سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات راینولوژی كشور گفت: بیمار مبتلا به انسداد بینی هنگام خواب به دلیل بازبودن دهان اكسیژن كافی را نمی‌تواند دریافت كند لذا در طول روز خواب‌آلوده است و بی‌حوصله می‌شود.

محسن نراقی در گفت‌وگو با فارس؛ اظهار داشت: انسداد بینی به طور كلی می‌تواند علامت مهم بسیاری از مشكلات فرد باشد و از طرفی بیماری‌های مختلفی می‌تواند موجب انسداد بینی شود.

وی با بیان اینكه انسداد بینی به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود تصریح كرد: عواملی مانند عفونت‌های ویروسی و سرما‌خوردگی می‌تواند موجب انسداد بینی حاد شوند اما در انسداد بینی طولانی مدت یا مزمن فرد از همه اعمال فیزیولوژیك بینی محروم می‌شود و تنفس طبیعی نخواهد داشت به طوری كه با دهان باز نفس می‌كشد.

نراقی ادامه داد: بینی علاوه بر داشتن نقش تنفس به صورت فیلتری هوای مرطوب و پاك را وارد ریه‌ها می‌كند. همچنین دمای هوا را متعادل و از طرفی مواد دفاعی موجود در داخل بینی با عوامل بیماری‌زا موجود در هوا مقاومت می‌كند.

رئیس مركز تحقیقات راینولوژی كشور ادامه داد: فردی كه انسداد بینی دارد از همه این موارد محروم است و در طی خواب به دلیل بازبودن دهان اكسیژن كافی را نمی‌تواند دریافت كند لذا در طول روز خواب‌آلوده است و بی‌حوصله می‌شود چرا كه شب خواب راحتی نداشته است.

وی افزود: تنفس با دهان باز موجب می‌شود دستگاه هوایی بدن مستعد عفونت شود از طرفی هم این موضوع موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود چرا كه حالت مرطوب دهان از بین می‌رود و حنجره و دهان خشك می‌شود.

نراقی گفت: بیمارانی هستند كه خودشان نمی‌دانند دچار انسداد بینی هستند چرا كه در طور روز مشكل خاصی ندارند اما در طی شب تا صبح با دهان باز نفس می‌كشند.

وی اضافه كرد: در كودكان در سن رشد انسداد بینی موجب اختلال در رشد فك و صورت و جفت‌شدن دندان‌ها به هم و در نهایت جفت شدن كام می‌شود. صورت این افراد كشیده است و قسمت میانی آن دراز‌تر نشان داده می‌شود.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی كشور خاطر نشان كرد: برای بررسی دقیق انسداد بینی نیاز به معاینه كل مسیر تنفس بینی با آندوسكوپ است و هر عاملی مانند انحراف تیغه بینی و بزرگی شاخك‌های بینی یا پولیپ بینی می‌تواند موجب انسداد شود.

وی افزود: تست‌هایی مانند راینومتریك نیز كه مقاومت مسیر بینی و قطر آن را اندازه‌گیری می‌كند برای تشخیص انسداد بینی مهم است.

نراقی یادآور شد: بیش از 90 درصد انسداد‌های بینی بر اثر چند عامل آلرژی حاد و مزمن، سینوزیت، پولیپ، بزرگی شاخك بینی و انحراف تیغه بینی است. لذا درمان این عارضه نیز بر حسب علت آن است به طوری كه بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن و پولیپ بینی باید در صورت جواب ندادن به دارو جراحی آندوسكوپی شوند.

وی اضافه كرد: بیماران مبتلا به انحراف تیغه بینی با جراحی اصلاح می‌شود و افرادی كه آلرژی دارند دارو می‌گیرند. همچنین مسئله بزرگی شاخك‌های بینی با دارو و در نهایت جراحی درمان‌پذیر است.

نراقی خاطر نشان كرد: انسداد بینی در هر سنی باید درمان شود در بچه‌ها شایع‌ترین علت آن بزرگی لوزه سوم است كه با جراحی قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha