چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران با اعلام اینكه شیوع بیماری‌ها روانی در سنین پایین در حال اتفاق است، گفت: یكی از دلیل آن كاهش سن مسئولیت‌پذیری در بین نوجوانان است.

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران با اعلام اینكه شیوع بیماری‌ها روانی در سنین پایین در حال اتفاق است، گفت: یكی از دلیل آن كاهش سن مسئولیت‌پذیری در بین نوجوانان است.

 عباس مسعود‌زاده  در جمع خبرنگاران با اعلام اینكه نمود بیماری‌ها افسردگی در بین استان‌ها متفاوت نیست، اظهار داشت: علائم بیماری افسردگی در مازندران با سایر نقاط كشور متفاوت نیست.
وی تصریح كرد: ممكن است شكل بروز بیماری افسردگی در مناطق متفاوت باشد، ولی بیماری افسردگی كه منحصراً به استانی خاص باشد وجود ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران ادامه داد: در مازندران وابستگی خانوادگی نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است و خانوادها در مواقع بحران با یكدیگر ارتباط بیشتری دارند و این ارتباطات و مراقبت‌ها نسبت به درمان بیماری‌ها كمك بیشتری می‌كند.
وی خاطرنشان كرد: ارتباط عاطفی روی كاهش بیماری تاثیری ندارد ولی پیگیریهای درمانی به لحاظ وابستگی‌های خانوادگی كه وجود دارد به طور مشخص در درمان بیماری و ایجاد تقویت روحیه بیمار تاثیرگذار است.
مسعود‌زاده با اعلام اینكه سن بیماری افسردگی به دو دسته جوانی و میان‌سالی تقسیم می‌شود، افزود: جنون جوانی و یا اختلال دوقطبی در سنین پایین شروع می‌شود و بیماری‌های آلزایمر در سنین بالا ایجاد می‌شود.
این مسئول ادامه داد: با توجه به بررسی‌های ایجاد شده هنوز به صورت علمی اثبات نشده كه نوع رفتار از بیمار افسرده مربوط به منطقه و یا استان خاصی است.
این متخصص اعصاب روان در ادامه خاطرنشان كرد: با بررسی‌های انجام شده در استان اشكال خودكشی در مازندران با سایر استان‌ها متفاوت است و چیزی كه در مازندران در ارتباط با خودكشی اتفاق میافتد بیشتر شبیه ژست خودكشی است، ولی در برخی از استان‌ها به صورت خودسوزی اتفاق میافتد.
مسعود‌زاده با بیان اینكه به خاطر نوع طبیعتی كه در مازندران وجود دارد رفتارهای خاص و خشن در این منطقه شمال كشور نسبت به سایر نقاط كمتر مشاهده می‌شود، افزود: یكی از دلیل آن دسترسی آسان به طبیعت و تخلیه هیجانات جوانی در مازندران نسبت به سایر استان‌ها در بین جوانان زودتر انجام می‌شود.
وی یكی از راه‌های تخلیه هیجانات در بین جوانان را برقراری ارتباط با طبیعت عنوان كرد و خاطرنشان كرد: شمالی‌ها برای دسترسی به طبیعت با چالش كمتری نسبت به سایر نقاط كشور مواجه هستند.
این فوق تخصص اعصاب روان با اعلام اینكه شیوع بیماریها روانی در سنین پایین در حال اتفاق است، گفت: یكی از دلیل آن كاهش سن مسئولیت‌پذیری در بین نوجوانان است.
این مسئول یادآور شد: مسئولیتی كه الان در بین افراد با 10 سال سن داده می‌شود برابر است با مسئولیتی كه افراد در گذشته در سن 18 تا 20 سالگی این مسئولیت را می‌پذیرفتند و توقعات خانواده‌ها و جامعه از افراد با سن پایین نیز افزایش یافت.
مسعود‌زاده یكی دیگر از دلیل افسردگی در بین جوانان و نوجوانان را افزایش حجم بالای اطلاعات در بین افراد عنوان كرد و متذكز شد: هجوم بالای اطلاعاتی و درك و تجزیه تحلیل نامناسب اطلاعات نیز یكی دیگر از عوامل بروز بیماری‌های افسردگی است.
وی یكی دیگر از عوامل تاثیرگذار بیماری‌های روانی را وجود مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی بیان كرد و افزود: مواد مخدر صنعتی به قیمت بسیار پایین و حتی با پول‌های تو جیبی كم قابل دسترسی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران با اشاره به عواقب سوء مصروف مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی در جامعه بیان داشت: در حال حاضر شایع‌ترین بیماری افسردگی ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی است.
وی دیگر دلیل ایجاد افسردگی را مشكلات ناشی از هجمه‌های گسترده فرهنگی عنوان و خاطرنشان كرد: بسیاری از بیماری‌ها روانی به خاطر تضاد در افراد ایجاد می‌شود و ذهن جوانان به خاطر عدم پختگی كامل توانایی تجزیه و تحلیل این تضادها را ندارد.
مسعودزاده تاكید كرد: توجه به بهداشت روح و روان نیز باید در برنامه‌های خانواده‌ها قرار گیرد و با ارتباط‌گیری با مراجع ذی‌صلاح زمینه افزایش و آگاهی‌ها روانی خویش را افزایش دهند.
این فوق تخصص اعصاب روان ادامه داد: خانواده‌ها باید زمینه ایجاد ارتباط با افراد را به خوبی فراهم كنند و با هم بودن در خانواده‌ها به صورت كیفیتر باشد و حضور برجسته‌تر در خانواده‌ها تقویت شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران ابراز داشت: برنامه‌های جنبی خانوادگی باید تقویت شود و جلسات جمعی خانوادگی نیز بیشتر و مزاحمان خانوادگی مانند تلویزیون و ماهوارها نیز كم شود.
وی تاكید كرد: تخلیه هیجانات خیلی مهم است و نباید برای تخلیه كردن هیجانات خانوادگی كمبود امكانات را بهانه قرار دهیم، زیرا كه ممكن است اثرات تخریبی كاهش هیجانات هزینه‌های سنگین‌تری برای خانواده‌ها ایجاد كند.
مسعودزاده در پایان اذعان داشت: اصول بهداشت روان بسیار ساده و قابل پیشگیری است، ولی وقتی بیماری ایجاد شد خانواده‌ها باید برای درمان هزینه‌های زیادی را پرداخت كنند.
منبع:فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha