معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال استان از امروز خبر داد و گفت: از امروز فرایند رسمی واکسیناسیون حدود ۴۸ هزار نفر از جمعیت استان که بالای ۷۵ سال دارند، آغاز شده و همکاران بهداشت در حال تزریق واکسن هستند.

آغاز واکسیناسیون ۴۸ هزار نفر جمعیت بالای ۷۵ سال در آذربایجان شرقی

سلامت نیوز: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال استان از امروز خبر داد و گفت: از امروز فرایند رسمی واکسیناسیون حدود ۴۸ هزار نفر از جمعیت استان که بالای ۷۵ سال دارند، آغاز شده و همکاران بهداشت در حال تزریق واکسن هستند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر عباسعلی درستی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: البته از روز گذشته در برخی نقاط استان این پروسه آغاز شده و مثلا در بناب درصد قابل توجهی از افراد بالای ۷۵ سال واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص نحوه اطلاع رسانی به مردم جهت واکسیناسیون، اظهار کرد: افراد بالای ۷۵ سال از طریق مراکز بهداشت جهت تزریق واکسن دعوت می‌شوند تا ازدحامی در  این راستا انجام نگیرد و وقت افراد گرفته نشود. اما پس از چند روز و با تزریق واکسن به تعداد افراد بیشتر، اعلام عمومی تزریق واکسن به این قشر انجام می‌گیرد.

وی افزود: فاز بعدی واکسیناسیون برای افراد زیر ۷۵ سال به احتمال زیاد از اوایل خرداد آغاز خواهد شد، چرا که تعداد افراد بالای ۷۵ سال استان از تعداد افراد ۸۰ سال به بالا، کمتر است و به همین خاطر حداکثر تا اواخر اردیبهشت واکسیناسیون این افراد به اتمام خواهد رسید.

واکسیناسیون ۷۰ درصد از افراد بالای ۸۰ سال استان

درستی با بیان این‌که تعداد کل افراد ۸۰ سال به بالای استان (به جز شهرستان‌های مراغه و سراب با واکسیناسیون مستقل) که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز واکسینه می‌شوند، حدود ۶۳ هزار هستند، گفت: به طور متوسط ۷۰ درصد از افراد بالای ۸۰ سال استان تاکنون واکسینه شده‌اند.

وی اظهار کرد: در برخی از شهرستان‌ها، تعداد واکسیناسیون بسیار بیشتر از متوسط استان بوده و مثلا در اهر نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت بالای ۸۰ سال و در عجبشیر حدود ۸۵ درصد از این قشر در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند.

وی افزود: برای افراد باقی مانده از این گروه نیز جهت واکسیناسیون، اعلام عمومی کرده‌ایم و اکنون نیاز به ثبت‌نام در سامانه و یا تماس با مراکز بهداشت نیست و در نتیجه تمامی افراد ۸۰ سال به بالای استان که تاکنون واکسینه نشده‌اند، می‌توانند با کارت ملی خود به مراکز بهداشت مراجعه کنند و واکسن خود را دریافت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که حدود ۹۰ درصد از این قشر را که دارای پرونده بهداشتی بودند، به مرور دعوت به دریافت واکسن کرده‌ایم، گفت: اسامی و اطلاعات افرادی که پرونده بهداشتی نداشتند هم توسط وزارتخانه از سازمان ثبت احوال گرفته شده و ما نیز در سامانه بهداشت این اطلاعات را ثبت کردیم و در نتیجه اطلاعات ۱۰۰ درصدی از این قشر داریم.

درستی گفت: ضمن این‌که افراد جامانده که تاکنون مراکز بهداشتی با آن‌ها ارتباط برقرار نکرده نیز می‌توانند در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند، تا از این طریق مشخصات لازم این افراد در مراکز بهداشت ثبت شود و با پیگیری همکاران مراکز بهداشت، زمان مراجعه جهت واکسیناسیون به این افراد اطلاع داده شود.

۱۰ الی ۱۵ درصد از افراد ۸۰ سال به بالای استان تمایل به دریافت واکسن ندارند

وی متذکر شد: تبلیغات منفی برای واکسن کرونا، در برخی خانواده‌ها موجب بدبینی به این امر شده و با وجود دعوت و توصیه کارشناسان به دریافت واکسن اما درصد کمی از افراد و حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از افراد بالای ۸۰ سال استان، به خصوص افراد مستقر در شهرستان‌ها تمایلی به دریافت این واکسن ندارند که در این راستا نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم چون اجباری برای واکسیناسیون افراد وجود ندارد.

وی در خصوص احتمال تاسیس مراکز واکسیناسیون خودرویی در استان، گفت: فعلا محل ثابت و مخصوصی برای واکسیناسیون خودرویی افراد در استان وجود ندارد، اما برای کسانی که امکان پیاده شدن از خودرو و یا راه رفتن دشوار است، همراه اشخاص می‌تواند جهت ثبت کارت ملی افراد به مرکز بهداشت مراجعه کند و سپس واکسیناسیون در داخل خودرو شخص در مقابل مرکز بهداشت انجام بگیرد.

درستی افزود: با صحبت‌هایی که با شهرداری انجام گرفته، مقرر شده تا در روزهای آتی مراکز خودرویی واکسیناسیون در تبریز تاسیس یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha