی می‌شوند.

وی درباره احتمال تغییر سوش کرونا از نوع انگلیسی به انواع دیگر جهش‌ها، تاکید کرد: این موضوع چندان قابل پیش‌بینی نیست. هرچه سطح رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد روند بیماری کند می‌شود. ما نگران جهش هستیم و یکی از ترس‌های ما این است که پیک فعلی بیماری به دلیل جهش‌ها طولانی و مزمن شود.

توکلی با اشاره به برخی تجمعات به دنبال برگزاری برخی مراسم‌ها، درباره روند بیماری در پایتخت در ماه‌های آتی، بیان کرد: تصور می‌کنم تا یک ماه آینده در پایتخت به آرامشی که مدنظرمان است نرسیم. زمانی آرامش ممکن است رخ دهد که میزان بیماران سرپایی کاهش یابد تا دو هفته بعد تعداد بستری و چهار هفته بعد موارد فوتی کاهش یابد؛ در حالی که کماکان شاخص مراجعه سرپایی ما تا دو یا سه هفته آینده بالا خواهد بود.

وی درباره واکسیناسیون کرونا و الزامات آن بویژه در سالمندان نیز گفت: واکسیناسیون تنها جنبه فردی دارد و کمک می‌کند فرد یا به بیماری مبتلا نشود و یا گونه خفیف آن را تجربه کند. در مورد سالمندان نیز لزومی به انجام آزمایش پیش از تزریق واکسن نیست‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha