سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 31142
سلامت نیوز : رئیس مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر گفت: 44 زائر عمره امسال بر اثر سكته و حوادث جان باختند. حدود 89هزار زائر حج تمتع نیز تاكنون تأییدیه پزشكی گرفته‌اند كه 36 هزار و 500 نفر از آنها آسیب پذیر هستند. استطاعت یك هزار و 303 نفر نیز برای حج تمتع تأیید نشد.

به گزارش فارس سید علی ریاض امروز در نشست خبری خود با اشاره به برگزاری نخستین كنگره سراسری پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر برای ارائه خدمات بهتر به حجاج خانه خدا از تاریخ 30 شهریور تا یك مهر اظهار داشت: این كنگره برای پزشكان 18 امتیاز بازآموزی و 12 امتیاز بازآموزی برای پیراپزشكان دارد كه با همكاری دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، سازمان حج و زیارت، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشكی، سازمان نظام پرستاری، دانشگاه علوم پزشكی تهران، دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و در نهایت صدا و سیما و خبرگزاری سلامت در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی اجرا خواهد شد.

وی افزود: در این كنگره محورهای خدمات سلامت، مسائل فقهی، آموزشی و پژوهشی و در نهایت بهداشت در حج و زیارت مورد توجه است تا با ارائه اطلاعات و آموزش‌های به روز پزشكان متخصص و عمومی و در نهایت پیراپزشكان بتوانند خدمات پزشكی، بهداشتی و درمانی بهتری را به زائران ارائه دهند.

ریاض تصریح كرد: برای حج تمتع سال جاری نیز با ادامه برنامه آموزشی سال گذشته از عمده نمایش فیلم‌های آموزشی و بهداشتی، تلفن گویای آموزشی و نرم افزار موبایل بتوانیم از كانال‌های مختلف زائران یا حجاج خدمات آموزشی و درمانی بهتری ارائه كنیم.

رئیس مركز پزشكی حج و زیارت خدمات درمانی و دارویی این مركز در عراق نیز اشاره كرد و گفت: این مركز در عراق 11درمانگاه شامل 4 درمانگاه در كربلا، 3 درمانگاه در نجف، یك درمانگاه در كاظمین، دو درمانگاه در بغداد و یك درمانگاه در منطقه سید محمد مجهز كرده است و ماهانه نیز یك گروه پزشكی، پرستاری، كارشناس بهداشت، تكنسین آزمایشگاه و تكنسین دارویی كه 25 نفر هستند به عراق اعزام می‌شوند.

ریاض بیان داشت: روزانه 4 هزار زائر به عراق اعزام می‌شوند و در مجموع سال 89، 365 هزار ویزیت سرپایی ارائه خدمات به زوار شده است كه در امسال 784 نفر به بیمارستان‌های عراق اعزام شدند و 350 بیمار بیستری شدند و همچنین 137 بیمار نیز به ایران برای درمان اعزام شد.

ریاض به مسائل بهداشتی و بازدید از هتل‌ها و محل اسكان زائران و آشپزخانه‌های مركزی زوار در عراق اشاره كرد و گفت: 5 هزار بازدید از این مراكز صورت پذیرفت و عمده بیماری‌ها نیز سرماخوردگی، دردهای عضلانی، گوارشی و قلبی بوده است به طوری كه از هر 3 زائر یك مراجعه كننده به درمانگاه‌های مركز رجوع كرده است.

وی به تفاهم‌نامه جمعیت هلال احمر ایران با جمعیت هلال احمر عراق برای ساخت 2 بیمارستان در عراق اشاره كرد و گفت: نمایندگی تام‌الاختیار هلال احمر ایران در بحث پزشكی بر عهده مركز پزشكی حج و زیارت قرار گرفته است و اخیراً نیز در سفر معاون اول رئیس جمهوری از 11 كمیسیون تخصصی یك كمیسیون تخصصی با مسئولیت رئیس مركز پزشكی حج و زیارت در موضوع هلال احمر برای نخستین بار اختصاص یافت.

ریاض به مساحت زمین های بیمارستانی كه عراق در اختیار جمعیت هلال احمر ایران با مساحت هر زمین كه در كربلا 4 هزار و 500 متر و در نجف 4 هزار و 165 متر است اشاره كرد و افزود: در حال حاضر آئین‌نامه اجرایی این بیمارستان‌ها برای بررسی رشته‌های تخصصی از ارائه خدمات آموزشی، پزشكی و دارویی در دست اقدام است.

وی با بیان اینكه مركز پزشكی حج و زیارت در ایام ویژه از جمله نیمه شعبان نیز گروه‌های ویژه پزشكی به كشور عراق اعزام كرده است، گفت: در نیمه شعبان سال جاری توانستیم با اعزام تیم ویژه درمانی و پزشكی 24 هزار نفر را ویزیت كنیم.

ریاض به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در كشور سوریه اشاره كرد و گفت: این مركز دارای 2 درمانگاه در زینبیه و یك درمانگاه در دمشق است. ماهانه یك گروه پزشكی و پرستاری 13 نفره به این درمانگاه‌ها اعزام می‌شوند كه در مجموع در سال 89، 119 هزار بیمار مورد ویزیت قرار گرفتند كه هزار و 200 نفر از بیماران به بیمارستان های سوریه اعزام شده‌اند.

وی با اشاره به اینكه زواری كه از مسیر سازمان حج و زیارت به سوریه اعزام می‌شوند نیز با دریافت كارت‌های خدمات درمانی می‌توانند از خدمات سرپایی درمانی كه به صورت رایگان در سوریه برخوردار شوند و تا سقف 6 میلیون تومان نیز از خدمات رایگان بستری برخوردار شوند گفت: در سال گذشته 154 هزار دلار برای بیمه درمانی بستری به زوار ارائه شد كه تمام فرآیند این بیمه با كارگزاری سازمان حج و زیارت است و اجرای آن با مركز پزشكی حج و زیارت مركز هلال احمر صورت می‌پذیرد.

ریاض تصریح كرد: در این راستا 4 هزار و 300 بازدید از 200 هتل زینبیه و دمشق توسط مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر صورت پذیرفت.

وی به ارائه خدمات مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در عربستان نیز اشاره كرد و بیان داشت: طبق آمار سازمان حج و زیارت 800 هزار نفر آمار كل زائران عمره تاكنون بوده است كه در این راستا 155 هزار زائر بالای 60 سال، 9 هزار و 600 زائر بالای 80 سال تا پایان تاریخ هشتم مرداد بوده است كه برای ارائه خدمات درمانی به این افراد14 گروه پزشكی تخصصی به عربستان اعزام شد.

ریاض به اعزام 7 گروه تخصصی به مدینه (50 نفره) و 7 گروه تخصصی به مكه (60 نفره) كه شامل پزشك، پرستار، فوریت پزشكی، تكنسین دارویی و پزشك رابط زبان دار (عربی) بوده است اشاره كرد و گفت: مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر در مكه 12 درمانگاه، در مدینه 6 درمانگاه و یك درمانگاه نیز در بین راه دارد.

ریاض ادامه داد: معاینات قبل از عمره اتفاقی است كه امیدواریم بتوانیم با هماهنگی بعثه و سازمان حج و زیارت مانند حج تمتع از حجاج و زائران معاینه صورت دهیم زیرا در مكه به دستور الهی فقط در حج تمتع مسئله استطاعت آورده شده است ولی در تلاشیم تا معاینات از زائران در حج عمره و زائران عتبات و سوریه را نیز انجام دهیم.

وی به مراجعه 500 هزار نفر به درمانگاه‌های مكه و مدینه در عمره سال جاری اشاره كرد و بیان داشت: رشته‌های داخلی، زنان، اطفال و عمومی از منظر پزشكی در عمره ویزیت تخصصی صورت پذیرفته است.

ریاض ادامه داد: در این راستا 49 هزار و 500 زائر زیر 12 سال نیز در عمره سال جاری داشتیم و در ادامه نیز توانستیم از 73 هتل در مدینه 53 هتل در مكه و 4 آشپزخانه مركزی در این دو شهر بازدید بهداشتی كنیم.

وی به خدمات جنبی این مركز از جمله برنامه‌های آزمایشگاهی، نوار قلب به زائران خانه خدا اشاره كرد و گفت: دفع زباله، بررسی وضعیت انبار و سردخانه و بررسی نگهداری مواد غذایی، آب و كلرزنی نیز و در نهایت مبارزه با حشرات از دیگر برنامه‌های ارائه خدمات بهداشتی و درمانی این مركز در عربستان بوده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر تعداد فوتی زائران عمره سال جاری نیز گفت: آمار فوتی در حج عمره با مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر نیست ولی طبق آخرین آمارها 44 زائر بر اثر بیماری‌های مانند سكه مغزی، سكته قلبی و حوادث دیگر درگذشتند.

ریاض به ارائه خدمات این مركز در مراسم حج تمتع در سال 90 كه چندی دیگر آغاز خواهد شد اشاره كرد و گفت: تاكنون 88 هزار و 848 نفر حاجی تاییدیه پزشكی شده‌اند كه از این تعداد 3 هزار و 16 زائر همراه خواهند داشت و تاكنون نیز هزار و 303 نفر از زائران عدم استطاعت آنان اعلام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت 839 زائر از نظر بهداشتی در دست بررسی است و در مجموع برای حج تمتع سالجاری زائران بالای 80 سال به تعداد 7 هزار و 279 نفر، بالای 60 سال؛ 35 هزار نفر، بالای 90 سال 73 نفر، بالای 100 سال 13 نفر و در نهایت بالاترین سن زائر حج تمتع سال 90، 112 سال است.

ریاض افزود: تاكنون برای حج تمتع سال 90 به 24 نفر دیالیزی، 18 هزار و 500 نفر فشار خونی،814 نفر بیمار مبتلا به آسم، و 9 هزار و200 بیمار مبتلا به دیابتی اجازه سفر داده شده است.

وی اظهار داشت: در مجموع 36 هزار و 500 نفر زائر آسیب‌پذیر و بیمار در حج تمتع سال جاری حضور خواهند یافت و برای حج تمتع امسال 90 تن دارو و تجهیزات نیز با توجه به در نظر گرفتن فصل گرما به همراه تجهیزاتی از جمله همودیالیز، یونیت دندانپزشكی صحرایی، اكوی قلب، 36 تخت بررسی ویژه و در نهایت تجهیز آمبولانس‌ها صورت پذیرفته است.

وی به قول‌هایی كه مركز پزشكی حج و زیارت برای راه‌اندازی مركز تحقیقات حج در سال گذشته اعلام شده بود نیز اشاره‌ای كرد و گفت: در تلاشیم تا با راه‌اندازی مركز تحقیقات حج رشته تحصیلی حج نیز با هماهنگی‌ و همكاری دانشگاه‌های مرتبط با تهیه سرفصل‌های آموزشی صورت پذیرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر چگونگی اعزام جانبازان به حج تمتع نیز اشاره‌ای كرد و گفت: جانبازان با یك كاروان مشخص در حدود 150 تا 200 نفر كه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی آن با بنیاد شهید است به عربستان اعزام می‌شود ولی مركز حج و زیارت با ارائه خدمات و افزایش 2 برابری پزشكان خود و همچنین تجهیزات و تخت اعلام آمادگی خود را مانند سال‌های گذشته برای پوشش خدمات بهداشتی و درمانی به جانبازان ارائه می‌كند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت اورژانس هوایی برای حج تمتع نیز گفت: مذاكراتی برای تجهیز آمبولانس هوایی صورت پذیرفته است ولی مسلماً قیمت آمبولانس هوایی بسیار بالا است ولی امسال اورژانس هوایی با تجهیز امكانات پزشكی - درمانی و پزشك و پرستار برای انتقال بیماران حاجی خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha