چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 311610

هندوانه یکی از میوه‌های خوشمزه تابستانی است که این روزها زودتر از موعد به فراوانی در دسترس است و طرفداران زیادی دارد. این میوه به دلیل آب‌دار بودن، شیرینی، خنکی و بافت نرم آن در بین کودکان هم بسیار محبوب است. در مطلب زیر به برخی از فایده‌ها و نکات مهم درباره دادن هندوانه به کودک می‌پردازیم.

خوب و بد خوردن هندوانه برای کودکان

سلامت نیوز: هندوانه یکی از میوه‌های خوشمزه تابستانی است که این روزها زودتر از موعد به فراوانی در دسترس است و طرفداران زیادی دارد. این میوه به دلیل آب‌دار بودن، شیرینی، خنکی و بافت نرم آن در بین کودکان هم بسیار محبوب است. در مطلب زیر به برخی از فایده‌ها و نکات مهم درباره دادن هندوانه به کودک می‌پردازیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، هر مادری ممکن است موقع دادن هندوانه به کودک آن هم برای نخستین بار دچار تردید شود که این میوه برای سلامتی کودک مفید یا مضر است. اگرچه متخصصان توصیه می‌کنند خوردن هندوانه بین ۸ تا ۱۰ ماهگی کودک در شرایط عادی و در صورت نداشتن مشکل یا بیماری ویژه‌ای مشکلی ایجاد نمی‌کند. در مطلب زیر به برخی از فایده‌ها و نکات مهم درباره دادن هندوانه به کودک می‌پردازیم.


بدن را هیدراته می‌کند

در روزهای گرم سال به دلیل اهمیت آب رسانی به بدن کودک، خوردن هندوانه یک راه ایده‌آل برای هیدراته شدن، تامین آب مورد نیاز بدن و پیشگیری از کم آبی بدن است، زیرا ۹۳ درصد از هندوانه از آب تشکیل شده است. ضمن این که هندوانه مقدار ادرار کودک را افزایش می‌دهد و بدون ایجاد فشار بر کلیه‌ها، منجر به دفع مایعات اضافه از بدن می‌شود.


سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

ویتامین C نقش مهمی در رشد کودک در سال‌های نخستین زندگی او ایفا می‌کند. هندوانه دارای مقادیر بالایی از این ویتامین است که به تقویت سیستم ایمنی و جذب آهن در بدن کودک کمک می‌کند. این ویتامین همچنین به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. بنابراین، اگر کودک شما سیستم ایمنی ضعیفی دارد، خوردن هندوانه در حد تعادل یک روش طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن اوست.


بینایی را بهبود می‌بخشد

بتاکاروتن موجود در هندوانه پس از ورود به بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین به بهبود بینایی، پیشگیری از اختلالات چشمی مربوط به سن، سلامت دندان و پوست کمک می‌کند.


استخوان‌ها را قوی می‌کند

هندوانه حاوی میزان بالایی از منیزیم و کلسیم است که نقش مهمی در توسعه رشد و استحکام و تقویت استخوان‌های کودک دارد و احتمال پوکی استخوان را کاهش می‌دهد و سبب تقویت مفاصل کودکان می‌شود.


باعث رشد سیستم‌های مختلف بدن می‌شود

مجموعه ویتامین‌های B موجود در هندوانه همگی نقش بسیار موثری در ارتقای رشد و تقویت سیستم‌های مختلف بدن کودک دارد مثل تشکیل گلبول‌های قرمز خون، رشد سیستم عصبی، تقویت سیستم ایمنی و افزایش متابولیسم کودک.


از قلب محافظت می‌کند

مقدار لیکوپن در هندوانه‌های رسیده بسیار بالاست. لیکوپن آنتی‌اکسیدانی است که نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و عروق در کودک دارد، زیرا کمک می‌کند تا فشار خون آرام‌تر و منظم‌تر شود.


به هضم غذا کمک می‌کند

هندوانه سرشار از فیبر غذایی است که به سلامت دستگاه گوارش، جلوگیری از یبوست و درمان سندروم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند و گوارش کودک را بهبود می‌بخشد.


نکات مهمی که مادران موقع هندوانه خوردن کودک باید توجه کنند

۱- دانه‌های هندوانه را جدا کنید تا منجر به خفگی کودک نشود و آن را در تکه‌های کوچک، برش‌های نازک یا پوره شده سرو کنید.

۲- برای جلوگیری از سرماخوردگی کودک، قبل از دادن هندوانه به او آن را از یخچال خارج کنید تا به دمای مناسب محیط برسد.

۳- از دادن هندوانه‌های مانده یا یخ‌زده به کودک به دلیل خطر آلودگی اجتناب کنید. هندوانه رسیده حاوی ترکیبات ضد التهابی بیشتری است.

۴- حساسیت به هندوانه به ندرت اتفاق می‌افتد، اما در نوزادان حساس به دلیل اسیدی بودن این میوه ممکن است علایم آلرژی مثل جوش، خارش، اسهال، التهاب پوستی، آبریزش بینی و حالت تهوع بروز کند.

۵- مصرف بیش از حد هندوانه نیز مانند میوه‌های دیگر می‌تواند عوارض جدی مثل اختلالات گوارشی به همراه داشته باشد بنابراین خوردن روزانه آن به میزان زیاد توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha