اگر از خوردن نوشیدنی‌های گرم و سرد خودداری می‌کنید چون می‌دانید که باعث می‌شوند دندان‌هایتان درد بگیرند، پس احتمالاً دندان‌های حساسی دارید که بهتر است با یک دندان‌پزشک مشورت کنید. گاهی عوامل دیگری هم می‌توانند دندان‌های حساس را دردناک کنند، مثلاً شیرینی و ترشی یا حتی هوای سرد.

با دندان‌هایی که حساس شده‌اند چه باید کرد؟!

سلامت نیوز: اگر از خوردن نوشیدنی‌های گرم و سرد خودداری می‌کنید چون می‌دانید که باعث می‌شوند دندان‌هایتان درد بگیرند، پس احتمالاً دندان‌های حساسی دارید که بهتر است با یک دندان‌پزشک مشورت کنید. گاهی عوامل دیگری هم می‌توانند دندان‌های حساس را دردناک کنند، مثلاً شیرینی و ترشی یا حتی هوای سرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، برای اینکه بتوانید حساسیت دندانی، این احساس ناراحت‌کننده، را برطرف کنید، اول باید بدانید علتش چیست.

مراقب مینای دندان‌هایتان باشید
مینای دندان یک لایه‌ی سخت و محافظ است که کمک می‌کند دندان شما با هر چیزی که با آن تماس پیدا می‌کند مقابله نماید. وقتی این لایه ضعیف و نازک می‌شود، پایانه‌های عصبی که باعث درد می‌شوند، در معرض هر چیزی قرار می‌گیرند. اگر دندان‌های حساسی دارید احتمالاً مینای دندان‌هایتان ضعیف شده‌اند. برای پیشگیری از این آسیب باید:

محکم مسواک نزنید
عادت دارید محکم مسواک بزنید؟ پس با این کار چیزی بیشتر از پلاک روی دندان‌هایتان را برمی‌دارید. افقی مسواک زدن در خط لثه باعث می‌شود مینای دندان سریع‌تر از بین برود. شما باید از یک مسواک با برس نرم استفاده کرده و با زاویه‌ی 45 درجه نسبت به خط لثه مسواک بزنید تا مینای دندانتان تمیز و قوی بماند.

از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی پرهیز کنید
نوشابه‌های گازدار، آب‌نبات‌های چسبناک، کربوهیدرات‌های پُرقند و ... همگی به مینای دندان‌ها آسیب می‌زنند. در عوض از میوه‌ها و سبزی‌های فیبردار، پنیر، شیر و ماست ساده استفاده کنید. این مواد غذایی دهانتان را مرطوب کرده و به مبارزه با اسید و باکتری‌هایی که می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند کمک خواهند کرد. بزاق، یکی از بهترین چیزهایی است که با اسید و باکتری می‌جنگد.
می‌توانید چای سبز یا چای سیاه بنوشید یا آدامس بدون قند بجوید. اگر چیزی اسیدی خوردید، فوراً مسواک نزنید. حداقل یک ساعت صبر کنید و سپس مسواک بزنید.

دندان‌قروچه را متوقف کنید
دندان قروچه به مرور زمان مینای دندان را از بین می‌برد. گاهی پیدا کردن ریشه استرس و برطرف کردن آن، دندان قروچه را متوقف می‌کند. اگر چنین راهکاری مفید نبود، دندان‌پزشکتان می‌تواند محافظ دندان را به شما توصیه کند.

در مورد ادامه بلیچینگ با پزشکتان صحبت کنید
داشتن دندان‌های مرواریدی می‌تواند باعث دردناک شدن آن‌ها نیز بشود. خوشبختانه حساس شدن دندان‌ها به دلیل بلیچینگ معمولاً موقتی است. درباره اینکه این درمان چگونه ممکن است دندان‌ها را حساس کند و اینکه آیا باید ادامه بدهید یا نه با دندان‌پزشکتان صحبت کنید.

علت اصلی حساس شدن دندان‌ها را پیدا کنید
گاهی حساس شدن دندان‌ها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلاتی باشد:

تحلیل رفتن لثه‌ها
اگر بالای چهل سال دارید ممکن است لثه‌هایتان از روی دندان‌ها پس‌روی کرده و ریشه‌ی دندان‌ها در معرض قرار گرفته باشند. این ریشه‌ها مینایی ندارند تا از آن‌ها محافظت کند، بنابراین نسبت به بقیه دندان‌ها خیلی حساس‌تر هستند. اگر به نظر می‌رسد لثه‌هایتان تحلیل رفته‌اند حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید، زیرا می‌تواند علامتی از دیگر عوارض باشد، مثلاً بیماری لثه. در موارد شدید، پیوند لثه انجام می‌شود. یعنی بافت از قسمت دیگری گرفته می‌شود تا ناحیه‌ی بدون لثه، پوشانده شود.

بیماری لثه
پلاک و جرمی که روی دندان‌ها جمع می‌شود می‌تواند لثه‌ها را به عقب براند. گاهی همین مسئله بیماری لثه ایجاد می‌کند. بیماری لثه می‌تواند پشتوانه‌ی استخوانی دندان را تخریب کند. سیگار نکشید چون سیگار هم می‌تواند منجر به بیماری لثه شود. برای درمان بیماری لثه، دندان‌پزشک دندان‌هایتان را تا زیر خط لثه با روش‌هایی کاملاً تمیز می‌کند. همچنین ممکن است به دارو یا عمل جراحی برای رفع مشکل نیاز داشته باشید.

وجود تَرَک در دندان
وقتی دندان ترک می‌خورد این ترک‌خوردگی می‌تواند تا ریشه پیشروی کند. در نتیجه وقتی دندان سرد می‌شود درد احساس می‌کنید. اینکه دندان‌پزشک این ترک را چگونه درمان می‌کند بستگی به عمق ترک‌خوردگی دارد. اگر ترک کوچک بوده و به لثه نرسیده باشید، دندان‌پزشک آن را پُر خواهد کرد. اما اگر ترک پایین‌تر از خط لثه باشد، باید دندان کشیده شود.

استفاده مداوم از خمیردندان‌های سفیدکننده دندان
بسیاری از تولیدکنندگان مواد شیمیایی سفیدکننده دندان را به فرمول‌های خمیردندان خود اضافه می‌کنند و برخی از افراد نسبت به سایرین حساسیت بیشتری نسبت به آن‌ها دارند. اگر خمیردندان شما حاوی مواد سفیدکننده است، بهتر است به جایگزین بهتری برای آن فکر کنید.

استفاده‌ی زیاد از دهان‌شویه‌ها
مانند خمیردندان‌های سفیدکننده، برخی از دهان‌شویه‌ها و محلول‌های شستشوی بدون نسخه، حاوی الکل و دیگر مواد شیمیایی هستند که می‌توانند دندان‌های شما را حساس‌تر کنند، به خصوص اگر عاج دندانتان در معرض باشد. درعوض، شستشودهنده‌های حاوی فلوراید را امتحان کنید و یا این که به طور کلی از دهان‌شویه‌ها صرف‌نظر کنید و در مورد نخ دندان و مسواک زدن بیشتر کوشا باشید.

وجود پلاک دندانی بیش از حد
هدف استفاده از نخ دندان و زدن مسواک پاک کردن پلاک‌هایی است که بعد از غذا خوردن در دندانتان ایجاد می‌شود. تجمع بیش از حد پلاک باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود. و این می‌تواند موجب حساس شدن دندان‌هایتان شود؛ چرا که خاصیت محافظت‌کنندگی مینا را از دست می‌دهید. راه‌حل این است که مراقبت روزانه از دندان و بهداشت دهان و دندانتان را به خوبی انجام دهید و هر شش ماه یک‌بار یا بیشتر در صورت لزوم برای جرم‌گیری به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

حساسیت بعد از یک عمل دندانپزشکی
معمولاً احساس حساسیت بعد از روت کانال (عصب‌کشی)، کشیدن و یا پست و روکش دندان طبیعی است؛ اما اگر علائم پس از مدت کوتاهی از بین نرفت، باید یکبار دیگر به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا می‌تواند نشانه عفونت باشد.

وجود پوسیدگی در اطراف لبه‌های پرکردگی دندان
هرچه سنتان بیشتر می‌شود ممکن است پرکردگی‌ها ضعیف، شکننده یا در اطراف لبه‌ها دچار ریزش شوند. از طرفی تجمع باکتری در این شکاف‌های کوچک آسان است، که باعث تجمع اسید و تجزیه مینا می‌شود. در صورت مشاهده این نوع حساسیت دندانی بین ویزیت، حتماً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در بیشتر موارد، پرکردگی دندان به راحتی قابل تعویض است.

درمان
وقتی علت حساس شدن دندان‌هایتان مشخص شد، راهکارهایی برای درمان پیش رو دارید:
. استفاده از خمیردندان مخصوص دندان‌های حساس
. استفاده از ژل فلوراید
. پُر کردن برای پوشاندن ریشه‌های نمایان شده
. فیشور سیلانت یا شیار پوش کردن دندان
. خمیرهای ضد حساسیت که روی مسواک استفاده نمی‌شوند و باید از دندان‌پزشکتان بگیرید
. محافظ دهان یا همان نایت گارد در صورتی که دندان قروچه می‌کنید
. اگر مشکل حساسیت دندان‌ها جدی باشد، دندان‌پزشک روت کانال (عصب‌کشی) را توصیه خواهد کرد.
توصیه می‌کنیم مراقبت از دندان‌هایتان را کاملاً جدی بگیرید. نادیده گرفتن مشکلات دندانی می‌تواند مسئله را بدتر و پیچیده‌تر کند. روزی دو بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از دندان درد دور باشید و لبخندهایتان زیبا باشند. سالی دو بار مراجعه به دندان‌پزشک جهت بررسی سلامت دهان و دندان را فراموش نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha