سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر ایجاد مراکز تجمیع در شهرها برای تسهیل و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، گفت: با احتساب ۲۶ هزار و ۹۰۰ تیم واکسیناسیون، این پتانسیل را در آینده خواهیم داشت که به زودی روزانه یک میلیون دوز واکسن تزریق شود.

تزریق روزانه بیش از ۱ میلیون دوز واکسن کرونا

سلامت نیوز: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر ایجاد مراکز تجمیع در شهرها برای تسهیل و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، گفت: با احتساب ۲۶ هزار و ۹۰۰ تیم واکسیناسیون، این پتانسیل را در آینده خواهیم داشت که به زودی روزانه یک میلیون دوز واکسن تزریق شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا علیرضا رئیسی روز سه شنبه در شانزدهین اجلاس مجازی روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور با تاکید بر اینکه خوشبختانه شیوع کرونا در همه استان ها از جمله تهران سیر نزولی را طی می کند، اظهار داشت: در تمام دنیا، واکسیناسیون کرونا اولویت اول قرار گرفته است که این نکته امید بخش است اما از لحاظ فراموش کردن رعایت پروتکل های بهداشتی به نوعی تهدید محسوب می شود. این خوب نیست این در حالی است که رعایت پروتکل ها در کشور به زیر ۶۰ درصد رسیده است در حالی که تا پایان کامل واکسیناسیون باید پروتکل ها رعایت شود.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: اکثر شهرها در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند و تعداد کمی قرمز محسوب می شوند در آن شهرها هم مشاغل گروه یک و ۲ اجازه فعالیت دریافت کرده اند اما با اتاق اصناف هم توافق کردیم که در صورت تخلف، برخورد شدید صورت گیرد.  


وی با تاکید بر اینکه به تعداد لازم واکسن برای افراد بالای ۸۰ ساله در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته است، گفت: هم اکنون بیش از ۴۰ دانشگاه به سامانه ای که برای ثبت نام افراد بالای ۸۰ ساله طراحی شده، وصل شده اند که خوشبختانه در حال حاضر ۵۴ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند که از امروز همه دانشگاه ها می توانند این تعداد را به پایگاه های جامع سلامت ارجاع دهند.


ضرورت ایجاد مراکز تجمیع در جهت تسهیل امر واکسیناسیون
رئیسی از روسای دانشگاه ها خواست در مراکز شهرهای خود، مرکز تجمیع راه اندازی کرده و چهار پایگاه سلامت را به آن وصل کنند چرا که تا یک سال درگیر واکسیناسیون هستیم و نمی توانیم تمام خدمات واحد بهداشتی را به واکسیناسیون اختصاص دهیم و سایر خدمات بر روی زمین بماند.  
وی درباره این مراکز توضیح داد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی و نظامی و غیرنظامی موظف هستند فضاها را در اختیار ستاد قرار دهند البته این مراکز پیش از این هم اعلام داوطلبی کرده بودند. با راه اندازی این مراکز تجمیع،  امر واکسیناسیون تسریع و تسهیل و از سوی دیگر بزرگ و جا دار می شوند و رعایت پروتکل ها در آن صورت می گیرد.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: جلسه ای هم با سازمان بسیج داشتیم و اعلام آمادگی برای اعزام نیرو جهت  ثبت نام افراد کردند؛ در هر مرکز تجیمع، چهار تیم واکسیناسیون حضور خواهند داشت که تزریق واکسن توسط دانشحویان پزشکی و پرستاری و کادر درمان دوره دیده صورت می گیرد.


در شهرها و روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر، به ۶۵ سال به بالا واکسن زده شود
رئیسی همچنین در مورد روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هم یادآور شد: در این مناطق نیازی به این کار نیست چرا که صد درصد افراد در سامانه هستند و با یک نوبت دهی ساده توسط بهورز، می توان از ۶۵ سال به بالا واکسیناسیون انجام شود.
وی ضمن گلایه از اینکه در برخی دانشگاه ها، بی انضباطی در مورد واکسیناسیون غیر از هشتاد ساله دیده می شود که تاکید می کنیم تا زمانی که اعلام نشده به همان سن هشتاد ساله واکسن بزنند.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تامین و توزیع هر یک دانه واکسن، ساعت ها و روزها کار می برد، خاطرنشان کرد: باید قدر این واکسن را بدانیم وآن را تبدیل به تهدید نکنیم و درست توزیع و تزریق کنیم.


به شدت دنبال این هستیم که گروه سالمندان را به سرعت واکسن بزنیم
رئیسی با تاکید بر اینکه در طی همین هفته که واکسن برسد واکسن ۷۵ سال ها را شروع می کنیم، توضیح داد: تعداد ۷۵ سال های ما حدود ۹۶۰ هزار نفر هستند. بعد از آن به سراغ ۷۰ تا ۷۵ ساله ها می رویم که بالای ۲ میلیون نفر هستند.
وی افزود: به شدت دنبال این هستیم که گروه سالمندان را به سرعت واکسن بزنیم ضمن اینکه هر تیم واکسیناسیون در هر هشت دقیقه یک نفر را می تواند، واکسن بزند. پس یک تیم در هر مرکز تجمیع می تواند روزانه بیش از هزار واکسن تزریق کند که با احتساب ۲۶ هزار و ۹۰۰ تیم واکسیناسیون، این پتانسیل را در آینده خواهیم داشت که روزانه یک میلیون دوز واکسن تزریق شود.  


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پرداخت حق الزحمه تلاشگران واکسیناسیون هم توضیح داد: در ارتباط با بحث پرداخت حق الزحمه این عزیزان هم دستور العمل آماده کردیم اما تاکید داریم مبادا تمام مراقبان سلامت از مراکز بهداشت را به مراکز تجمیع ارسال کنید و آنجا خالی بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha