سرطان روده بزرگ دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است. میزان بروز این سرطان در افراد زیر ۵۰ سال در چندین کشور ثروتمند به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

نوشیدنی‌های قندی خطر ابتلا به سرطان روده را در زنان دو برابر می‌کند

سلامت نیوز: سرطان روده بزرگ دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است. میزان بروز این سرطان در افراد زیر ۵۰ سال در چندین کشور ثروتمند به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از مدیکال نیوز، یک مقاله در سال ۲۰۲۰ نشان داد که حدود ۱۵۰،۰۰۰ نفر از افراد ایالات متحده تشخیص سرطان روده بزرگ را می‌گیرند و در نتیجه حدود ۵۳۲۰۰ نفر می‌میرند.

نویسندگان همچنین حدود ۱۸۰۰۰ مورد افراد زیر ۵۰ سال را که تشخیص سرطان روده بزرگ داشتند را با ۳۶۴۰ مرگ پیش بینی شده در این جمعیت پیش بینی کردند.

در مقایسه با بزرگسالان متولد سال ۱۹۵۰ در ایالات متحده، افراد متولد سال ۱۹۹۰ دو برابر منبع اعتماد به سرطان روده بزرگ و چهار برابر خطر ابتلا به سرطان راست روده دارند.

یک مطالعه جدید نوشیدن دو یا چند لیوان نوشیدنی قندی در روز در بزرگسالان را با دو برابر شدن خطر سرطان روده قبل از ۵۰ سالگی نشان می‌دهد.

محققان دریافتند که هرنوشیدنی قندی روزانه در میان زنان بالغ ممکن است با ۱۶٪ خطر ابتلا به سرطان روده مرتبط باشد.

همچنین، این مطالعه نشان داد که هر دوز اضافی نوشیدنی قندی در روز در میان افراد ۱۸-۱۳ ساله ممکن است با افزایش ۳۲ درصدی خطر ابتلا به سرطان روده مرتبط باشد.

نمونه‌هایی از نوشیدنی‌های قندی شامل نوشابه، نوشیدنی‌های میوه‌ای از قبل بسته بندی شده، نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشیدنی‌های ورزشی است. نوشیدنی‌های قندی منبع اصلی قندهای اضافه شده در رژیم غذایی آمریکایی هستند.

در واقع، از سال 1977 تا 2001، میزان دریافت انرژی از نوشیدنی‌های قندی (SSB) به میزان چشمگیر 135 درصد افزایش یافت.

برای این مطالعه، محققان از داده‌های ۹۵۴۶۴ شرکت کننده در مطالعه پرستاران بهداشت استفاده کردند. این یک مطالعه مانیتورینگ مداوم از ۱۱۶،۴۳۰ پرستار ثبت شده در ایالات متحده است، همه زنانی که هنگام ثبت نام در سال ۱۹۸۹ از ۲۵ تا ۴۲ سال سن داشتند.

هر ۴ سال با شروع سال ۱۹۹۱، زنان حاضر در مطالعه با استفاده از پرسشنامه معتبر تعداد دفعات غذا، آنچه را می‌خوردند و می‌نوشیدند گزارش دادند.

در سال ۱۹۹۸، محققان از شرکت کنندگان خواستند که وضعیت سلامتی و عادت‌های زندگی خود را در دوران نوجوانی به یاد بیاورند.

همچنین، ۴۱،۲۷۲ نفر از زنان در مورد آنچه معمولاً می‌خوردند و می‌نوشیدند و همچنین مقادیر این اقلام بین سالهای ۱۹۶۰ و ۱۹۸۲ گزارش داده‌اند.

شرکت کنندگان همچنین در مورد عوامل بالقوه تأثیرگذار، از جمله سابقه خانوادگی سرطان روده، عادات سبک زندگی و هرگونه استفاده منظم از آسپرین، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا مکمل‌های ویتامین اطلاعاتی را ارائه دادند.

با بیش از ۲۴ سال نظارت، ۱۰۹ زن قبل از ۵۰ سالگی به سرطان روده مبتلا شدند.

نویسندگان این مطالعه می‌نویسند که یافته‌های آنها “شواهد اپیدمیولوژیکی منحصر به فردی را نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های قندی ممکن است تا حدی منجر به افزایش سریع CRC در بزرگسالان جوان شود.

به گفته یکی از نویسندگان این مطالعه، جایگزینی نوشیدنی‌های قندی  با شیر کم چرب یا شیر کامل مفید است.

در طول نیمه دوم قرن ۲۰، که به طور متوسط مصرف سرانه نوشابه در ایالات متحده به میزان چشمگیری افزایش یافته است، مصرف شیر به نصف کاهش یافته است. شیر منبع خوبی از کلسیم است، ماده معدنی که از سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند.

محققان به چندین محدودیت در مطالعه خود اشاره کردند. اول، آن‌ها هشدار می‌دهند که این یک مطالعه مشاهده‌ای است، که فقط می‌تواند ارتباط ایجاد کند، نه علت. آن‌ها همچنین خاطر نشان کردند که اکثر شرکت کنندگان زن سفید پوست بودند، بنابراین یافته‌ها ممکن است در مورد مردان یا سایر اقوام اعمال نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha