آزمایشات استاندارد آب تهران نشان می دهد آب شرب تمام مناطق تهران، سالم است، منتهی آلودگی نیترات جنوب تهران 10 برابر سایر مناطق و هنوز در حد استاندارد است

سلامت نیوز : آزمایشات استاندارد آب تهران نشان می دهد آب شرب تمام مناطق تهران، سالم است، منتهی آلودگی نیترات جنوب تهران 10 برابر سایر مناطق و هنوز در حد استاندارد است
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین  آلودگی آب در برخی از نقاط شهر ری، ده برابر مناطق دیگر تهران است، ولی هنوز در حد استاندارد قرار دارد. این یافته را آزمایش نیترات آب تهران نشان می دهد.

آلودگی نیتراتی، بسیار سمی است و به دلیل نشت فاضلاب به آبهای زیرزمینی، به وجود می آید. انتشار خبر آلودگی آب تهران به نیترات که سال گذشته، مسایل زیادی را به دنبال داشت، باعث شد تا وزارت بهداشت به طور جدی پیگیر رفع آلودگی آب باشد. در همان زمان گفته شد آلودگی آب نهرات به نیترات در برخی از مناطق به 60 میلیگرم در لیتر رسیده است.

ولی در روزهای پرمصرف مرداد امسال، آزمایشات آب نشان می دهد در نقاط مرکزی، غرب و شرق تهران، آلودگی آب به نیترات به پایین ترین حد رسیده، ولی هنوز در مناطقی از شهر ری، آلودگی نیتراتی مشاهده می شود. نتایج نشان می دهد آب تهران تقریبا در تمام مناطق و محلات، سالم و استاندارد است.

هر چند استاندارد جهانی برای میزان مجاز آلودگی آب به نیترات وجود ندارد، ولی سازمان بهداشت جهانی، در رهنمودهای خود تا میزان 50 میلی گرم در لیتر، نیترات را مجاز می داند. ایران نیز به تبعیت از این رهنمود، استاندارد ملی خود را همین میزان تعریف کرده.

شرکتهای خصوصی، منشاء آلودگی آب جنوب تهران

این در حالی است که هنوز در مناطق محدودی از جنوب تهران، تعدادی از خانه ها، تحت پوشش انشعاب آب سازمان آبفای تهران قرار ندارند و آب آشامیدنی آنها به وسیله شرکتهای خصوصی تامین می شود.

مدیر کل مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت به خبرآنلاین می گوید: "با پیگیریهای وزارت بهداشت، 30 چاه آلوده در جنوب تهران، پلمپ شدند و 6 دستگاه پیشرفته RO در این مناطق نصب شده که آب آشامیدنی مردم را تصفیه می کند."

به گفته کاظم ندافی، هنوز 2 شرکت خصوصی آبرسانی در مناطق جنوبی تهران، مشغول فعالیت هستند که از نظر وزارت بهداشت، آب تحویلی آنها، آلوده است. ندافی به خبر آنلاین گفته است وزارت بهداشت از این شرکتها، به دادگاه شکایت کرده و پرونده آنها در دست بررسی است.

با این حال، وزارت نیرو قصد دارد برای تامین آب بهداشتی مورد نیاز مناطق شرق و جنوب تهران، از طریق سد ماملو واقع در شرق تهران، عملیات آبرسانی به این مناطق را انجام دهد.

گفته می شود لوله گذاری برای انتقال آب این سد به حوالی اتوبان افسریه رسیده و پیش بینی می شود این پروژه تا سال آینده به بهره برداری برسد.

خبرآنلاین با ارسال نمونه های استاندارد آب از مناطق مختلف تهران به یک آزمایشگاه خصوصی معتمد محیط زیست که دارای استاندارد جهانی ISO 17025 نتایجی را به دست آورد که نشان می دهد آلودگی آب تهران به نیترات در مرکز، شرق و غرب، بسیار ناچیز است، ولی در جنوب تهران و برخی از محلات شهر ری، این آلودگی تا 10 برابر سایر نقاط می رسد، ولی هنوز در حد استاندارد تلقی می شود.

یک کارشناس آب و فاضلاب، دلیل بالا بودن میزان نیترات در آب جنوب تهران را نسبت به دیگر مناطق، نشت فاضلاب به آبهای زیر زمینی در این منطقه می داند. به گفته محمد محسنی، اکنون شهرداری مشغول اجرای فاضلاب است و به زودی همین میزان نیترات نیز از آب این منطقه برطرف خواهد شد. این کارشناس، میزان پایین نیترات آب را در تهران نسبت به سال گذشته، "خوب" ارزیابی می کند.

جدول نتایجی که روز 10 مرداد 90 انجام شد:


شماره نمونه

مکان نمونه برداری شده

موقعیت

میزان اعلام شده نیترات

یک

شهر ری- دولت آباد

جنوب

20 واحد و 8 دهم میلیگرم در لیتر

دو

شهر ری- عبدالعظیم

جنوب

6 واحد و 8 صدم میلیگرم در لیتر

سه

میدان امام خمینی (توپخانه)

مرکز

4 واحد و 72 صدم میلیگرم در لیتر

چهار

جنوب خیابان شریعتی

مرکز

3 واحد و 9 دهم میلیگرم در لیتر

پنج

میدان سبلان

شرق

2 واحد و 87 صدم میلیگرم در لیتر

شش

فلکه دوم صادقیه

غرب

2 واحد و 32 صدم میلیگرم در لیتر



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha