سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 311497

متخصص روانشناسی با اشاره به تاثیرات روانی احتمالی کرونا گفت: احتمال بروز اختلال استرس پس از ضربه روانی در بهبودیافتگان کووید۱۹ می‌تواند یکی از مهمترین عوارض روحی این بیماری باشد؛ عارضه‌ای که پس از گذشت یک دوره زمانی تجارب تلخ گذشته را برای فرد بازنمایی می‌کند.

اختلال استرس در کمین بهبودیافتگان کرونا

سلامت نیوز:متخصص روانشناسی با اشاره به تاثیرات روانی احتمالی کرونا گفت: احتمال بروز اختلال استرس پس از ضربه روانی در بهبودیافتگان کووید۱۹ می‌تواند یکی از مهمترین عوارض روحی این بیماری باشد؛ عارضه‌ای که پس از گذشت یک دوره زمانی تجارب تلخ گذشته را برای فرد بازنمایی می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، حسین ابراهیمی مقدم در خصوص عوارض روحی و روانی کرونا (پس از بهبود) اظهار داشت: ابتلا به این بیماری به دلیل "وحشت از مرگ" و نگرانی نسبت به آینده از جمله ترس از عوارض ماندگار عارضه‌های تنفسی، می‌تواند سبب اضطراب شدید شود.


وی افزود: برخی از موقعیت‌های زمانی و مکانی نیز می‌تواند این ترس و وحشت را (پس از بهبود بیماری) تداعی کند؛ به عنوان مثال، مشاهده یک قاب عکس در اتاق قرنطینه در دوران بیماری می‌تواند پس از گذار از دوران نقاهت نیز یادآور خاطرات تلخ روزهای بیماری باشد.
ابراهیمی مقدم ادامه داد: تداوم این ترس و وحشت به تدریج می‌تواند ابتلاء به یکی از اختلالات اضطرابی را به دنبال داشته باشد و با کاهش امید و انگیزه و گاه اختلال در خواب خلق وخوی افسرده را برای بهبودیافته کرونا رقم بزند.


وی اضافه کرد: خواب در حقیقت شارژ روانی بدن است و اختلال در این نیاز انرژی و انگیزه را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند در درازمدت سبب افسردگی شود.
این متخصص روانشناسی یادآور شد: اختلال استرس پس از ضربه روانی نیز می‌تواند یکی از اختلالات بهبودیافتگان کرونا باشد. در این ضایعه تجارب گذشته پس از گذشت یک دوره زمانی برای شخص بازنمایی شده و روان او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
عضو انجمن ازدواج و خانواده کشور در ادامه تنش در پیوندهای خانوادگی را نیز یکی از تبعات روانی کرونا عنوان کرد و افزود: بیماران کووید-۱۹ در دوران قرنطینه احساس تنهایی می‌کنند، نیازمند حمایت‌های روانی، عاطفی و اجتماعی بوده و در صورت برآورده نشدن این توقعات، با عواطف و احساسات منفی روبه‌رو می‌شوند.


ابراهیمی مقدم گفت: براین اساس، تفکراتی همچون "اعضای خانواده من را دوست ندارند، تمام نزدیکانم رهایم کرده‌اند و دوستان و خویشاوندان در موقعیت بحران آدم را تنها می‌گذارند" باعث بروز عواطف منفی نسبت به اطرافیان و گاه اعضای خانواده خواهد شد و این مساله می‌تواند پیوندهای عاطفی را دچار تزلزل کند.


وی تاکید کرد: گاه باور بیمار به تاثیر امکانات بهداشتی و درمانی مراکز خصوصی در بهبود وضعیت بیماری و هزینه‌کرد سنگین اقتصادی نیز به همراه ضعف در ایمان و اعتقادات معنوی می‌تواند یک عمر ساده‌زیستی شخص را زیر سوال برده و این مساله هم از منظر روحی و روانی بیمار را تخریب می‌کند.
این روانشناس تصریح کرد: اما برخی از بیماران که در ارتباطات اجتماعی، توانمندی بدنی، هنر، ورزش و... احساس مفید بودن داشته و به دلیل این احساس در زندگی امیدوار هستند، با بیماری مقابله می‌کنند.


ابراهیمی مقدم افزود: بنابراین در این روزها باید با ترسیم یک هدف احساس "ارزشمندی و امیدواری" را تقویت کرد.  علاوه بر رعایت شدید ضوابط بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی، به صورت روزانه ورزش کرد. ارتباطات اجتماعی را از طریق تماس‌های تصویری و... حفظ و حمایت‌های عاطفی و روانی را تقویت کرد. هر یک از این اقدامات در پیشگیری از اختلالات روانی و اختلافات اجتماعی و خانوادگی نقشی اساسی ایفاء می‌کند.


مدیریت تبعات روانی کرونا با تقویت باورهای معنوی
این استاد دانشگاه ادامه داد: در این دوران به منظور کنترل و مدیریت آسیب‌های روانی کرونا، اعتقادات مذهبی و باورهای معنوی هم باید تقویت شود. این تفکرات، علاوه بر تقویت روان انسان به منظور مدیریت تبعات روانی بحران کرونا، هیجانات منفی ناشی از ناکامی‌ها و شکست‌ها را نیز کاهش می‌دهد.


ابراهیمی مقدم تاکید کرد: در صورت ضرورت نیز می‌توان از مشاوران و روانشناسان بهره گرفت و با بروز برخی از آسیب‌های روحی در دوران گذار از نقاهت کرونا ضمن دریافت خدمات پزشک معالج (درمانگر کووید-۱۹)، از نظرات کارشناسان روانشناختی استفاده و از بروز اختلافات و آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری کرد.
به گزارش ایرنا، نتایج برخی از مطالعات جدید پزشکی نشان می‌دهد، از هر سه بیمار مبتلا به کرونا یک نفر ۵ تا ۶ ماه پس از بهبودی به یک اختلال عصبی یا روحی مبتلا می‌شود.


اختلالات خلقی و اضطراب به گفته محققان از شایع‌ترین اختلالات روحی مبتلایان کووید-۱۹ است.
ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۵۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۲۴۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.


ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.
از ابتدای شیوع کرونا در ایران (اسفند ۹۸) تا کنون ۷۳ هزار و ۵۶۸ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha