دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 311468

برخی سالمندانی که این روزها نوبت واکسن زدن‌شان شده است، در برابر این کار مقاومت می کنند و تمایلی به این کار ندارند. مقاومت این افراد البته دلایل مختلفی دارد؛ برخی نگران عوارض احتمالی هستند و برخی آن را بی‌فایده می‌دانند.

5  توصیه برای مقابله با پدیده واکسن‌هراسی سالمندان

سلامت نیوز-*نرگس عزیزی: برخی سالمندانی که این روزها نوبت واکسن زدن‌شان شده است، در برابر این کار مقاومت می کنند و تمایلی به این کار ندارند. مقاومت این افراد البته دلایل مختلفی دارد؛ برخی نگران عوارض احتمالی هستند و برخی آن را بی‌فایده می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، هر چند دادن اطلاعات علمی معتبر می‌تواند بخشی از نگرانی‌ها در باره عوارض و موضوعاتی از این قبیل را کاهش دهد اما گاهی برای افزایش انگیزه در زمینه واکسن زدن در افراد، بهتر است نکات دیگری را در نظر داشته باشیم. در ادامه، پنج توصیه برای متقاعد کردن پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگی که در برابر واکسن‌زدن مقاومت می‌کنند، مطرح خواهد شد.

 
فایده این کار برای اطرافیان را پررنگ کنید
معمولا اگر برای افرادی که در برابر واکسن زدن مقاومت می کنند، استدلال آورده شود که این کار به نفع نزدیکان و عزیزان شان است، آن‌ها زودتر نرم می‌شوند. برای مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایی که تمایلی به تزریق واکسن ندارند، از فواید این کار برای جوان‌ترها و نوه‌هایشان بگویید تا احساس مسئولیت بیشتری درباره این مسئله داشته باشند .


 وظیفه‌ای را که در قبال کادر درمان داریم ، یادآوری کنید
توجه به فشاری که به کادر درمان در طول این یک سال وارد شده، یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌تواند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را متقاعد کند. در شرایط مناسبی می‌توانید عکس‌هایی را که از کادر درمان در روزهای دشوار کرونا وجود دارد ، به آن‌ها نشان دهید یا در گروه خانوادگی بفرستید و بعد از مدتی موضوع تاثیر واکسن بر کاهش فشار روی کادر درمان را مطرح کنید.


 از واکسن زدن چهره‌های شناخته شده استفاده کنید
این روزها فیلم واکسن زدن دکتر الهی قمشه‌ای و حسین خواجه امیری، معروف به «ایرج» خواننده پیش کسوت و چهره‌های شناخته شده دیگری منتشر شده است. با نشان دادن فیلم و عکس از چهره‌های مقبول به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آن‌ها را تشویق به این کار کنید.


 امتیازات احتمالی را پررنگ کنید
به افراد مسن یادآوری کنید که با زدن واکسن آن ها در آینده‌ نزدیک امتیازات جدیدی به دست خواهند آورد. به عنوان مثال بدون این که لحن تهدیدآمیزی داشته باشید به آن ها بگویید که بعد از زدن واکسن، نوه‌هایشان راحت‌تر می‌توانند به دیدن آن‌ها بیایند یا بعد از واکسیناسیون کامل و گذشت زمان توصیه شده، احتمال این که بتوانند به سفر بروند، افزایش می‌یابد. توجه به این امتیازات می‌تواند به آن‌ها انگیزه بیشتری برای واکسن زدن بدهد.


 فرایند واکسن زدن را تسهیل کنید
برخی از افراد مسن به دلیل دشواری فرایند یا حتی به زحمت نینداختن اطرافیان، تمایلی به زدن واکسن ندارند. اگر چنین است سعی کنید جدای از این که در فرایند تعیین وقت و رفت و آمد به آن‌ها کمک می‌کنید، با خوش‌اخلاقی و کمی شوخ‌طبعی فضا را شیرین کنید تا احساس مزاحم بودن در آن‌ها کم رنگ شود.

 *کارشناس ارشد مشاوره

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha