جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 311319

صبحانه یکی از وعده های اصلی روزانه است که اگرچه بسیاری از ما از آن صرفه نظر می کنیم، ولی این وعده در تعیین سطح متابولیسم روزانه، عملکرد فیزیکی و فکری نقش اساسی دارد.

صبحانه نمی‌خورید؟ این ۷ مورد را حتما بخوانید

سلامت نیوز: صبحانه یکی از وعده های اصلی روزانه است که اگرچه بسیاری از ما از آن صرفه نظر می کنیم، ولی این وعده در تعیین سطح متابولیسم روزانه، عملکرد فیزیکی و فکری نقش اساسی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، دفعه بعد که برای بیرون رفته از خانه در صبح هنگام عجله داشتید، این نکته را در نظر بگیرید که: مصرف صبحانه می تواند جلوی پرخوری شما را در طول روز بگیرد، به شما در کل روز انرژی دهد و مانع ابتلا به چاقی و اضافه وزن گردد.
یک صبحانه خوب و کامل ترکیبی از کربوهیدرات های پیچیده و فیبر به همراه پروتئین است. اما این تمام ماجرا درباره اصلی ترین وعده غذایی روزانه نیست. در اینجا ۷ حقیقت جالب درباره وعده صبحانه را می توانید دنبال کنید:

صبحانه از چاقی جلوگیری می کند: افرادی که کامل ترین مواد مغذی را از طریق صبحانه دریافت می کنند، کمتر تمایل به چاقی و اضافه وزن دارند و این را تحقیقات متعدد ثابت کرده است. دلیل این است که مواد مغذی برای افزایش متابولیسم ضروری هستند و عامل سوختن کالری محسوب می شوند. علاوه بر این، صبحانه شما را به مدت طولانی سیر نگه می دارد و همین عامل اجتناب از دریافت کالری بیش از حد، چربی و کربوهیدرات های ساده است.


صبحانه باید متنوع باشد: اکثر افراد معمولا در وعده های ناهار و شام تنوع ایجاد می کنند اما وعده صبحانه به یک شکل باقی می ماند. این در حالی است که یک صبحانه کامل باید شامل پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا۳ باشد.


صبجانه تنظیم کننده قند خون است: صرف نظر کردن از صبحانه، ارتباط زیادی با اشتها دارد. نخوردن صبحانه باعث کاهش تدریجی قند خون می‌ شود و این مسئله فرد را بیشتر به سمت ریزه‌ خواری به خصوص خوردن شیرینی‌ جات می ‌کشاند. همین مسئله نیز دزد انرژی است. محققان دانشگاه ناتینگهام ثابت کرده‌ اند افرادی که صبحانه نمی ‌خورند در طول روز میل بیشتری به خوردن غذاهای شیرین و چرب دارند. این مسئله نیز میزان انرژی را کاهش می ‌دهد. نتایج بررسی‌ های همین محققان نشان می ‌دهد افرادی که از مصرف صبحانه صرف‌ نظر می ‌کنند، مواد غذایی ناسالم ‌تری را برای مصرف انتخاب می ‌کنند و در وعده ناهار نیز حجم بیشتری غذا می‌ خورند؛ یعنی بیشتر از افرادی که صبحشان را با خوردن صبحانه آغاز کرده ‌اند.


صبحانه انرژی و تمرکز را افزایش می دهد:به عقیده محققان صبحانه نه تنها برای افراد بزرگسال مهم است بلکه برای کودکان در حال رشد نیز از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. این محققان ثابت کرده‌ اند کودکانی که روز خود را با صبحانه ‌ای سالم و مغذی شروع می ‌کنند عملکرد بهتری در مدرسه دارند. به عقیده این محققان کودکانی که صبحانه کامل می‌ خورند انرژی بیشتری برای بازی دارند و قدرت تمرکز، یادگیری و حل مسائل آنها بالاتر است. این کودکان در انجام کارهایی که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد نیز بهتر عمل می ‌کنند.


صبحانه استرس را کم می کند: اکثر افرادی که روز خسته کننده ای را پشت سر می گذارند، اغلب وعده صبحانه را خالی از مواد مغذی سپری می کنند. البته خستگی جسمی تنها نتیجه صبحانه نخوردن نیست، بلکه این وضعیت باعث تحریک پذیری، تمرکز مشکل، و مشکلات عاطفی می شود و در مجموع کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

افرادی که صبحانه می خورند، سالم تر هستند: احتمالا بارها شنیده ‌اید که صبحانه را باید مانند یک پادشاه خورد. اگر جزو افرادی هستید که صبح ناشتا از منزل بیرون می ‌زنند بهتر است از همین فردا صبحانه‌ خوری را شروع کنید. محققان دلایل زیادی را برای خوردن صبحانه کامل عنوان کرده ‌اند. به عنوان مثال افرادی که صبحانه صرف می ‌کنند عمر بیشتری داشته و در سلامت بالاتری به سر می ‌برند. این افراد همچنین کمتر در معرض بیماری‌ های قلبی مزمن مربوط به چاقی مانند دیابت قرار می‌ گیرند. صبحانه ‌خورها کمتر بیمار می‌ شوند چون میل زیادی به مصرف غذاهای سالم ‌تر دارند و همچنین میزان کلسترول خونشان کمتر است.


صبحانه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد: در موارد مختلف ثابت شده است که یک صبحانه متعادل و مغذی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش میدهد.

منبع: steptohealth


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha