سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۱
سلامت نیوز :مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: شیوع وسواس در زنان و مردان تقریباً یكسان است ولی در مردان شدیدتر و پاسخ به درمان سخت‌تر است. اغلب مبتلایان به وسواس نیز به درمان‌های طولانی نیازمند هستند.

سیدسعید صدر در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: وسواس یك بیماری اضطرابی است كه معمولاً به شكل مزمن دیده می‌شود و فرد مبتلا را سال‌ها گرفتار خود می‌كند.

وی با بیان اینكه وسواس می‌تواند فكری یا رفتاری باشد تصریح كرد: وسواس عبارت است از همه افكار یا رفتار تكرار شونده اجباری كه فرد قادر به جلوگیری از آنها نیست و در صورت انجام‌ندادن آنها تنش و اضطراب به سراغ فرد می‌آید. این در حالی است كه خود فرد بصیرت دارد كه افكار و اعمالش غیرمنطقی است.

صدر ادامه داد: شایع‌ترین وسواس‌ها در زمینه افكار موضوع نجسی و پاكی، تردید و شك كردن، افكار ناخوشایند به مقدسات و افكار صدمه‌زدن به دیگران است و شایع‌ترین نوع رفتاری آن شست‌و شو و تمیزكردن و چك‌كردن است.

وی گفت: شیوع وسواس در زنان و مردان تقریباً یكسان است ولی در مردان شدیدتر و پاسخ به درمان سخت‌تر است.

صدر با بیان اینكه این بیماری در همه سنین می‌تواند دیده شود یادآور شد: وسواس در بچه‌ها ممكن است به صورت گذرا باشد اما در بزرگسالان معمولاً پایدار است اما در همه سنین نیازمند درمان هستیم كه درمان آن دارویی و رفتاردرمانی است.

مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خاطرنشان كرد: اغلب مبتلایان به وسواس نیازمند درمانهای طولانی‌مدت هستند و گاهی فرد باید چندین سال دارو مصرف كند تا وسواسش كم شود. در مرحله حاد فرد هیچ تسلطی بر اعمال خویش ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha