چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۸

سلامت نیوز: اختلال دو قطبی عامل اصلی نوسانات خلقی است كه شدت این نوسانات بسته به درصد بیماری از انواع خفیف و متوسط گرفته تا شدید درجه‌بندی می‌شوند و اغلب به روابط شخصی بیمار با دیگران آسیب وارد می‌كند.

آیا شما هم به اختلال دو قطبی مبتلا هستید؟
سلامت نیوز: اختلال دو قطبی عامل اصلی نوسانات خلقی است كه شدت این نوسانات بسته به درصد بیماری از انواع خفیف و متوسط گرفته تا شدید درجه‌بندی می‌شوند و اغلب به روابط شخصی بیمار با دیگران آسیب وارد می‌كند.

به گزارش  ایسنا، اگر فردی به این اختلال مبتلا باشد مراحل مختلفی از نوسانات خلقی را تجربه می‌كند كه به قرار زیر است:

-‌ مانیا (شیدایی): در این مرحله مبتلایان به اختلال دو قطبی احساس شدیدی و فوق العاده‌ای از سرخوشی و شادمانی دارند. سطح انرژی آنها بسیار بالا است و با سرعت حرف می‌زنند. آنها در این وضعیت دیدگاه فوق‌العاده‌ای نسبت به خودشان دارند و ممكن است به نظر دیگران خیلی خوب باشند اما به زودی این حالت فوق‌العاده افول می‌كند و افراد مانیا به زودی این برتری خود را از دست می‌دهند.

- هیپومانیا: این مرحله نیز شبیه به مرحله قبلی است با این تفاوت كه شدت علائم به اندازه حالت مانیا نیست. هرچند این مرحله هر روز وجود ندارد اما می‌تواند منجر به اتخاذ تصمیمات اشتباه شود.

-‌ افسردگی: این نوع از افسردگی با اختلال معمول افسردگی فرق دارد. نوع افسردگی كه مبتلایان به اختلال دو قطبی تجربه می‌كنند از نظر تحریك پذیری، احساس گناه، احساس بی‌ارزشی و از دست دادن كامل انرژی بسیار شدیدتر است.

- علائم تركیبی: مبتلایان به اختلال دو قطبی ممكن است به انواع خطرناكتری از نوسانات خلقی دچار شوند تا جایی كه حتی اقدام به خودكشی كنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدگورو مهمترین عواملی كه می‌توانند موجب بروز اختلال دو قطبی شوند شامل تغییرات در الگوهای خواب، برنامه‌ریزی‌های آشفته و نامنظم، تغییرات در سطح انرژی، افزودن داروهای گوناگون به رژیم دارویی، تغییرات فصلی، تغییرات در روابط جنسی، مصرف كافئین، مواد مخدر یا الكل، تغییر در احساس عزت نفس، تغییر در توان تمركز و متوقف كردن مصرف داروهایی كه برای درمان این اختلال تجویز شده‌اند.

یكی از بهترین راه‌های كنترل این اختلال، یادداشت كردن شرایط و تغییرات روانی و افت و خیزهای خلقی است. این كار با همراهی یك پزشك متخصص به مراتب بهتر انجام می‌گیرد و به شما كمك می‌كند آسانتر عامل ایجاد كننده این تغییرات را بیابید تا به موقع و با مصرف داروی مناسب از شدت آن پیشگیری كنید.
منبع:ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha