معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت عوارض واکسن کرونا، گفت: به طور مرتب عوارض همه کسانی که واکسن دریافت می‌کنند، در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود و مواردی که تا کنون ثبت شده عوارض متعارف یک واکسن مانند درد محل تزریق، تب خفیف، دردهای استخوانی و همان علائمی است که ممکن است بعد از تزریق هر واکسن ویروسی اتفاق افتد.

وضعیت عوارض واکسن‌های کرونا / طبق برنامه‌ریزی‌ها تزریق را انجام دهید

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت عوارض واکسن کرونا، گفت: به طور مرتب عوارض همه کسانی که واکسن دریافت می‌کنند، در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود و مواردی که تا کنون ثبت شده عوارض متعارف یک واکسن مانند درد محل تزریق، تب خفیف، دردهای استخوانی و همان علائمی است که ممکن است بعد از تزریق هر واکسن ویروسی اتفاق افتد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر قاسم جان‌بابایی، در حاشیه شانزدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، درباره عوارض واکسن کرونا، گفت: در زمینه عوارض واکسن، خوشبختانه ما عارضه جدی و نگران‌کننده نداریم. سامانه‌ای در وزارت بهداشت داریم که به طور مرتب عوارض همه کسانی را که واکسن دریافت می‌کنند، در آن ثبت می‌شود. بر این اساس تاکنون عوارضی که داشتیم عوارض متعارف یک واکسن است مانند درد محل تزریق، تب خفیف، دردهای استخوانی و همان علائمی که ممکن است بعد از تزریق هر واکسن ویروسی اتفاق بیفتد.


وی افزود: مواردی که درباره فوتی ناشی از تزریق واکسن گزارش شده، هم در دانشگاه‌ها کمیته علمی داریم هم در وزارت بهداشت که تمام پرونده‌های این بیماران بررسی می‌شود و بعد از تحلیل و بررسی گزارش می‌شود. از آنجایی که واکسیناسیون از سنین بالای 85 سال و بعد بالای 80 سال و بعد هم افرادی بالای 75 سال شروع شده، بسیاری از این عزیزان ممکن است که بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند و علت فوت‌شان ناشی از آن بیماری زمینه‌ای باشد. به هر حال ما سالانه 400 هزار فوتی غیر کرونا در کشور از قبل هم داشتیم که مهمترین علت آن سن بالا بوده که افراد ممکن است دچار بیماری نارسایی کلیه، دیابت پیشرفته، فشار خون پیشرفته و... باشند. در پرونده‌هایی هم که بررسی شده، فوتی‌ها به دلیل بیماری زمینه‌ای بوده، نه واکسن. بنابراین مردم نگران واکسن نباشند و ان‌شاءالله طبق برنامه‌ریزی‌ها این واکسن را دریافت کنند.


جان‌بابایی ادامه داد: در شرایط اوج کرونا مجبور شدیم خدمات غیر اورژانس را مقداری کمرنگ کرده و ظرفیت تمام مراکز دولتی، تامین اجتماعی، خصوصی و خیریه و سازمان‌هایی مانند نیروهای مسلح و ... با اولویت برای کرونا بوده است. حال با توجه به روند رو به کاهش کرونا از همکارانمان خواهش کردیم که هرچه زودتر خدمات غیراورژانس را هم آغاز کنند. گرچه در تمام این مدت خدمات اورژانسی را انجام می‌دادیم. کمااینکه در فروردین امسال نسبت به فروردین سال 1399 میزان حوادث جاده‌ای‌مان شش برابر شده بود که خدمات‌دهی در این موارد انجام شد.


جان‌بابایی گفت: از دستاوردهای این دوره این بود که علی رغم اینکه بار بیماری بسیار بیشتر بود و تعداد مراجعه کنندگان ما در بیمارستان ها چه برای سرپایی چه بستری، تقریبا دو برابر پیک‌های قبلی بوده و سه برابر هم افراد جوانمان بیش از گذشته مبتلا شدند و همچنین در اکثر استان‌ها بیش از 80 درصد سوش‌ها از نوع انگلیسی بوده است، با این حال میزان مرگ و میر نسبت به بار بیماری کمتر شد و به نصف آمار گذشته رسیده بود. البته همین میزان فوتی هم مایه تاسف است و قابل جبران نیست، اما با تلاش کادر بهداشت و درمان این شرایط ایجاد شد.


وی در ادامه درباره موضوع توزیع انسولین نیز گفت: ما در سال گذشته یک تجربه خوب داشتیم و توزیع داروهای بیماران هموفیلی، تالاسمی، ام اس، بیماران پیوندی را به صورت یک برنامه الکترونیک به صورت حواله الکترونیک در تهران کامل اجرا کردیم که باعث شد بسیاری از خطاها و سوءاستفاده ها شناسایی و از آن‌ها جلوگیری شد و حتی ما کاهش مصرف را هم نسبت به سال گذشته داشتیم. به طوری که در برخی موارد مصرف برخی داروها حدود 20 درصد کمتر شده بود که دلیلش این بود که ممکن بود در این حوزه تخلفاتی انجام شود.


وی افزود: در مورد انسولین قلمی سازمان غذا و دارو در ماه‌های پایانی سال 1399 میزان توزیع آن را تقریبا دو برابر اوایل سال انجام داد و تقریبا یک میلیون و 800 هزار انسولین قلمی را به سه میلیون و 600 هزار انسولین رساند. منتها همچنان مواردی داریم که مورد اعتراض مردم است. بر این اساس به دانشگاه‌ها اعلام کردیم که تا پایان اردیبهشت ماه 1400 تمام اطلاعات  بیمارانی که دریافت‌کننده انسولین قلمی هستند، با کد ملی در سامانه بیماری‌های نادر که در دسترس مردم و مراکز بهداشتی و درمانی است، وارد کنند. بعد از احصاء این اطلاعات دقیقا مشخص می‌شود چه کسی، در چه منطقه‌ای و به چه میزان انسولین قلمی دریافت می‌کند.


جان بابایی گفت: بر این اساس سازمان غذا و دارو هم توزیع انسولین قلمی را بر اساس این اطلاعات انجام خواهد داد و دسترسی مردم قطعا بهتر شده و در نزدیکترین داروخانه به محل زندگی‌شان می‌توانند با مشخصاتی که از قبل با کد ملی در این سامانه ثبت کرده‌اند، انسولین مورد نیازشان را دریافت کنند. خواهش می کنم کسانی که این انسولین را دریافت می کنند به مراکز بهداشتی و درمانی منطقه خودشان مراجعه کنند و اطلاعات را وارد کنند. همچنین اگر می‌توانند به مراکز بیمارستانی که درمانگاه دیابت دارند، برای ثبت اطلاعات‌شان مراجعه کنند. ما حدود 550 مرکز دیابت بیمارستانی در کشور داریم که می توانند در آنجا اطلاعاتشان را وارد کرده و راستی آزمایی شده و با این کار می توانیم نگرانی مردم را در زمینه انسولین به حداقل برسانیم. در زمینه انسولین با تلاش های وزارت بهداشت و ارزهایی که تامین خواهد شد، نگرانی مردم برطرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha