سلامت نیوز : یک‌سوم افرادی که به دنبال جراحی زیبایی بینی می‌روند حداقل دارای یک اختلال روانی از نوع متوسط آن هستند.

یک مطالعه در آمریکا نشان می‌دهد در بعضی از بیماری‌های روانی فرد تصور می‌کند دچار نقصی در ظاهر و چهره خود است. این اختلال دیسموفیک بدنی( dysmophic)نام دارد و به اختصار BDD گفته می‌شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا دکتر پیتر هلینگز متخصص گوش و حلق و بینی در بیمارستان دانشگاه لیون (leaven) در بلژیک می‌گوید: «مطالعات قبلی نشان داده تنها ۱۰ درصد از افرادی که جراحی زیبایی انجام می‌دهند دچار چنین مشکلی هستند. در مطالعات جدید ما متوجه شدیم ۴۰ درصد از این افراد دارای علائم BDD هستند و حدود ۳۳ درصد از آن‌ها علائم متوسط این بیماری را دارند.»
وی در ادامه افزود: «اما به اعتقاد من نیمی از افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند مبتلا به BDD پیشرفته هستند.»
به گفته دکتر هلینگز این مطالعه در مجله جراحی پلاستیک و ترمیمی در آمریکا منتشر شده است.
براساس آمار در سال ۲۰۱۰برابر با ۲۵۲ هزار جراحی زیبایی در آمریکا انجام شد و به گزارش جامعه جراحان پلاستیک آمریکا ۳ درصد از این افراد بهBDD مبتلا هستند.
دکتر هلینگز ۲۲۶ نفر از افرادی را که عمل جراحی زیبایی بینی انجام داده بودند مورد ارزیابی قرار داد. ۱۴۷ نفر از آن‌ها انگیزه خود از این جراحی را زیبایی و ۷۹ نفر نیز مشکلات تنفسی یا درمانی عنوان کردند. وی این افراد را با ۶۵ بیماری که تنها به دلیل مشکلات درمانی به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کرده بودند مورد مقایسه قرار داد. وی برای تشخیص BDD میان این بیماران، پرسشنامه‌ای حاوی سوال‌های مربوط به این بیماری بین آن‌ها توزیع کرد. وی دریافت، ۱۲ درصد از افرادی که علت جراحی خود را عواملی به جز زیبایی نیز عنوان کرده‌اند، دارای علائم متوسط BDD بودند.
به گفته وی در میان افرادی که دلیل جراحی بینی خود را زیبایی عنوان کرده بودند ۴۳ درصد نیز به این بیماری مبتلا بوده‌اند. اما از میان گروه ۶۵ نفره‌ای که برای مشکلات درمانی به پزشک مراجعه کرده بودند تنها ۲ درصد از آن‌ها دارای علائم این بیماری بودند.
دکتر هلینگز می‌گوید این آمار‌ها به این دلیل عنوان می‌شود که بیشتر افراد از نتیجه این جراحی زیبایی خبر ندارند و آن را انجام می‌دهند. به گفته وی آن‌ها بعد از عمل می‌گویند، هارمونی صورتشان از بین رفته است. وی به پزشکان توصیه کرد تا جایی که ممکن است عمل جراحی را به تاخیر بیاندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha