تیمی از محققان آمریکایی در مطالعه جدید خود دریافتند مردان به دلیل دارا بودن نوعی ژن خاص، بیشتر از زنان در معرض ابتلا به بیماری کرونای شدید هستند.

ژنی خاص که مردان را بیش از زنان مستعد ابتلا به کرونای حاد می‌کند

سلامت نیوز:تیمی از محققان آمریکایی در مطالعه جدید خود دریافتند مردان به دلیل دارا بودن نوعی ژن خاص، بیشتر از زنان در معرض ابتلا به بیماری کرونای شدید هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، مدت‌هاست که مشخص شده است که کووید۱۹ برای مردان کشنده‌تر از زنان است و تحقیقات جدید خطرِ بیشتر در این باره را به ژنی مرتبط می‌داند که باعث نوعی ریزش مو در مردان می‌شود.


ابتدا تیمی از محققان آمریکایی متوجه این ارتباط شدند که مردان مبتلا به ریزش موی حساس به هورمون، معروف به آلوپسی آندروژنتیک بیشتر در معرض بستری شدن در بیمارستان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا هستند.


به گزارش مدیکال اکسپرس،به گفته محققان در میان مردان بستری با کووید۱۹، ۷۹ درصد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک هستند که انتظار می‌رود در یک جمعیت هم سن مشابه باشد.


محققان گفتند آلوپسی آندروژنتیک ناشی از فعالیت ژن گیرنده آندروژن (AR) است که در بعضی از مردان می‌تواند منجر به ریزش مو شود.


گورن توضیح داد آنزیمی به نام TMPRSS۲، عامل اصلی عفونت کووید۱۹، به آندروژن نیز حساس است و ممکن است تحت تاثیر ژن AR نیز باشد.
به نظر می‌رسد یک بخش کلیدی در ژن AR هم بر شدت کووید۱۹ و هم تمایل مردان به از دست دادن موهایشان به دلیل آلوپسی آندروژنتیک تاثیر بگذارد.


در مطالعه جدید گروه ایروین تجزیه و تحلیل ژنتیکی ۶۵ مرد بستری به دلیل ابتلا به کووید۱۹ را انجام داد. آن‌ها دریافتند که مردان با اختلاف ساختاری مشخص در ژن AR به احتمال زیاد به کووید۱۹ شدید مبتلا می‌شوند.


گورن در سخنرانی خود در یک نشست مطبوعاتی گفت: انحراف ژن AR می‌تواند به عنوان نشانگر زیستی برای شناسایی بیماران مرد مبتلا به کووید-۱۹ که بیشتر در معرض خطر پذیرش ICU هستند، استفاده شود.


او همچنین معتقد است که شناسایی نشانگر زیستی متصل به گیرنده آندروژن یکی دیگر از شواهد برجسته نقش مهم آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه) در شدت بیماری کووید۱۹ است.


دکتر ترزا موری آماتو رئیس طب اورژانس در لانگ آیلند یهود فارست هیلز در شهر نیویورک است و موارد شدید کووید۱۹ را مورد مطالعه قرار داده است.
او می‌گوید ارتباط معناداری بین تعداد بیشتری از گیرنده‌های آندروژن و میزان بیشتری از پذیرش ICU برای بیماران آلوده به کووید۱۹ وجود دارد.


به گفته آماتو تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا دارو‌هایی که گیرنده‌های آندروژن را مسدود می‌کنند در درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹ مفید خواهد بود، لازم است.


از آنجا که یافته‌ها در یک جلسه پزشکی ارائه شده است، باید تا زمان انتشار در یک مجله معتبر بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha