بیش از یک سال از آغاز همه‌گیری می‌گذرد و کووید-۱۹ هنوز بخش‌هایی از جهان را به شدت درگیر خود کرده است اما دانشمندان هشدار می‌دهند که ویروس دیگری می‌تواند طی چند ماه آینده تبدیل به تهدیدی جدی شود و آن "آنفلوانزا" است.

آیا آنفلوانزا با قدرت بیشتری باز می‌گردد؟

سلامت نیوز: بیش از یک سال از آغاز همه‌گیری می‌گذرد و کووید-۱۹ هنوز بخش‌هایی از جهان را به شدت درگیر خود کرده است اما دانشمندان هشدار می‌دهند که ویروس دیگری می‌تواند طی چند ماه آینده تبدیل به تهدیدی جدی شود و آن "آنفلوانزا" است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از ان‌بی‌سی‌، به گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، در سال جاری، آنفلوانزا تقریبا ناپدید شد و تنها ۲۰۰۰ مورد تایید شده از آن در ایالات متحده آمریکا یافت شده است. به طور معمول در فصل آنفلوانزا ایالات متحده شاهد بیش از ۲۰۰ هزار مورد تایید شده‌ی آنفلوانزا بود که این میزان بخش کوچکی از عدد واقعی است و تخمین زده می‌شود رقم واقعی سالانه بین ۹ تا ۴۵ میلیون باشد.

دانشمندان می‌گویند که در سال جاری اقداماتی که برای پیشگیری از کووید-۱۹ مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک زدن انجام شد باعث توقف شیوع آنفلوانزا شد.

به گفته‌ی دانشمندانی مثل دکتر اندی پکوز(Andy Pekosz)، استاد میکروبیولوژی در دانشکده‌ی بهداشت عمومی جان هاپکینز، سالی که در آن ابتلا به آنفلوانزا کم باشد، سالی مملو از مبتلایان را در پی خواهد داشت.

دکتر پکوز می‌گوید: ما یک سال را بدون ابتلای قابل توجه به آنفلوانزا و ایجاد ایمنی در برابر آن گذراندیم و این بدان معناست که تعداد افراد مستعد ابتلا به آنفلوانزا افزایش خواهد یافت.

وقتی فردی به آنفلوانزا مبتلا می‌شود در برابر این ویروس ایمنی ایجاد می‌کند به همین دلیل است که کودکان و خردسالان معمولا بیشتر مستعد ابتلا به آنفلوانزا هستند زیرا بدن آن‌ها هنوز با ویروس برخورد نداشته است اما از آن‌جا که انتشار این ویروس در سال جاری کم بوده است تعداد افرادی که در برابر آن ایمنی ایجاد نکرده‌اند دو برابر شده است.

اسکات هنسلی(Scott Hensley) یک میکروبیولوژیست در دانشکده‌ی پزشکی پنسیلوانیا می‌گوید: با کاهش ایمنی جمعی تعداد مبتلایان بیشتر خواهد شد و ممکن است شاهد فوت تعداد بیشتری از کودکان و شیوع بیشتر بیماری باشیم زیرا پیش‌بینی می‌شود ایمنی جمعی کم شده باشد.

دانشمندان می‌گویند، یکی دیگر از ویژگی‌های این فصل آن است که به نظر نمی‌رسد سویه‌های زیادی از ویروس در گردش باشد. هنسلی می‌گوید: این موضوع جالب است زیرا به طور معمول گوناگونی زیادی در ژنتیک این نوع ویروس‌ها وجود دارد.

مشخص نیست که آیا واقعا تعداد سویه‌های ویروس کم است و یا تعداد کم آزمایش و نمونه‌برداری باعث می‌شود اینگونه به نظر برسد. این بدان معناست که ممکن است گونه‌های کشف نشده‌ای از این ویروس در میان مردم وجود داشته باشد.

این موضوع می‌تواند بر روی واکسن‌های آنفلوانزا که سالانه تولید می‌کنیم نیز اثر بگذارد.

سارا کوبی(Sarah Cobey)، همه‌گیرشناس و زیست‌شناس تکاملی از دانشگاه شیکاگو می‌گوید: به طور کلی ما تنوع ژنتیکی کم را ترجیح می‌دهیم. اگر سویه‌های کمی در گردش باشند واکسن‌ها کارآمد خواهند بود. در سال‌های اخیر سویه‌ای به نام H۳N۲ باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است زیرا زیرمجموعه‌های آن زیاد هستند و این موضوع ساخت واکسن را برای آن دشوار می‌کند. در سال جاری سویه‌های کمی شناسایی شده‌اند اما اگر این تعداد کم ناشی از تعداد محدود آزمایش‌ها باشد ممکن است واکسن‌ها به مشکل بخورند.

پکوز می‌گوید: از آن‌جایی که موارد ابتلای کمی داشته‌ایم گزینه‌های کمی برای ساخت واکسن در دست داریم و ممکن است سویه‌هایی که تعداد کمی داشتند در جامعه غالب شوند. این مسئله هر سال ما را نگران می‌کند اما به طور معمول، سال‌های گذشته مجموعه داده‌های بیشتری داشتیم.

سازمان بهداشت جهانی سویه‌های واکسن‌ها را با توجه به آنچه در جهان در گردش بوده است در ماه فوریه جمع‌آوری می‌کند. دانشمندان معمولا توجه زیادی به سویه‌های نیم‌کره‌ی جنوبی زمین دارند زیرا گسترش آنفلوانزا در این قسمت از جهان در ماه ژوئن آغاز می‌شود و در ماه اوت به اوج خود می‌رسد.

به رغم نگرانی‌های ایجاد شده در مورد واکسن آنفلوانزا، واکسیناسیون هنوز کلید جلوگیری از این بیماری است. حتی اگر واکسن به خوبی نتواند در برابر ویروس از شما محافظت کند میزان خطر بستری شدن را کاهش می‌دهد.

هنسلی می‌گوید: خیلی چیزها از دست ما خارج است اما کاری که می‌توانیم انجام دهیم واکسن زدن است.

دکتر جسی گودمن(Jesse Goodman) استاد پزشکی و بیماری‌های عفونی در دانشگاه "جورج تاون" معتقد است که مردم چیزهای زیادی از کووید-۱۹ آموخته‌اند مانند فاصله‌گذاری و شستن مکرر دست‌ها و اگر برخی از این موارد ادامه‌ یابند شاید سال آینده شاهد شرایط بدی نباشیم اما سوال اصلی این جاست که این عادت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهند داشت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha