سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 31149
سلامت نیوز : داروهای خارجی در بین بیماران طرف‌دار بیشتری دارد. مردم ترجیح می‌دهند پولی را که با زحمت به دست آورده‌اند با امید به اثربخشی بیشتر، صرف خرید داروی خارجی کنند. عده‌ای خودشان اثر داروی خارجی را بیشتر می‌دانند و تعدادی از آن‌ها هم با توصیه پزشکشان داروی ایرانی مصرف نمی‌کنند.

«من به عنوان یک بیمار مبتلا به ‌ام.اس برای دریافت دارو‌هایم به شدت دچار مشکل هستم؛ چون داروهای مورد استفاده من اخیرا در داخل کشور تولید می‌شوند. به همین دلیل یارانه نمونه خارجی آن برداشته شده و در نتیجه قیمت‌ آن‌ها سر به فلک ‌کشیده است. از طرف دیگر ما نمی‌توانیم از داروهای داخلی استفاده کنیم چون هم پزشکان توصیه نمی‌کنند و هم شخصا تاثیر مثبتی از داروهای داخلی ندیده‌ام، حتی چند نفر را می‌شناسم که بعد از مصرف داروی ایرانی دچار حمله شده‌اند. من چهار سال است که داروی خارجی  مصرف می‌کنم و بدنم به ترکیب داروهای داخلی عادت ندارد.»

این‌ها حرف‌های یکی از بیماران سرگردان در داروخانه‌های سطح شهر است که با مشکل تهیه داروی خارجی مواجه هستند. در حالی که طبق گفته کار‌شناسان، ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز بیماران در داخل کشور تولید می‌شوند اما باز هم مصرف‌کنندگان به‌خصوص افراد مبتلا به بیماری‌های خاص یا ناراحتی‌های قلبی، مصرف داروهای خارجی را ترجیح می‌دهند.
داروهای خارجی پرطرف‌دارترند
دکتر طاهره سماوات، متخصص قلب و عروق و دارای مدرک مدیریت عالی بهداشت (MPh) از دانشگاه تهران، با تأکید بر لزوم کارآزمایی داروهای داخلی گفت، تاکنون هیچ تحقیقی درباره مقایسه کیفیت داروهای خارجی و داخلی انجام نشده است و تنها مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دست به یکسری آزمایش‌ها زده که البته این آزمایش‌ها نیز کامل نبوده‌اند.
دکتر سماوات در گفت‌و‌گو با سینا گفت: «مردم، بیشتر بر استفاده از داروهای خارجی تاکید دارند. گرایش مردم به مصرف دارو‌های خارجی هم دلایل متعددی دارد که توصیه پزشک و تجربه خود بیمار از جمله این دلایل هستند.»

وی در رابطه با دلیل توصیه داروهای خارجی به بیماران توسط پزشکان گفت: «داروهایی مانند پلاویکس از نظر کیفیت و اثر‌بخشی با نمونه داخلی قابل مقایسه نیستند، از طرفی در اغلب موارد داروهای خارجی علاوه بر تاثیر‌گذاری بیشتر، عوارض جانبی کمتری نیز دارند؛ به عنوان مثال عوارض پوستی ناشی از مصرف برخی از داروهای داخلی در چند بیمار مشاهده شده که در نمونه خارجی آن، چنین مشکلی وجود نداشته است.

وی دلیل پایین‌بودن کیفیت نمونه‌های داخلی برخی دارو‌ها را، عدم نظارت بر دز ماده موثره در آن‌ها حدس زد و افزود برخی از داروهای تولید داخل از نظر مواد تشکیل‌دهنده با نمونه خارجی و حتی با دیگر داروهای تولید داخل یکسان نیستند و این امر اثربخشی یکسان دارو‌ها را دچار شبهه می‌کند. اما متأسفانه تاکنون نظارت خوبی در این مورد صورت نگرفته است.
مواد اولیه نامرغوب، مشکل داروهای داخلی
دکتر عبدالحسینی، متخصص داروسازی درباره علل گرایش مردم به داروهای خارجی گفت: «زمانی بیمار سراغ داروی خارجی می‌رود که پزشکش مصرف این دارو‌ها را توصیه کرده باشد و یا خود بیمار مدتی از داروی ایرانی استفاده کرده و اثر درمانی لازم را نگرفته باشد و تصمیم بگیرد دارو را عوض کند.»

وی همچنین گفت: «سواد داروسازهای ایرانی از داروسازهای کشورهای صادر‌کننده دارو، کمتر نیست. از نظر تکنولوژی هم فکر نمی‌کنم صنایع دارویی ما اختلاف چندانی  با صنایع دارو‌سازی دنیا داشته باشند؛ اما آنچه که بر تفاوت کیفیت برخی دارو‌ها تأثیرمی‌گذارد، مواد اولیه‌ای است که برای ساخت دارو‌ها استفاده می‌شود. معمولا اگر در ساخت داروها از مواد اولیه اروپایی و با کیفیت، استفاده شود دارو‌ها با کیفیت خوب و تاثیر‎گذاری مشابه نمونه خارجی آن تولید می‌شوند اما اگر از مواد اولیه چینی و هندی استفاده شود که من فکر می‌کنم این اتفاق می‌افتد، به طبع افت کیفیت خواهیم داشت و در نتیجه کیفیت داروهای آلمانی یا انگلیسی بالا‌تر خواهند بود.»

وی با اشاره به اینکه داروهای خارجی از نظر قیمت، تفاوت فاحشی با داروهای داخلی دارند گفت، به علت استفاده از مواد اولیه گران‌قیمت و بالا‌بودن هزینه واردات و تعرفه‌های تعین‌شده برای داروهای خارجی، تفاوت قیمت این دارو‌ها با نمونه‌های داخلی بسیار چشمگیر است و این تفاوت به‌ویژه در مورد داروهای خاص و داروهای تکمیلی، بیشتر دیده می‌شود.

وی یکی دیگر از علل گرانی داروهای خارجی را سیاست‌های دولت برای تقویت بازار داروهای داخلی خواند و افزود اگر قیمت‌های داروهای داخلی و خارجی برابر یا حتی نزدیک باشند، داروهای داخلی فروش نخواهند رفت بنابراین مناسب‌تر بودن قیمت داروهای داخلی، کمک زیادی به فروش آن‌ها می‌کند./ن

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha