سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 311538

با توجه به افزایش اخیر موارد ابتلا به ویروس کرونا افراد نسبت به نتایج آزمایش منفی کووید-۱۹ بسیار بدبین شده‌اند؛ به‌ویژه هنگامی که علائم خفیف تا شدید مرتبط با ویروس کشنده را هم تجربه کرده باشند.

مراقب باشید؛ حتی اگر جواب تست کرونا منفی باشد!

سلامت نیوز: با توجه به افزایش اخیر موارد ابتلا به ویروس کرونا افراد نسبت به نتایج آزمایش منفی کووید-۱۹ بسیار بدبین شده‌اند؛ به‌ویژه هنگامی که علائم خفیف تا شدید مرتبط با ویروس کشنده را هم تجربه کرده باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، در حالی که آزمایش RT-PCR به عنوان استاندارد طلایی برای تست کرونا در نظر گرفته می‌شود اما گزارش‌های اخیر حاکی از آن است در این آزمایش هم احتمال جواب منفی کاذب زیاد است.

آزمایش‌های کرونا چقدر دقیق هستند؟

از ابتدا آزمایش RT PCR برای تشخیص کووید-۱۹ به جز برخی استثناها بسیار دقیق مطرح شد. با این حال با شروع موج جدید ویروس کرونا گزارش‌های زیادی منتشر شده که حاکی از آن است «منفی کاذب» در میان افرادی که برخی از رایج‌ترین علائم کرونا را تجربه می‌کنند بسیار شیوع دارد. به نوشته تایمزسوفاندیا، جواب منفی آزمایش می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد.

دلایل وجود جواب «منفی کاذب» حتی اگر علائم کرونا داشته باشید

متخصصان معتقدند آزمایش‌های استاندارد RT PCR قادر به شناسایی جهش‌های جدید نیستند. از این رو نتیجه آزمایش منفی را منعکس می‌کنند. به غیر از این ممکن است بار ویروسی در بدن شما بسیار کم باشد همین امر تعیین مکان عفونت را سخت می‌کند و روی جواب آزمایش تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، اگر نمونه به طور مناسب جمع‌آوری نشود یا چوب سواب به طور دقیق وارد بینی یا حلق نشود این گزینه نیز ممکن است منجر به نتیجه منفی کاذب تست کرونا شود.

علائمی که با وجود جواب منفی تست کرونا باید چک شوند

در صورت دریافت نتیجه آزمایش «منفی کاذب» اگر همچنان با بیماری‌های مختلفی روبه‌رو هستید، بهتر است ضمن قرنطینه‌کردن خود علائم را کنترل کنید. در اینجا برخی از نشانه‌های مطمئن ابتلا به کرونا وجود دارد که باید مراقب آنها باشید؛ حتی اگر جواب تست کرونا منفی باشد.

از دست دادن حس بویایی و چشایی

از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی و تغییر طعم و مزه از علائم غیر معمول کووید-۱۹ است یا می‌توانید قبل از تب دچار این علامت شوید یا این که آن را به عنوان تنها علامت کرونا تجربه کنید. همچنین از دست دادن بویایی و چشایی می‌تواند برای مدت طولانی باقی بماند و حتی پس از بهبودی از بیماری نیز ادامه یابد.

تب و لرز

تب یکی از رایج‌ترین علائم ابتلا به کرونا است. با توجه به این که تب شما حتی پس از مصرف داروهای تسکین‌دهنده درد فروکش نمی‌کند و همچنان همراه با لرز بدتر می‌شود نشانه کووید-۱۹ است.

خستگی

جدا از تب و سرفه بیماران مبتلا به کرونا اغلب از احساس خستگی و ضعف شدید شکایت دارند. در حالی که خستگی می‌تواند نشانه عفونت‌های ویروسی دیگری نیز باشد اما رفع خستگی کرونا سخت است.

گلو درد

تشخیص تفاوت بین گلودرد ناشی از کرونا و خارش گلو در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا برای بسیاری از افراد سخت است اما اگر گلودرد همراه با سرفه‌های مداوم و بدتر شدن تب باشد نشانه کروناست.

علائم گوارشی

در بسیاری از افراد اسهال و حالت تهوع به عنوان علائم شایع عفونت کووید-۱۹ است که این امر منجر به گرفتگی شدید شکم و استفراغ می‌شود.

در صورت منفی‌بودن جواب تست و وجود علائم کرونا چه باید کرد؟

نخستین و مهم‌ترین کار این است که ضمن قرنطینه خود در خانه از تماس با دیگران خودداری کنید. کنترل و چک‌کردن علائم را ادامه دهید و سطح اکسیژن خود را با پالس‌اکسی‌متر اندازه گیری کنید. سپس باید آزمایشات RT PCR خود را ۲ تا ۳ روز بعد از شروع علائم انجام دهید. در صورت ادامه علائم فقط با نظر یک پزشک یا متخصص سی‌تی‌اسکن ریه را انجام دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha