مطالعه جدید نشان می دهد داروی ضدویروسی فاویپیراویر که برای درمان کووید۱۹ استفاده می شود اگر بیش از اندازه مشخص شده مصرف شود باعث آسیب کبدی می شود.

ارتباط بین مصرف داروی «فاویپیراویر» و آسیب کبدی بیماران کووید ۱۹

سلامت نیوز:مطالعه جدید نشان می دهد داروی ضدویروسی فاویپیراویر که برای درمان کووید۱۹ استفاده می شود اگر بیش از اندازه مشخص شده مصرف شود باعث آسیب کبدی می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، طبق اعلام سازمان غذا و دارو آمریکا، فاویپیراویر در درمان کووید ۱۹ مؤثر نبوده است. این دارو همچنین در کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا، استرالیا و سنگاپور استفاده نمی‌شود.


به گزارش تایلند مدیکال نیوز،تیم تحقیقاتی از دانشگاه تویاما و دانشگاه نیهون ژاپن، میزان و الگوی آسیب کبدی ناشی از فاویپیراویر و میزان آن در سرم خون بیماران کرونایی بستری در بیمارستان را بررسی کردند.


نتایج مطالعه نشان داد وجود میزان بالاتر فاویپیراویر در سرم خون در بیمارانی مشاهده شد که دچار آسیب کبدی شده بودند.


قرص‌های فاویپیراویر به شکل قرص‌های استاندارد ۲۰۰ میلی گرمی است اما در بعضی از کشورها، متخصصان سلامت بدون در نظر گرفتن شدت بیماری، ۵ قرص را در یک دوره ۲۴ ساعته برای بیمار تجویز می‌کنند که خطرناک است.


این دارو همچنین تراتوژنیک است، یعنی ممکن است از طریق اثر سمی روی جنین باعث نقایص مادرزادی شود و در بعضی موارد نیز دارای اثرات جهش زایی طولانی مدت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha