شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 311675

خوشبختانه امروزه انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل برای رفاه حال بیماران و یا معلولانی که توانایی خروج از منزل را ندارند گسترده شده است. رفت و آمد به محل فیزیوتراپی گاه برای خود بیمار و یا همراهان او بسیار خسته کننده بوده که با انجام فیزیوتراپی در منزل، بیمار احساس بهتر وخوشایندتری به همراه خواهد داشت.

فیزیوتراپی در منزل

سلامت نیوز:  خوشبختانه امروزه انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل برای رفاه حال بیماران و یا معلولانی که توانایی خروج از منزل را ندارند گسترده شده است. رفت و آمد به محل فیزیوتراپی گاه برای خود بیمار و یا همراهان او بسیار خسته کننده بوده که با انجام فیزیوتراپی در منزل، بیمار احساس بهتر وخوشایندتری به همراه خواهد داشت.

همانطور که می‌دانید جلسات فیزیوتراپی بسته به نوع و وخامت مشکل بیمار و نیز محل آسیب دیده متفاوت می‌باشد و گاه فیزیوتراپیست جلسات طولانی و متعددی را پیشنهاد می‌کند که در خانه ماندن بیمار و استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل کمک بیشتری در درمان او خواهد کرد، زیرا در صورتی که بیمار از مشکل حادی برخوردار باشد جا به جایی او کار خطرناکی بوده و ممکن است سبب آسیب‌رسانی بیشتر به او شود.

فیزیوتراپی در منزل به فیزیوتراپیست کمک می‌کند که با بیمار و محیط زندگی او آشنایی بیشتری پیدا کند و بر اساس شناختی که از او و محیط اطرافش به دست آورده علاوه بر انجام درمان فیزیوتراپی توسط دستگاه‌های مکانیکی مخصوص، جریان‌های الکتریکی وعوامل فیزیکی، توصیه‌های لازم در خصوص ورزش، رژیم غذایی مناسب و... را ارائه دهد. آموزش نرمش‌های مناسب به بیمار و توصیه به  تکرار آن در طول روز از جمله پیشنهاداتی است که معمولا فیزیوتراپیست هنگام درمان به بیماران خود ارائه می‌دهد. خوب است بدانید که فیزیوتراپی به انواع بیماری‌های نورلوژویکال، اسکلتی، عصبی، عضلانی، سیستم تنفس، قلب و عروق، سوختگی، بیمارهای روماتیسمی، ارتوپدی و...  کمک رسان خواهد بود و سبب افزایش میزان استقلال حرکتی در آنان خواهد شد. از جمله می‌توان به:

  • فیزیوتراپی کمر در منزل

 احساس درد در کمر از جمله درد‌هایی است که گاه توان افراد  را در کارهای روزمره کاهش می‌دهد. معمولاً پس از جراحی های کمر و یا در صورت حاد نبودن شرایط به جراحی فوری، پزشک پیشنهاد گذراندن جلسات فیزیوتراپی جهت بهبود و درمان بافت‌های حساس به درد را خواهد داد. که در این هنگام فیزیوتراپی در منزل با انجام  درمان‌های دستی ستون فقرات برای افزایش دامنه حرکت بیمار و نیز کاهش درد ستون فقرات و یا انجام تکنیک آرامش عضلانی منفعل صورت می‌پذیرد. اما از دیگر درمان‌هایی که در هنگام فیزیوتراپی در منزل با آن روبه رو خواهید شد می‌توان به TENS  یا همان تحریک عصب از طریق پوست اشاره کرد که در این روش فیزیوتراپیست با قرار دادن 4 الکترود با ولتاژ مناسب و جریانی برابر با 10 الی 30 میلی آمپر با فرکانس 40 تا 150 هرتز را به کمر وارد می‌کند که این روش معمولا جهت درمان سندروم‌های درد اسکلتی و عضلانی مزمن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی کمر در منزل

  • فیزیوتراپی زانو در منزل

زانو یکی از حساس‌ترین بخش‌های بدن محسوب می‌شود. این بخش بسیار مهم به طور معمول در معرض آسیب‌های مختلفی قرار داشته و اتفاقاتی نظیر پارگی ربات صلیبی، آرتروز زانو، از بین رفتن مفصل و...  در آن رخ می‌دهد. که این عوامل علاوه بر ایجاد درد، راه رفتن فرد را نیز دچار اختلال می‌کند. یکی از روش‌هایی که پزشک برای بهبود عملکرد و کاهش درد و بهبود وضعیت بیمار پیشنهاد می‌کند فیزیوتراپی در منزل می‌باشد که گرما درمانی، سرما درمانی، ماساژ دستی، استفاده از اولتراسوند از جمله روش‌هایی است که در این هنگام فیزیوتراپیست انجام خواهد داد.

  در فرایند گرما درمانی کاهش التهاب بافت‌های زانو و در سرما درمانی به موقع نیز کاهش ورم و جریان خون در محل آسیب رخ می‌دهد که همین امر سبب بهبود نسبی وضعیت و کاهش درد در بیمار خواهد شد. اما در روش‌هایی چون ماساژ دستی یا همان ماساژ درمانی تکنیک‌های مختلفی مثل کشش و حرکت مفاصل در زوایای گوناگون و نیز ایجاد تحرک در مفصل و بافت‌های نرم اطراف آن در سیستم میوفاسیال آن انجام می‌شود. استفاده از امواج فراصوت تحت قالب اولتراسوند از دیگر روش‌های معمول برای فیزیوتراپی زانو بوده که با ایجاد حرارتی عمیق پدیده گرفتگی عضلات را برطرف خواهد کرد.

  • فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

انسداد و یا پارگی رگ‌های مغزی موجب سکته مغزی می‌شود که در نتیجه ایجاد ناتوانی در گفتار و حرکت فرد می‌شود. درصد بالای کلسترول، فشار خون و بسیاری از عوامل دیگر که مانع از اکسیژن‌رسانی به بخش‌های مخصوصی از مغز شده و سکته مغزی رخ می‌دهد که در این هنگام بیمار به مراقبت شدید و انجام اعمال فیزیوتراپی برای بهبود عملکرد فرد و نیز جلوگیری از عوارض آن صورت می‌گیرد که انجام فیزیوتراپی در منزل برای چنین افرادی گزینه بهتری محسوب می‌شود، چرا که چنین بیمارانی متأسفانه اکثر اوقات دچار بی‌حسی در اندام‌های خود شده و توانایی حرکت از آن‌ها سلب می‌شود. بنابراین مراجعه حضوری به کلینیک‌های فیزیوتراپی امری بسیار سخت و گاه آزار دهنده برای آنان خواهد بود. بیمار در طول جلسات فیزیوتراپی در منزل توانایی نگهداری قاشق، قلم و برقراری تعادل در هنگام نشستن و یا ایستادن را به دست خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: تمرینات فیزیوتراپی در منزل

  • فیزیوتراپی لگن در منزل

به‌ هم پیوستن چند استخـوان تحتانی در مجموع، استخوان لگن را ایجاد می‌کند که وظایف بسیاری از جمله اتصال تنه به پا را بر عهده دارد. احساس درد در این ناحیه موجب ناراحتی در نشستن، ایستادن و حتی گاهی خوابیدن می‌شود که در این هنگام فیزیوتراپیست برای انجام فیزیوتراپی در منزل می‌بایست از دانش و تخصص کافی جهت تشخیص محل درد و علت آن و نیز روش درمان ارائه کند. احساس درد در پشت لگن، درد در قسمت اطراف ناحیه لگن، درد در قسمت کشاله ران و همچنین احساس درد بعد از شکستگی لگن مشکلاتی است که ممکن است بیمار با آن درگیر باشد. در این هنگام فیزیوتراپیست برای رسیدن به نتیجه مطلوب در طول جلسات فیزیوتراپی در منزل، نحوه راه رفتن بیمار، ناحیه درد و دامنه حرکات بیمار را به صورت دقیق ارزیابی می‌نماید و درمان از طریق یکی از روش‌های لیزر پرتوان، تمرین درمانی، الکترو تراپی و... صورت می‌پذیرد.

فیزیوتراپی در منزل توسط کلینیک دایان

فیزیوتراپی زانو، کمر و نیز لگن از جمله خدماتی است توسط کلینیک فیزیوتراپی دایان برای افرادی که به دلالیل مختلف نمی‌توانند از جلسات حضوری استفاده کنند ارائه می‌شود. فیزیوتراپی با لیزر که از طریق تقویت فتون‌ها وحرکات آنان در فضا انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کند، درمان سوزن خشک که متمرکز بر حرکات انرژی در بدن و جهت پیشگیری و تسکین درد صورت می‌پذیرد، کینزیوتیپ که به وسیله نوارهای مخصوص سعی در خروج درد از ناحیه‌ی مورد نظر دارد و نیز الکتروتراپی، مگنت تراپی، شوک درمانی و... از جمله روش‌های نوینی هستند که توسط کلینیک دایان به صورت حضوری و همچنین در منزل انجام می‌شود. جالب است بدانید که فیزیوتراپی کف پا و پنجه‌ی پا و نیز فیزیوتراپی جهت کاهش لرزش دست از جمله فعالیت‌هایی است که این کلینیک جهت هدایت پذیری عضلات و افزایش میزان قدرت در آنان در نظر گرفته است.

کلینیک پیشرفته دایان با استفاده از روش‌های معتبر و علمی به درمان بیماران، معلولین و سالمندان می‌پردازد. این کلینیک دایان با بهره‌گیری از مدرن‌ترین تجهیزات و به کارگیری کادر درمانی حرفه‌ای سعی دارد تا خدمات با کیفیتی را در محیطی دوستانه به مراجعه کنندگان خود ارائه دهد. برای ارتباط با کیلینیک دایان می‌توانید به سایت dayanphysiotherapy.com مراجعه فرمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha