سازمان جهانی بهداشت درباره یک گونه جدید کروناویروس که برای نخستین بار در هند شناسایی شد و اکنون در سراسر جهان در حال گسترش است، هشدار می‌دهد.

کشف یک گونه جدید ویروس کرونا در هند | مشکلی که جهان را تهدید می‌کند

سلامت نیوز: سازمان جهانی بهداشت درباره یک گونه جدید کروناویروس که برای نخستین بار در هند شناسایی شد و اکنون در سراسر جهان در حال گسترش است، هشدار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین از خبرگزاری فرانسه دکتر سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت این گونه جدید کروناویروس با نام علمی B.1.617 احتمالا گونه‌ای نگران‌کننده است، چرا که دارای جهش‌هایی که سرایت آن را تشدید می‌کنند.

او افزود این جهش‌ها به طور بالقوه می‌توانند باعث مقاومت این گونه ویروس به آنتی‌بادی‌های ایجاد شده بوسیله واکسن‌ها یا  عفونت‌های طبیعی قبلی شوند.

اما حتی اگر واکسن‌های موجود روی این گونه جدید به خوبی عمل کنند، روی گونه اصلی ویروس همچنان موثر هستند و به کاهش شیوع بیماری کمک می‌کنند و افراد واکسینه‌شده به بیماری خفیف‌تری دچار می‌شوند. برای همین است که دانشمندان بر نیاز هند به انجام سریع شمار بیشتری از واکسیناسیون تاکید می‌کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا گونه B.1.617 کروناویروس را «گونه‌ای مورد توجه» نامیده، اما هنوز عنوان «گونه نگران‌کننده را به آن نداده است. این مرکز در حال حاضر گونه B.1.1.7 (که در ابتدا در انگلیس شناسایی شد)، گونه B.1.351 (که در ابتدا در آفریقای جنوبی شناسایی شد) و گونه P1 (که در ابتدا در برزیل شناسایی شد) نگران‌کننده می‌شمارد. اما آمریکا نیز از اواسط اردیبهشت اغلب سفرها به هند را ممنوع کرده است.

سوامیناتان گفت: «این گونه جدید بسیار سریع انتشار پیدا می‌کند.»

البته سوامیناتان اشاره کرد که این گونه جدید تنها دلیل موج عظیم کرونا در هند نیست و عوامل دیگری از جمله «در هم آمیختگی بیش از حد مردم و گردهمایی‌هایی بزرگ» هم در این اوج‌گیری شیوع دخیل هستند.

او گفت::«نشانه‌های اولیه این اوج‌گیری نادیده گرفت شد و اکنون روند افزایش موارد بیماری به طور عمودی در آمده است. در این نقطه مهار کردن شیوع بسیار سخت است، چرا ده‌ها هزار نفر از مردم درگیر عفونت هستند و شمار موارد بیماری با سرعتی افزایش می‌یابد که متوقف کردن آن بسیار مشکل است.»

اما واکسن‌های موجود هنوز می‌توانند به کنترل انتشار این گونه واگیرتر کرونا کمک کنند.

پژوهشگران پیشگام گونه‌های جدید کروناویروس در آزمایشگاه راویندرا گوپتا، در دانشگاه کمبریج اخیرا در توئیتی اشاره کردند که داده‌های مقدماتی نشان می‌دهند این گونه ویروس را می‌توان به خوبی واکسن‌های موجود کنترل کرد، هر چند که حفاظت ناشی از واکسن‌ها در برابر این گونه صد در صد نیست.

سوامیناتان نیز می‌گوید واکسن‌های موجود حتی اگر جلوی عفونت با این گونه جدید را نگیرند، دست کم از بیماری شدید جلوگیری می‌کنند و نمی‌گذارند کار افراد به بخش مراقبت‌های ویژه بکشد.

اما کارشناسان نگران هستند که اگر کشورهای جهانی با سرعت واکسیناسیون را انجام نمی‌دهند و گروهی دیگر ابراز نگرانی می‌کنند که جهش‌های جدیدتر در ویروس کرونا باعث مقاومت کامل آن به واکسن‌ها شود. اساسا در حالیکه ویروس همچنان در حال انتشار است، فرصت‌های جدید بیشتر و بیشتری به دست می‌آورد تا چگونگی گریز از پاسخ ایمنی را بیاموزد.

سوامیناتان گفت: «گونه‌های جدید ویروس که دارای جهش‌های متعددی هستند، ممکن است در نهایت در برابر واکسن‌های فعلی مقاوم شوند. در این صورت مشکلی برای همه دنیا بوجود می‌آید.»

هند فقط ۲.۶ درصد از جمعیتش را به طور کامل واکسینه کرده است، در حالیکه این رقم در آمریکا ۳۰ درصد است.

دکتر آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت سازندگان واکسن باید راهی برای «رساندن واقعا صدها میلیون دوز واکسن به هند» پیدا کنند و این کار به سرعت انجام دهند. او گفت: «راه حل نهایی واکسیناسیون مردم است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha