سلامت نیوز: یک متخصص شیمی مواد غذایی در دانشکده داروسازی زنجان، نسبت به مصرف شیر خام به ویژه در فصول گرم سال هشدار داد و گفت: عامل بیماری‌زای استافیلوکوک که در شیر خام به خوبی رشد می‌کند با پاستوریزاسیون نیز از بین نمی‌رود.

سلامت نیوز: یک متخصص شیمی مواد غذایی در دانشکده داروسازی زنجان، نسبت به مصرف شیر خام به ویژه در فصول گرم سال هشدار داد و گفت: عامل بیماری‌زای استافیلوکوک که در شیر خام به خوبی رشد می‌کند با پاستوریزاسیون نیز از بین نمی‌رود.

مهران محسنی  افزود: ورود این عامل بیماری‌زا به بدن انسان موجب بروز عفونت غذایی و عوارض ناشی از عفونت می‌شود.

وی، کامپیلرباکتر را از دیگر ارگانیسم‌های بیماری‌زا عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به این که این باکتری در جگر مرغ به وفور یافت می‌شود، افراد توجه داشته باشند که حتماً از نوع بسته‌بندی شده آن استفاده کرده و همچنین آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند.

محسنی، تب، سردرد و دردهای ماهیچه‌ای را از علائم بیماری ناشی از کامپیلرباکتر عنوان کرد و گفت: در صورت بروز این بیماری، فرد باید به طور کامل مداوا شود چرا که با عدم درمان کامل، عامل بیماری‌زا به مدت یک سال در بدن فرد باقی می‌ماند.

متخصص شیمی مواد غذایی در دانشکده داروسازی زنجان، نسبت به تهیه گوشت چرخ کرده و همچنین طبخ کامل آن نیز هشدار داد و افزود: باکتری بیماری‌زای یرسینیا در فرآورده‌های دامی یافت می‌شود و با باقی ماندن این باکتری در چرخ گوشت‌های قصابی با هر بار استفاده از چرخ گوشت، گوشت‌های چرخ‌کرده آلوده می‌شوند.

وی، ورود این باکتری را به بدن موجب تورم روده دانست و اظهار کرد: در بسیاری از مواقع نیز دل ‌پیچه‌های ناشی از ورود این باکتری به داخل روده‌ها با آپاندیسیت اشتباه گرفته می‌شود.

محسنی همچنین خطر استفاده از کنسروهای فاسد را عنوان کرد و گفت: عامل بیماری‌زای کلستیردیوم که منجر به بیماری بوتولیسم می‌شود، میکروارکانیسمی است که در قوطی‌های کنسرو تکثیر می‌شود.

وی سرعت عمل این عامل بیماری‌زا را در فلج و به خصوص فلج اندام‌های تنفسی موثر دانست و تأکید کرد: از مصرف کنسروهایی كه قوطی آنها برآمده خودداری و کنسروها را به مدت 20 دقیقه در آب بجوشانید.

این متخصص همچنین یادآور شد: در صورت اطمینان به فاسد بودن کنسروها، آنها را جوشانده سپس دور بریزید چرا که رها کردن کنسرو آلوده در سطل زباله و یا طبیعت، موجب انتقال باکتری کلستیردیوم می‌شود.

وی در ادامه، باکتری باسیلوسراوس را از دیگر عوامل بیماری‌زای موجود در گرد و غبار هوا عنوان کرد و افزود: با توجه به این که این باکتری در هوا وجود دارد باید توجه داشت که مواد غذایی بدون پوشش مناسب در معرض باد و هوای آزاد قرار نگیرد.

محسنی، اسهال و استفراغ را دو عارضه شایع ناشی از این باکتری دانست و خاطرنشان کرد: خورش‌ها، مستعدترین مواد غذایی در آلوده شدن با باکتری باسیلوسراوس هستند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha