سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 31151
سلامت نیوز :یک متخصص تغذیه با اعلام اینکه زولبیا و بامیه شیرینی مناسبی برای روزه‌داران در ماه مبارک رمضان نیست، خرما را بهترین جایگزین برای آن دانست.

همواره با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، توصیه‌های تغذیه‌ای به روزه داران داده می شود تا این افراد، طعم خوش روزه‌داری را بدون عوارض گوارشی بچشند، چراکه روزه‌داری در طول ساعات طولانی و همراه‌شدن با عواملی مانند نخوردن سحری، مصرف غذاهای چرب و شیرین و یا نوشیدن آب به مقدار زیاد به هنگام افطار، ناراحتی های گوارشی بسیاری را سبب می‌شود.
دکتر کشاورز، متخصص تغذیه، با تاکید بر اینکه زولبیا و بامیه شیرینی مناسبی در ایام روزه‌داری نیست، به خبرنگار سینانیوز گفت: «بهترین شیرینی برای سحر و افطار در ماه رمضان خرماست زیرا در عین حال که انرژی بسیار زیادی دارد، مواد قندی آن طبیعی و به اندازه قند معمول است و آسیبی به بدن نمی‌زند.»
دکتر کشاورز با اشاره به اینکه قند موجود در زولبیا و بامیه بسیار بیشتر از حد طبیعی برای بدن است ادامه داد: «زولبیا و بامیه به هیچ عنوان شیرینی مناسبی برای ماه رمضان نیست و شکر و چربی این شیرینی بسیار بالاست و موجب چاقی می‌شود.»
به گفته وی خوردن زولبیا و بامیه به عنوان شیرینی ماه رمضان برای افرادی که چربی خون و قند دارند و یا چاق هستند به هیچ وجه مجاز نیست و به افراد دیگر هم توصیه می‌شود از خوردن آن پرهیز کنند.
با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، روزه‌داران ساعات زیادی را بدون خوردن و آشامیدن می‌گذرانند و برای تحمل این گرسنگی و تشنگی باید تغذیه مناسب و کافی داشته باشند. مهم‌ترین نکته در داشتن تغذیه مناسب در این ماه این است که فرد بعد از افطار تا زمان سحر، ویتامین، پروتئین و کالری‌های لازم بدن خود را تامین کند.
دکتر کشاورز در این رابطه به سینانیوز گفت: «بدن یک روزه دار در طول روز با کمبودهایی مواجه است و نمک و انرژی خود را از دست می‌دهد. این از دست‌دادن انرژی و نمک باعث احساس ضعف و بی‌حالی در فرد روزه‌دار می‌شود پس سحری و افطار روزه‌دار باید به گونه‌ای باشد که این احساس ضعف را بر طرف کند و تا حدودی آب، نمک و قند بدن وی تامین شود.»
وی با اشاره به اینکه مایعات گرم بهترین نوع تغذیه برای شروع افطار است، گفت: «چای، شیر، سوپ، آش همه مایعات مناسبی برای شروع و بازکردن روزه هستند.»
این متخصص تغذیه در مورد دیگر مایعات هنگام افطار، توصیه کرد: «با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان امسال در تابستان است، خوردن یک لیوان شربت آبلیمو نیز می‌تواند برای رفع عطش کمک زیادی به فرد روزه‌دار کند.»
دکتر کشاورز، مصرف غذاهای ساده مانند نان، پنیر و سبزی را نسبت به غذاهای دیگر برای افطار مناسب‌تر دانست و با اشاره به اینکه بهتر است تغذیه افطار برای نوجوانان و بزرگسالان متفاوت باشد ادامه داد: «به نوجوانانی که در حال رشد هستند توصیه می‌شود غذا یا وعده شام خود را سریعا بعد از افطار بخورند چون اشتهای زیادی دارند و برای رشد و بلوغ آن‌ها مناسب است. اما افراد بزرگسال که می‌خواهند امساک کرده و پرخوری نکنند بهتر است شام خود را ساعاتی بعد از افطار میل کنند؛ این کار موجب جلوگیری از پرخوری فرد می‌شود.»
وی توصیه کرد بعد از افطار، افراد بهتر است مصرف میوه و مایعات را شروع کنند. زیراکه میوه سرشار از ویتامین است و قند آن نیز به بدن آسیب نمی‌رساند.
بیشتر ضعف می‌کنید یا تشنه می‌شوید.
دکتر کشاورز با تاکید بر اینکه در تغذیه ماه رمضان مانند تغذیه روزانه باید از گروه‌های مختلف غذایی استفاده کرد، ادامه داد: «گوشت، مرغ، ماهی و حبوبات به عنوان منبع پروتئین همچنین میوه، سبزیجات، ماست و شیر  از گروه لبنیات همه باید در وعده غذایی این ماه مورد توجه قرار گیرند.»
به گفته وی، نان، برنج و ماکارونی غذاهای مناسبی برای هنگام افطار مناسب است اما توجه داشته باشید که بهتر است وعده غذایی سحر یک غذای کامل باشد: «روزه‌داران متوجه باشند که روزهای طولانی و گرمی را برای ماه رمضان خود در پیش دارند و باید بیشتر از ۱۶ ساعت را بدون آب و غذا تحمل کنند؛ برای همین بهتر است سحری یک وعده غذایی کامل شامل نان، برنج یا ماکارونی، گوشت، سبزی خوردن، میوه و سالاد باشد.»
دکتر کشاورز وضعیت بدنی افراد را متفاوت دانست و با توصیه به اینکه روزه‌داران باید تغذیه خود را متناسب با شرایط بدن خود تطبیق دهند گفت: «برخی افراد هنگام روزه‌گرفتن در طول روز دچار ضعف می‌شوند؛ این افراد باید در هنگام سحری از پروتئین و چربی بیشتری استفاده کنند، البته چربی و روغنی که استفاده می‌کنند باید مایع باشد. معمولا گوشت قرمز و مرغ یا دو عدد تخم مرغ، بهترین منبع غذایی برای چنین افرادی است. افرادی که کلسترول دارند هم تنها باید سفیده تخم مرغ را مصرف کنند.»
برخی افراد هم در طول روز بسیار تشنه می‌شوند. «این افراد باید به شکلی تغذیه کنند که آب و پروتئین بدن خود را بالا‌تر ببرند. این افراد باید وعده‌های سبزی و میوه خود را از بعد از افطار تا سحر بیشتر کرده و هنگام سحر نیز سالاد و سبزی بیشتری مصرف کرده و میزان گوشت کمتری بخورند.»
دکتر کشاورز بر لزوم خوردن سحری تاکید کرد و گفت: «روزه‌داران باید سحری بخورند؛ حتی اگر غذا نیز نمی‌خورند حتما به میزان کم هم که شده، سحری بخورند.»
وی در مورد اینکه برخی افراد تمایل دارند وعده سحری خود را مانند صبحانه و به صورت نان و پنیر بخورند توضیح داد: «این مورد اشکالی ندارد و روزه داران می‌توانند به میل خود سحری را مانند صبحانه مصرف کنند و نان، شیر و پنیر وعده غذایی مناسبی است اما ممکن است نمک و شوری پنیر روزه دار را در طول روز تشنه کرده و مشکلاتی را برای او فراهم کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha