چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۹
سلامت نیوز: قدمت ساخت برخی بیمارستانهای کشور بین 50 تا 80 سال است. بر همین اساس موضوع مقاوم سازی بیمارستانها در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته اما گفته می شود دولت در لایحه بودجه 90 هیچ ردیف اعتباری به این امر اختصاص نداده است.

به گزارش مهر، با توجه به اهمیت فضاهای فیزیکی بیمارستانها و اخباری که در ارتباط با وقوع زلزله در تهران منتشر می شود، موضوع مقاوم سازی بیمارستانها به عنوان مکانهایی ایمن برای پذیرش مصدومان و مجروحان احتمالی ناشی از وقوع زلزله بیش از پیش مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته است. بطوریکه بیمارستانهای فرسوده و ناایمن، یکی از دغدغه ها و نگرانیهای جدی مسئولان در مواقع بروز زلزله است.

مطالعات سال 85 تا 86 وزارت بهداشت بر روی 545 بیمارستان شامل 86 هزار تخت بیمارستانی نشان می‌دهد 88 درصد بیمارستانهای کشور در برابر خطر زلزله آسیب ‌پذیرند. ضمن اینکه 61 درصد این بناها فاقد ارزش مقاوم‌سازی بوده و هزینه کردن برای مقاوم سازی این قبیل بیمارستانها هیچ مبنا و صرفه اقتصادی ندارد. به طوریکه دکتر عباس حسنی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفته است که چون هزینه مقاوم‌سازی بیمارستانهای فرسوده از هزینه ساخت بیمارستانهای جدید بیشتر است سیاست این وزارتخانه ایجاد بیمارستانهای جدید است.

مقاوم‌سازی یک بیمارستان فرسوده تا 70 درصد ساخت یک بیمارستان جدید هزینه دارد و از طرف دیگر زمان ساخت یک بیمارستان نو نسبت به مقاوم‌سازی بسیار کمتر است. ضمن اینکه بیمارستانها به دلیل ارائه خدمات شبانه ‌روزی نمی‌توانند برای ساعاتی از روز یا برای چند ماه تعطیل شوند.

سید محمدمهدی کلانتریان ، مدیرکل دفتر مدیریت منابع فیزیکی وزارت بهداشت با بیان اینکه این مطلب که هزینه کردن برای بیمارستانهایی با قدمت بالای 30 سال فایده ای ندارد، در خصوص وضعیت بیمارستانهای قدیمی و فرسوده کشور عنوان داشته است که نوسازی این بیمارستانها یا باید به صورت جایگزین انجام شود و یا اینکه بیمارستانهای جدید احداث شود.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت با بیان اینکه قدمت ساخت برخی از بیمارستانهای کشور بیش از 30 سال بوده است که هزینه کردن برای این قبیل مراکز درمانی مقرون به صرفه نیست، به تاسیسات قدیمی و پیچیده این بیمارستانها و همچنین قدیمی بودن ساختمانهای آنها اشاره کرده و گفته است که هزینه کردن برای مقاوم سازی این بیمارستانها جواب نمی دهد و بهتر است بیمارستانهای جدید جایگزین آنها شود.
 
این در حالی است که حمزه شکیب، عضو شورای اسلامی شهر تهران وضعیت مقاوم سازی بیمارستانهای پایتخت را بسیار اسف بار خوانده و گفته است که وزارت بهداشت نسبت به این موضوع بی تفاوت است.
 
این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در رابطه با مقاوم سازی بیمارستانها، گفته است که بیشتر بیمارستانها با مشکلاتی در خصوص مقاوم سازی روبرو هستند.
 
از سوی دیگر دکتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت عنوان داشته که مطالعات کارشناسی نشان می‌دهد مقاوم سازی یک بیمارستان فرسوده 120 درصد هزینه دارد. بنابراین سیاست وزارت بهداشت جایگزین کردن بیمارستانهای فرسوده به جای مقاوم سازی بیمارستانهای قدیمی است.
 
وقتی موضوع مقاوم سازی بیمارستانهای فرسوده را با دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کردیم، او عنوان داشت که برای مقاوم سازی بیمارستانها امسال اعتباری اختصاص داده نشده است.
 
وی گفت: دولت می بایست در هنگام ارائه لایحه بودجه کل کشور نسبت به اختصاص اعتبار برای مقاوم سازی بیمارستانهای فرسوده اقدام می کرد اما چنین چیزی امسال اتفاق نیفتاده است.
 
شهریاری در ارتباط با اقدام کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای تخصیص اعتبار به مقاوم سازی بیمارستانها، گفته است که ما نمی توانیم پیشنهادی ارائه کنیم چون بار مالی دارد. ما همیشه پیگیر این موضوع بوده ایم و بارها در مورد مقاوم سازی بیمارستانها صحبت شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha