اولین محموله واكسن ایرانی كرونا به میزان ۳۰۰ هزار دوز، رونمایی و آماده تحویل به وزارت بهداشت شد. صبح دیروز نخستین محصول انبوه تولیدشده واكسن «كوو ایران بركت» در مراسمی با حضور رییس ستاد اجرایی فرمان امام، رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، استاندار البرز، نماینده مردم كرج در مجلس در محل كارخانه تولید واكسن در شهرك شفافارمد كردان، رونمایی و آماده تحویل به وزارت بهداشت شد.

اولین «واكسن ایرانی كرونا» به تولید انبوه رسید

سلامت نیوز:اولین محموله واكسن ایرانی كرونا به میزان ۳۰۰ هزار دوز، رونمایی و آماده تحویل به وزارت بهداشت شد. صبح دیروز نخستین محصول انبوه تولیدشده واكسن «كوو ایران بركت» در مراسمی با حضور رییس ستاد اجرایی فرمان امام، رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، استاندار البرز، نماینده مردم كرج در مجلس در محل كارخانه تولید واكسن در شهرك شفافارمد كردان، رونمایی و آماده تحویل به وزارت بهداشت شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام در آیین رونمایی از این محموله گفت: زحماتی كه همكارانم در این ۱۵ ماه گذشته در بخش‌های مختلف ستاد اجرایی فرمان امام كشیدند قابل توصیف نیست؛ عمده مدیران ستاد، ۱۵ ماه است كه حتی یك روز نیز به مرخصی نرفته‌اند. او افزود: سایتی كه برای تولید واكسن كرونا راه‌اندازی شده به بزرگ‌ترین كارخانه تولید واكسن در منطقه تبدیل خواهد شد.

او گفت: در این مدت هرجا وزارت بهداشت اعلام نیازی در حوزه دارو تجهیزات پزشكی كرد، بلافاصله ورود كردیم و با كمك دانشمندان نخبه جوان‌مان در كوتاه‌ترین زمان ساختیم و به وزارت بهداشت تقدیم كردیم. رییس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینكه این ستاد، محور اصلی رفع مشكلات ۵ تا ۶ سرفصل در كرونا بوده است، گفت: در زمینه تولید ماسك، وقتی ظرفیت تولید كل كشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار ماسك در روز بود، ما كارخانه تولید ماسك با ظرفیت ۵ میلیون ماسك در روز را طی ۲۳ روز راه‌اندازی كردیم، در زمینه تولید كیت تشخیص كرونا به دلیل تحریم دچار مشكل در واردات بودیم اما دانشمندان ستاد اجرایی فرمان امام ظرف دو تا سه هفته تست‌های تشخیص سریع كرونا را ساختند و در طرح شهید سلیمانی در سراسر كشور به كار گرفته شد.

 مخبر با اشاره به موفقیت‌های به دست‌آمده در زمینه تولید داروهای كاربردی در درمان كرونا تصریح كرد: در هر كجای دنیا كه احتمال اثربخشی دارویی در درمان كرونا بود ما به تولید آن پرداختیم و در یك و نیم ماه توانستیم رمدیسیور را كه در بازار سیاه به قیمت ۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شد به قیمت ۶۰۰ هزار تومان در اختیار مردم قرار دهیم.

او با اشاره به تجهیزات كارخانه تولید واكسن ستاداجرایی تاكید كرد: در این مجموعه قادر به تولید واكسن‌های DNA و ساب یونیت و هر واكسن پیشرفته و پیچیده دیگری هستیم. مخبر افزود: به جز كوو ایران بركت از ۶ مسیر دیگر مانند mRNA، DNA مزانشیم، ساب یونیت      و... تولید واكسن كرونا را دنبال می‌كنیم و همگی این ۶ پلتفرم تست‌های حیوانی را پشت سر گذاشته و به مرحله تست انسانی رسیده‌اند و به محض اینكه واكسن mRNA توسط وزارت بهداشت تایید شود آن را نیز تولید می‌كنیم.

مخبر گفت: ما در اردیبهشت‌ماه یك میلیون واكسن تولیدشده را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد كه زمان‌بندی مصرف آن توسط خود وزارت بهداشت تعیین می‌شود، در خردادماه 3 تا 4 میلیون دوز، در تیرماه ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز، در مردادماه ۲۰ میلیون و تا شهریور ماه حداقل ۳۰ میلیون دوز واكسن كرونا تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

او افزود: مراحل تست انسانی كوو ایران بركت در فاز یك و دو با موفقیت به اتمام رسیده و ایمنی آن رسما تایید شده و فاز سوم مطالعات بالینی هم در 6 شهر كشور در حال انجام است. محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت نیز با بیان اینكه حامل پیام تشكر و سپاس وزیر بهداشت برای این دستاورد بزرگ ستاد اجرایی فرمان امام درخصوص تولید انبوه واكسن كرونا و تحقق این آرزوی ارزشمند هستم، ادامه داد: خدا را شاكرم كه در سرزمینی زندگی می‌كنم كه مهد تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست؛ از ستاد اجرایی فرمان امام كه در تمام این مدت هرجا به گره و مشكلی خوردیم به كمك وزارت بهداشت آمد، تشكر می‌كنم.

 معاون وزیر بهداشت افزود: تحریم‌ها قرار بود وضعیت دارو و درمان را در ایران به زمین بزند، اما با تلاش نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلكه در حوزه تولید و خودكفایی دارو سربلند شدیم و امروز بعد از ۱۰۰ سال در جمع ۵ كشور تولیدكننده واكسن كرونا هستیم. او تاكید كرد: برآوردمان این است كه تا فروردین‌ماه سال آینده، ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واكسن كرونا در كشور ایجاد شود كه به جرات می‌گویم این یك معجزه است. رییس سازمان غذا و دارو گفت: تا چندهفته آینده محموله‌های میلیونی واكسن را از تولیدكنندگان داخلی از جمله شفافارمد خواهیم گرفت و واكسیناسیون عمومی با واكسن ایرانی را در خردادماه آغاز خواهیم كرد.

او تاكید كرد: از این پس سیاست ما تامین واكسن از تولیدكنندگان داخلی است.مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با كرونا نیز در این مراسم گفت: دانشمندان جوان ایرانی در این مجموعه ماه‌هاست به خانه‌های خود نرفته‌اند و توانسته‌اند به تولید اولین واكسن ایرانی كرونا بپردازند و همه این دستاوردها به دلیل حضور مدیران عالم و هوشمند در ستاد اجرایی فرمان امام است.

او افزود: به مردم می‌گویم دیگر نگران نباشید، واكسن ایرانی كرونا هم به میدان آمد، با خیال راحت بزنید، من خودم هم چون به كیفیت آن اطمینان پیداكردم واكسن را تزریق كردم و به عنوان یك ایرانی افتخار می‌كنم به خاطر ساخت این كارخانه مجهز و بزرگ تولید واكسن در كشورمان، با راه‌اندازی این كارخانه دیگر هیچ كمبودی در حوزه تولید واكسن نخواهیم داشت.

عزیزالله شهبازی، استاندار البرز نیز با بیان اینكه یكی از مولودهای مقدس سال ۱۳۵۷ ستاد اجرایی فرمان امام بود، گفت: این ستاد بالنده و پرفروغ است و هرجا نیاز بوده به كمك ملت ایران آمده و از امكاناتی كه در اختیار دارد به نحو مطلوب استفاده كرده است. او با اشاره به راه‌اندازی كارخانه تولید ماسك در دوران كرونا طی ۲۳ روز افزود: ستاد اجرایی فرمان امام در بحث كمك‌های معیشتی و سیل و زلزله و واكسن كرونا هم فعال بود و در همه این زمینه‌ها سربلند شده است.او ادامه داد: شهرك دارویی بركت به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده است و امیدواریم قطب دارویی كشور شود. حدادی، نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از مراسم رونمایی از محموله واكسن انبوه ایرانی گفت:

امروز سجده شكر به‌ جا می‌آورم بابت دستاورد بزرگ و ملی ستاداجرایی فرمان امام كه تحت شدیدترین تحریم‌ها، توانستند عزت مردم ایران را حفظ كنند و نخستین واكسن كرونا را بسازند.او افزود: این زمینی كه در آن هستیم یك قطعه بیابان در كرج بود كه با تدبیر دكتر مخبر و مدیریت جهادی و انقلابی‌شان به یك شهرك دارویی تبدیل شد و هرروز یك افتخار جدید توسط دانشمندان جوان‌مان درآن ثبت می‌شود.

او با اشاره به كیفیت تولید واكسن و رعایت زمان‌بندی در نظر گرفته شده برای تولید آن گفت: هر ماه كه وارد شهرك دارویی بركت می‌شوم تحول و پیشرفت ویژه‌ای می‌بینم كه نشانگر اهمیت اعتماد به جوانان دانشمند ایرانی است و به همه ثابت كرد اعتماد به توان داخلی و خودباوری جواب می‌دهد. گفتنی است در مراسم دیروز یك محموله شامل 300هزار دوز واكسن كرونا در حضور معاون وزارت بهداشت بارگیری و آماده تحویل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha