یک فوق تخصص ریه، سیاه شدن لب ها و ناخن‌های دست به دنبال فعالیت در بیماران را از نشانه‌های افت اکسیژن و درگیری ریه دانست.

علائم درگیری ریه را بشناسیم/سیاه شدن لب ها و ناخن های دست

سلامت نیوز:یک فوق تخصص ریه، سیاه شدن لب ها و ناخن‌های دست به دنبال فعالیت در بیماران را از نشانه‌های افت اکسیژن و درگیری ریه دانست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، عاطفه عابدینی، با بیان اینکه ۸۰ درصد افراد بیماری کرونا را به صورت خفیف تجربه می‌کنند و درگیری ریوی ندارند، ادامه داد: در سایر افراد جامعه به علت دارا بودن ریسک فاکتورهایی نظیر دیابت، فشارخون، ضعف سیستم ایمنی ممکن است شاهد درگیری ریوی، نارسایی تنفسی و حتی مرگ باشیم.


وی افزود: معمولاً درگیری ریه بنا به نوع موتاسیون ویروس متفاوت است و ممکن است روز سوم و یا هفته دوم بیماری مشخص می‌شود.


این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: در نوع کلاسیک «ووهان» درگیری و التهاب ریه هفته دوم مشاهده می‌شد اما در جهش‌های جدید این فاز التهابی زودتر شروع می‌شود و حتی روز چهارم نیز دیده می‌شود.


وی، شروع علائم تنفسی نظیر سرفه‌های خلط دار، بی اشتهایی، تب مداوم بیش از چهار روز یا تب مجدد پس از چند روز بهبودی و افت اکسیژن را از نشانه‌های درگیری ریه ذکر کرد و گفت: بر اساس مطالعات بین المللی، در ویروس انگلیسی درگیری ریوی شدیدتر است و مردم به صورت خانوادگی و خوشه‌ای مبتلا می‌شوند.


این فوق تخصص ریه به وجود مرحله‌ای در بیماری کرونا بنام سندرم فاز التهابی یا شروع آبشار سایتوکینین اشاره کرد که در آن بیمار در عرض چند ساعت وارد این فاز التهابی می‌شود و بی قراری، کاهش اشتها، افت اکسیژن، تنگی نفس، درد قفسه سینه را از نشانه‌های آن برشمرد و افزود: نکته مهم تشخیص سریع این فاز التهابی و درمان آن است.


عابدینی در خصوص اینکه ریه بیمار کرونایی چه زمانی به حالت نرمال بر می‌گردد، افزود: با توجه به مدت زمان بستری در بیمارستان و نوع وسایل استفاده شده برای افزایش اکسیژن رسانی بیمار، انتظار داریم بیمار ۳ تا ۶ ماه بعد از بهبودی بتواند به زندگی معمولی خود برگردد.


وی خاطرنشان کرد: هر چه درمان فاز التهابی در بیماران سریع‌تر و در شروع بیماری انجام شود آسیب‌های ریوی بیمار کمتر و بهبودی بیمار سریع‌تر خواهد بود.
عابدینی، سیاه شدن لب‌ها و ناخن‌های دست به دنبال فعالیت در بیماران را از نشانه‌های افت اکسیژن و درگیری ریه دانست و گفت: در صورت مشاهده این علائم به مرکز درمانی مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha