چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 311564

برخی از علائم درگیری ریه در کرونا به صورت هشدار دهنده وجود دارند که افراد باید به آن توجه کنند.

علائم هشداردهنده درگیری ریه در کرونا!

سلامت نیوز:برخی از علائم درگیری ریه در کرونا به صورت هشدار دهنده وجود دارند که افراد باید به آن توجه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان جهان روز به روز با انوع پیچیده ویروس کرونا مواجه می‌شوند، به صورتی که شاید یک سرما خوردگی ساده یا درد عضلات در بدن و خیلی از علائم دیگر نشانه‌ای از بروز این بیماری خطرناک در بدن باشند.


تب، احساس سرماخوردگی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، سرفه، تنگی نفس، علائم گوارشی و اسهال از علائم بارز ابتلا به کروناست و از سوی دیگر افرادی مبتلا می‌شوند که بدون علامت یا دارای علائم خفیف هستند.


اما احساس تنگی نفس، درد قفسه سینه، تب طولانی بیش از ۷۲ ساعت، بی حالی و ضعف و افت اکسیژن خون زیر ۹۴ درصد از علائم هشداردهنده درگیری ریه در کروناست که باید به صورت جدی به آن‌ها توجه کرد بنابراین در مطلب زیر به صورت جداگانه هرکدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار داده ایم.


احساس تنگی نفس
چنانچه بیمار مبتلا به کرونا احساس تنگی نفس داشته باشد و روی قفسه سینه احساس فشار کند و همچنین هنگام راه رفتن دچار مشکل شود، احتمالا دچار درگیری ریوی شده است.
در صورتی که بیماری دچار علائم بالا شده بود، باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کند تا اکسیژن خون او گرفته شود، چنانچه سطح اکسیژن خون بیمار کمتر ۹۳ باشد، پزشک معالج در خواست سی‌تی اسکن و عکس ریه می‌دهد و مشخص می‌شود، میزان درگیری ریوی بیمار به کرونا چه قدر است و به طور معمول درگیری ریه همراه علامت است.


درد قفسه سینه
شاید بیشترین نگرانی از درد قفسه سینه درد قلبی باشد که در این موارد درد‌ها با فعالیت تشدید، با استراحت بهتر و درد در پشت جناغ قلب احساس می‌شود و دارو‌های زیرزبانی این درد را کاهش می‌دهد و این خصوصیت‌های بارز درد با منشاء درگیری عروق قلبی است.
شانس ایجاد لخته و آمبولی ریه در بیماران مبتلا به کرونا بیش از بقیه است و درد قفسه سینه یکی از علائم بارز در آمبولی ریه است که ممکن است فرد سرفه، خلط خونی و تب خفیف داشته باشد.
دمای بدن در حالت عادی ۳۷ درجه سانتیگراد (بین ۳۷.۵ -۳۶.۵) فرض شده است، ولی مطالعات بزرگی اخیرا دمای بدن انسان را به طور متوسط ۳۶.۶ (بین ۳۷.۲-۳۶.۱) در نظر می‌گیرند.


داده‌های یک مطالعه روی ۲۶۲ بیمار در چین نشان می‌دهد، ۹۹ درصد از افراد تب ۳۷.۳ و بالاتر داشته اند. مطالعه دیگری، دمای بیشتر از ۳۹ درجه را نشانه تب در بیماران مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته است.
مطابق مطالعات انجام شده و گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا، در صورتی که دمای بدن ۳۸ درجه و بالاتر باشد آن را تب و از علائم محتمل بیماری کرونا در نظر می‌گیریم. نظام سلامت ملی انگلستان، دمای بدن ۳۷.۸ و بالاتر را برای علامت بیماری کرونا اعلام کرده است.
سازمان جهانی بهداشت نیز دمای ۳۷.۳ و بالاتر را به عنوان نشانه‌ای برای این بیماری عنوان کرده است که بر اساس شواهد موجود در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹، تب طولانی بیش از ۷۲ ساعت با دمای بالاتر از ۳۷.۳ درجه سانتیگراد، به عنوان یکی از علائم بیماری در نظر گرفته می‌شود.


بی حالی و ضعف سطح اکسیژن خون
اگر تنفس افراد کرونایی در یک دقیقه بیشتر از ۲۴ بار باشد (بالا و پایین رفتن قفسه سینه) و همچنین میزان اکسیژن خون بیمار کاهش یافته و زیر ۹۰ باشد زنگ خطر است و باید فوری به مراکز درمانی مراجعه شود.
برای تشخیص علامت خطر در بیماران کرونایی باید بیمار در جایی آرام بنشیند و تعداد تنفس بیمار توسط فرد دیگری در یک دقیقه شمارش شود اگر تعداد تنفس بیشتر از ۲۴ تنفس در یک دقیقه بود این یک علامت خطر است که بیمار وارد فاز شدید بیماری ریوی می‌شود.



در صورت ضعف و بی حالی و مشکل در تنفس حتما به یک مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده تا اکسیژن خون از طریق سر انگشت بیمار مورد بررسی و چک شود، همچنین بررسی روزانه اکسیژن خون در افراد بیمار با مشکلات زمینه‌ای و مسن توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha