یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

کرونا که آمد، بسیاری از مشکلات و ضعف‌های ما نیز عیان شد؛ اینکه در کشوری که قیمت یک گوشی تلفن همراه آن، به اندازه قیمت یک خودروی پراید در 10 سال پیش است، میلیون‌ها دانش آموز را از تحصیل محروم می‌کند.

كاهش آستانه تحمل مردم خشونت را افزایش داد

سلامت نیوز: کرونا که آمد، بسیاری از مشکلات و ضعف‌های ما نیز عیان شد؛ اینکه در کشوری که قیمت یک گوشی تلفن همراه آن، به اندازه قیمت یک خودروی پراید در 10 سال پیش است، میلیون‌ها دانش آموز را از تحصیل محروم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،مردم برای ادامه حیات‌ اقتصادی‌شان و سیرکردن شکم‌شان در روزهایی که شغل‌های آبرومندشان را از دست داده‌اند یا به سرقت روی آورند یا مسافرکشی یا دستفروشی می‌کنند. خانواده‌های فقیر که تعدادشان نیز کم نیست در ازای چند ده میلیون وام ازدواج به دختران‌شان لقب «کودک همسری» دادند و با عروسک به خانه سیاه بخت فرستادند و پدری به دختر 17 ماهه خود تجاوز می‌کند.

کرونا که آمد مدیران حتی به واکسن زیر دستانشان که از محروم‌ترین قشر‌های جامعه هستند، هم رحم نکردند و برای زنده ماندن و چسبیدن به صندلی ریاست‌شان هر بدنامی را به جان خریدند و واکسن کرونا زدند و صدها آسیب دیگر که می‌توان به رانت واکسن برای ضعیف و غنی اشاره کرد.شاید تا چند سال پیش این صحبت‌ها «سیاه نمایی» بود، اما این روزها با یک جست‌وجوی ساده در گوگل می‌توان ده‌ها خبر و آمار رسمی از هر کدام از این اتفاق‌ها و اتفاق‌های مشابه به دست آورد.

آنچه که مسلم است، ویروس کووید19، جامعه را هدف گرفته و بسیاری از مردم و کارشناسان فارغ از خطر ابتلا به این ویروس، نگران آینده و شرایط رو به وخامت جامعه هستند. در این میان نشست خبری روز گذشته رئیس سازمان پزشکی قانونی، نشان از فاجعه‌ای خاموش و پنهان در زیر پوست شهرها دارد که در مدت 365 روز، یک میلیون و ۷۵۴ هزار پرونده در این سازمان رسیدگی شده، یعنی روزانه بیش از چهارهزار و 800 پرونده در این سازمان تشکیل شده که می‌توان به پرونده‌های قتل، ضرب و شتم، تصادفات، خشونت خانگی، خودکشی، زورگیری و سقط جنینی اشاره کرد که به باور عباس مسجدی آرانی آمارش فاجعه آمیز است. رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده که ۵۸۵ هزار و ۳۷۴ مورد نزاع رخ داده و در این میان آمار کودک‌آزاری نیز با افزایشی سه درصدی به دو هزار و ۵۴۴ مورد رسید.

آمار همسر آزاری نیز ۸۰ هزار و ۱۶۷ مورد بوده است. مسجدی آرانی آمار سقط‌های جنین را تکان دهنده می‌داند ولی اشاره‌ای به تعداد آن نمی‌کند، همچنین او به آمار خودکشی‌ها اشاره‌ای نمی‌کند و آن را محرمانه می‌داند! همین چند وقت پیش بود که ادعای خودکشی ۸۴ تهرانی در یک روز بر سر زبان‌ها افتاد، که مسئولان بهزیستی و رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی آن را تکذیب کرد.

علیگو با اشاره به خبری در رابطه با ۸۴ تهرانی از ساعت ۷ و۳۰ دقیقه پنجشنبه ۲۶ فروردین تا ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه روز جمعه ۲۷ فروردین در نقاط مختلف تهران اقدام به خودکشی کردند، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد. 

افزایش آمار خشونت خانگی

با این حال محمــد‌علــی‌گو، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستــی نیـز گفته است: تماس‌ها در سال99 به نسبت سال98، افزایش یافته اما هر تماسی به سامانه123، به مداخله اورژانس اجتماعی منجر نمی‌شود. در 6‌ماه پایانی سال99، اورژانس اجتماعی در مورد تماس 24هزارو300نفر مداخله کرده است.

همچنین مداخلات آنها در مدت مشابه سال98، 19هزارو730 نفر بوده است. این به معنی رشد 23.1درصدی مداخلات اورژانس اجتماعی در 6ماهه دوم سال99 در مقایسه با سال98 بوده است. با این حال، او از ارائه میزان تماس‌های گرفته شده با خط123 پرهیز می‌کند و معتقد است برخی از این تماس‌ها با یک مشاوره تلفنی حل شده و به مداخله نیازی ندارد.بنابراین، اعلام عددی تماس‌های گرفته شده، روایت دقیقی از مصادیق خشونت خانگی نخواهد بود.

 خشونت جامعه به دلیل بیکاری و فقر

اما دلیل بروز این همه خشونت چیست؟‌ آیا این خشونت در گذشته وجود داشته و با شیوع کرونا بیشتر عیان شده، یا یکی از آسیب‌های اجتماعی کرونا، خشن‌تر شدن و کاهش آستانه صبر مردم است، این سوالات در ذهن جامعه وجود دارد.

به باور برخی از روانپزشکان، مشکلات اقتصادی، تورم در کنار ترس از مرگ و بیماری سبب شده آستانه تحمل مردم به شدت کاهش یابد و آنها مانند یک باروت متحرک در شهر پرسه بزنند که هر لحظه امکان انفجارشان وجود دارد و با این انفجار به خود و اطرافیان آسیب می‌زنند. پیش از شیوع کرونا،  از هر چهار ایرانی یک نفر دچار اختلال روانی است.

یک جامعه شناس در این رابطــه می‌گوید:‌ پس از شیوع کرونا، یکی از بحران‌های جدی جوامع به‌ویژه جامعه ما افزایش خشونت کلامی و فیزیکی است. امیر محمود حریرچی در ادامه می‌افزاید: یکی از عواملی که موجب پرخاشگری و به دنبال آن سبب بروز نزاع و خشونت می‌شود فشار روانی حاصل از شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم است.

بیکاری و عدم اشتغال در جامعه از دیگر عوامل خشونت است. حریرچی با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی از دیگر عوامل خشونت است، یادآور شد: مواد مخدر صنعتی تاثیر مستقیم بر اعصاب و روان افراد می‌گذارد و روان آنها را تضعیف کرده و فرد را به یک فردی روان پریش و خطرناک تبدیل می‌کند که خود زمینه ساز نزاع و درگیری است. در دوران پاندمی کرونا، احتمال افزایش اختلالات خلقی و اضطرابی وجود دارد. اینها از عوامل ایجاد و تشدید بروز خشونت هستند.

وی در رابطه با افزایش خشونت‌های خانگی نیز می‌افزاید: افزایش تکالیف خانواده‌ها در دوران کرونا، می‌تواند زمینه‌ساز بروز خشونت شود؛ عواملی مانند نگهداری از کودکان و غیرحضوری بودن مدارس، سخت‌تر شدن تامین معاش خانواده‌ها و تنگناهای اقتصادی، حذف شدن امکان‌هایی مانند مسافرت، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها و حتی مراسم‌های سوگواری که تا حدی موجب تخلیه فشارهای روانی می‌شد.

گرچه در ایران قرنطینه سراسری رخ نداده و بسیاری از کسب‌وکارها به فعالیتشان مشغولند، اما همچنان، زمان حضور افراد خانواده در کنار یکدیگر بیشتر شده و اصولا همین موضوع، موجب افزایش تنش و تعارض در خانواده‌ها خواهد شد. اصولا هر آدمی نیاز دارد گاهی اوقات، حتی از نزدیکانش هم فاصله بگیرد. ضمن اینکه تمام عواملی که تا پیش از این دوران موجب افزایش خشونت خانگی می‌شد، همچنان پابرجا باقی مانده است؛ مسائلی مانند نداشتن مهارت‌های زندگی مانند حل تعارض و تنش، کنترل خشم و سایر موضوعاتی که می‌تواند زمینه‌ساز بروز خشونت شود؛ مانند فقر یا اعتیاد که حتی ممکن است در بعضی موارد شدت پیدا کرده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha