نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شد، نشان می‌دهد که تنها ۴۰ درصد افرادی که معیارهای چاقی را دارند در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی یا مرگ ناشی از این بیماری نیستند.

تنها ۴۰ درصد افراد چاق در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی نیستند

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شد، نشان می‌دهد که تنها ۴۰ درصد افرادی که معیارهای چاقی را دارند در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی یا مرگ ناشی از این بیماری نیستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، داده های این مطالعه نشان داد افرادی که شاخص توده بدنی آنها بالاتر از ۳۰ است - یعنی در آستانه چاقی قرار دارند اما  نسبت محیط دور کمر آنها به باسن نسبتا کم است، فشار خون طبیعی دارند و به دیابت نوع ۲ مبتلا نیستند، در معرض خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی قرار ندارند.
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، محققان گفتند افرادی که در این گروه هستند چاقی با «متابولیسم سالم» دارند. محققان انستیتوی تغذیه انسانی آلمان در پوتسدام-ربروک در این تحقیق نوشتند: در این مطالعه، تعریف جدیدی برای شناسایی افراد مبتلا به چاقی با متابولیسم سالم ایجاد کردیم.
آنها نوشتند: نتایج ما نشان می‌دهد افرادی که دارای چاقی با متابولیسم سالم هستند و طبق این تعریف طبقه بندی می شوند در معرض خطر ابتلا به [بیماری قلبی] یا مرگ و میر قرار ندارند.


چاقی به عنوان اضافه وزن شدید تعریف می شود. طبق تعریف مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، قرار گرفتن در این گروه (افراد چاق) به طور کلی افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی، حمله قلبی ، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ قرار می دهد.
طبق ارزیابی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا ، بیش از ۴۰ درصد بزرگسالان در آمریکا معیارهای چاقی را دارند ، که بر اساس «شاخص جرم بدن» BMI -اندازه گیری وزن نسبت  به قد- سنجیده می شود.


محققان آلمانی گفتند: شاخص جرم بدن ممکن است افراد چاقی را که در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند به اندازه کافی شناسایی نکند. اما برعکس ، این معیار جدید وضعیت فشار خون فرد و سابقه دیابت نوع ۲ و همچنین نسبت دور کمر به باسن را اندازه می گیرد.
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت دور کمر به باسن با اندازه گیری محیط دور کمر و تقسیم آن به اندازه باسن فرد محاسبه می شود که نسبت سالم برای مردان ۹ دهم درصد یا کمتر و ۸۵ دهم درصد یا کمتر برای زنان تعریف می شود.


به گفته محققان چاقی با متابولیسم سالم بر اساس وجود نداشتن سندرم متابولیک گفته می شود؛ سندرم متابولیک به مجموعه ای از شرایط سلامتی از جمله چاقی، دیابت و فشار خون بالا - و سایر عوامل گفته می شود.


 اصطلاح «افراد چاق با متابولیسم سالم» نمی تواند به درستی افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های خاص را توصیف کند و همین  امر منجر به پیش بینی های اشتباه در مورد نیاز به نظارت بر این افراد برای بیماری هایی نظیر دیابت نوع ۲ شده است.


به گفته محققان اصطلاحاتی نظیر« چاق سالم» و «چاق ناسالم» گمراه  کننده هستند. تعریف چاق سالم و چاق ناسالم بر اساس وزن، کمتر از آنچه تصور می شد برای پیش بینی بیمار ی هایی مانند دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی عروقی، افزایش قندخون ناشتا یا بالا رفتن تری گلیسرید و فشار خون مفیدند، درحالی که همه این بیماری ها و شرایط گفته شده با چاقی ارتباط دارند.


در شرایطی که این بیماری ها در اغلب موارد با هم در یک فرد ظاهر می شوند اما همه افراد چاق دارای این عوامل خطر متابولیک نیستند و برعکس برخی از افراد  لاغر( با نمایه شاخص بدنی پایین) دارای این عوامل خطر متابولیکی هستند.


مفهوم  چاقی با متابولیسم سالم در سال های اخیر رواج یافته است. نتایج این مطالعه در نشریه AMA Network Open منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha