دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 311486

اجرای طرح پایلوت درمان بیماران سرپایی با استفاده از داروی رمدسیویر از بیمارستان‌های خوزستان آغاز شد و حالا به‌عنوان یک طرح موفق در کشور اجرا می‌شود.

درمان سرپایی کرونا در استان‌ها

سلامت نیوز:اجرای طرح پایلوت درمان بیماران سرپایی با استفاده از داروی رمدسیویر از بیمارستان‌های خوزستان آغاز شد و حالا به‌عنوان یک طرح موفق در کشور اجرا می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،طرحی که به تأیید مسئولان علوم پزشکی در استان‌های مختلف موجب کاهش روند بستری در پیک چهارم و تسریع در بهبود بیماران مبتلا شده است. سعید نمکی، وزیر بهداشت هم از تأثیر بسیار زیاد اجرای این طرح در تاب‌آوری مراکز درمانی برای مواجهه با پیک سنگین اخیر کرونا در کشور خبر داده و اینکه قرار است اجرای پروتکل سرپایی درمان کرونا با داروی رمدسیویر در سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان یک تجربه موفق جهانی ثبت شود. البته این شیوه نگرانی‌هایی هم در پی دارد زیرا این دارو با وجود پوشش بیمه‌ای به آسانی در دسترس بیماران نیست و آنها فقط با مراجعه به کلینیک‌های سرپایی دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها می‌توانند از دارو استفاده کنند. ‌


آغاز طرح درمان سرپایی در خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز و فرمانده قرارگاه مقابله با بیماری کرونا در خوزستان درباره اجرای این طرح برای اولین بار در خوزستان گفت: «خوزستان اولین استانی بود که درگیر پیک ویروس انگلیسی شد و تمام تخت‌های استان درگیر شد. با وجود افزایش مراکز درمانی تنها 50 تخت مانده بود که ظرفیت‌ بیمارستان‌های خوزستان پر شود.» فرهاد ابول نژادیان افزود: «5 اسفند 99 تزریق رمدسیویر برای بیماران سرپایی را به وزیر بهداشت پیشنهاد دادیم.

با موافقت آقای نمکی قرار شد این طرح به عنوان یک طرح پژوهشی با حضور اساتید دانشگاهی و همچنین متخصصان حوزه عفونی، داخلی و بیهوشی آغاز شود. با آغاز طرح، مطالعات درباره اینکه چه افرادی را اجازه داریم بستری نکنیم و درمان سرپایی روی آنها صورت بگیرد، انجام شد. در این بررسی افراد به دو گروه تقسیم بندی ‌شدند، گروه اول کسانی که در کمتر از یک هفته از ابتلا مراجعه می‌کردند و گروه دوم 2 هفته از زمان ابتلایشان می‌گذشت.» ابول‌نژادیان به نتایج خوب اجرای این طرح اشاره کرد و گفت:«این طرح ابتدا در مراکز درمانی مرکز استان آغاز شد و متوجه شدیم که درمان زودهنگام در بیماران رخ داده است و کمک کرد که بستری نشوند. مرگ و میر هم به وضوح پایین‌تر آمد. در یک دوره 28 روزه پایلوت در استان 735 بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد در افرادی که با کمتر از یک هفته علائم بروز مراجعه کرده بودند تنها 4.17 درصد مجبور به بستری شدند و برای بازه زمانی بیشتر ابتلا هم 7.99 درصد احتمال جواب ندادن درمان وجود داشت.

همچنین در گروه اول هیچ مورد فوتی ثبت نشد و در گروه دوم هم 1.01 درصد بیماران فوت کردند.» این مسئول همچنین درباره هزینه‌های درمان بیماران سرپایی کرونا با استفاده از داروی رمدسیویر گفت:« بیمارانی که با مراجعه به مراکز درمانی، پرونده بستری موقت در بیمارستان‌ تشکیل دهند‌ تنها 30 درصد هزینه‌ها را پرداخت خواهند کرد.البته با توجه به تلاش‌های آقای وزیر قرار است شرایط برای پرداخت تنها 10 درصد دارودرمانی رمدسیویر میسر شود. علاوه بر این که شخص مجبور نیست هزینه‌های هتلینگ بیمارستان را بپردازد.» به گفته ابول‌نژادیان و به تایید وزیر بهداشت با اجرای این طرح در پیک چهارم در استان‌های کشور 150 هزار بیمار از درمان سرپایی کرونا با رمدسیویر برخوردار شدند که اگر قرار بودند بستری شوند، شرایط بسیار سختی را رقم می‌زد. ‌


درمان سرپایی با دو دارو در خراسان‌رضوی

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی هم اجرای این طرح  را در پیک چهارم مناسب عنوان کرد و به همشهری گفت: «با توجه به اینکه در برخی شرایط کرونا درمان دارویی باید زودتر شروع شود این مسئله اقدام خوبی بود که از خوزستان آغاز و به دیگر استان‌های کشور هم ابلاغ شد.

اما باید به این مسئله توجه داشت که تا پیش از این رمدسیویر فقط برای بیماران بستری و در شرایط خاص تزریق می‌شد اما با این روند و افزایش تقاضا شرایط غیرطبیعی ایجاد می‌کند و باید به اندازه کافی داروی مورد‌نیاز را در کشور داشته باشیم.»حمیدرضا رحیمی با اشاره به درمان سرپایی با استفاده از رمدسیویر و فاویپیراویر در پیک اخیر بیان کرد: «به‌ویژه در کرونای انگلیسی که سرعت پیشرفت بیماری از زمان ایجاد ویروس تا درگیری ریوی بالاست، این داروها مؤثر بوده و هر‌چه شروع درمان دارویی ضد‌ویروس سریع‌تر باشد اثربخشی هم بالاتر است.»

وی تأکید کرد: «در واقع این پروتکل‌ها و مسائل با توجه به شرایط ممکن است تغییر کند. ماده اولیه داروی رمدسیویر از هند تامین می‌شود و با توجه به مشکلاتی که در این کشور پیش آمده باید تمهیداتی برای تامین ماده اولیه آن صورت بگیرد که مشکلاتی را ایجاد نکند.»


عبور سریع مازندران از پیک چهارم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در گفت‌وگو با همشهری از درمان سرپایی بیماران استان بر اساس دستورالعمل وزارتخانه خبر داد و گفت: «در آغاز پیک چهارم کرونا این روش درمانی مدنظر قرار گرفت و با توجه به اینکه این دارو تحت پوشش بیمه قرار دارد به همه بیماران بدون نیاز به بستری تزریق می‌شود.»

سید‌عباس موسوی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان استفاده از این روش را تجربه‌ای موفق در درمان کرونا و کاهش پیک عنوان کرد، توضیح داد: «پاسخ دادن به این سؤال از نظر علمی کار آسانی نیست اما با توجه به تأیید سازمان جهانی که رمدسیویر میزان بستری، بدحالی و نیاز به آی‌سی‌یو را کم می‌کند قاعدتا مؤثر است.

البته درباره استان مازندران در پیک اخیر ما خیلی سریع‌تر افت کردیم و کاهش آن خیلی سریع‌تر رخ داد اما اینکه عنوان کنیم که به‌دلیل درمان بیماران سرپایی با رمدسیویر بوده یا عواملی دیگر دخیل بوده است، از نظر علمی کار سختی خواهد بود.» وی تأکید کرد: «وزارت بهداشت هم قرار است این نوع پروتکل سرپایی را به‌عنوان تجربه‌ای کارآمد برای سازمان جهانی بهداشت ارسال کند.»


ایجاد کلینیک‌های تنفسی در اصفهان

 ‌آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ‌ از اجرای طرح کلینیک های تنفسی و در مان سرپایی در مراکز درمانی استان خبر داد و به همشهری گفت: «با ایجاد کلینیک‌های سرپایی و تنفسی بیمارانی که طبق اعلام پزشک وضعیت حادی ندارند اما نیازمند دارو هستند، دیگر برای دریافت داروی رمدسیویر بستری نمی‌شوند بلکه به این کلینیک‌ها مراجعه، دارو را تزریق می‌کنند و برای سپری کردن دوره درمان و استراحت به منزل می‌روند. این مسئله موجب شده که بار و حجم بستری بیماران کاهش پیدا کند.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha