نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد آلودگی هوا خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را حتی در کودکان کم سن و سال مانند کودکان ۵ ساله افزایش می‌دهد.

افزایش خطر بیماری‌های قلبی در کودکان بر اثر آلودگی هوا

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد آلودگی هوا خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را حتی در کودکان کم سن و سال مانند کودکان ۵ ساله افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان «انجمن قلب آمریکا» در این مطالعه یافته های ۱۴ تحقیق مختلف را که اثرات ذرات آلاینده بر بیش از ۳۵۰ هزار کودک ۵ تا ۱۲ ساله در آمریکا، چین و اروپا را بررسی کرده بود، مورد ارزیابی قرار دادند.

آنها متوجه شدند که قرار گرفتن طولانی مدت و کوتاه مدت در معرض آلاینده های رایج هوا از جمله دی اکسید نیتروژن برای افزایش قابل توجه سطح فشار خون کودکان کافی است.

پروفسور «یائو لو» نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: ارتباط میان فشار خون و آلودگی هوا در کودکان، آنها را در بزرگسالی در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار می دهد.

وی افزود: با توجه به این نکته، باید تلاش شود تا سطح انواع مختلف آلودگی کاهش یابد و باید مرتب فشار خون کودکان را اندازه گیری کرد.

تاکنون مطالعات در زمینه آلودگی هوا و فشار خون در نوجوانان و کودکان نتایج ضد و نقیضی داشته و ارتباط واضحی میان این دو تایید نشده است. محققان در این مطالعه جدید ۱۴ مطالعه را که محور تمرکز آنها بر ارتباط میان آلودگی هوا و فشار خون بود، مورد بررسی سیستماتیک و متاآنالیز قرار دادند. این تجزیه و تحلیل بزرگ، شامل داده هایی بیش از ۳۵۰ هزار کودک و نوجوان پنج تا ۱۳ ساله بود.

پروفسور لو گفت که یافته های مطالعه آنها شواهدی از یک ارتباط مثبت را میان قرار گرفتن کوتاه مدت و طولانی مدت در معرض برخی از آلاینده های هوا و ابتلا به فشار خون در کودکان نشان می دهد.

آنها متوجه شدند که قرار گرفتن کوتاه مدت، کمتر از ۳۰ روز در معرض ذرات بزرگ و درشت آلاینده هوا برای افزایش قابل توجه فشار خون سیستولیک (فشار در عروق در هنگام انقباض عضله قلب) کافی است.

نتایج مشابهی نیز در مورد کودکانی یافته شد که برای طولانی مدت در معرض ذرات ریز و نرم آلاینده هوا و دی اکسید نیتروژن ناشی از آلودگی ترافیک قرار داشتند. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هر دو نوع این آلاینده های هوایی فشار دیاستولیک خون (فشار در عروق هنگام استراحت قلب در بین ضربان ها) را افزایش می دهد.

پروفسور لو گفت: تجزیه و تحلیل ما اولین تحقیقی است که برای ارزیابی کیفیت و میزان ارتباط میان آلودگی هوا و مقادیر فشار خون در کودکان و نوجوانان، تحقیقات قبلی را به دقت مورد بررسی قرار داده است.

یافته های این مطالعه در مجله Journal of the American Heart Association منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha