یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 311703

در دو هفته اخیر خبرهایی درباره گران شدن نان مطرح شده است. اگرچه مسوولان این امر را تکذیب می‌کنند اما ظاهرا قیمت نان در برخی نانوایی‌ها افزایش یافته و البته کسی نسبت‌به برخورد با این مساله اقدام نکرده است. این در حالی است که مسوولان باید هرچه سریع‌تر تصمیم اتخاذشده در این باره را اعلام کنند تا تکلیف مردم روشن شده و نیز دست سودجویان کوتاه شود.

نان گران شد

سلامت نیوز:در دو هفته اخیر خبرهایی درباره گران شدن نان مطرح شده است. اگرچه مسوولان این امر را تکذیب می‌کنند اما ظاهرا قیمت نان در برخی نانوایی‌ها افزایش یافته و البته کسی نسبت‌به برخورد با این مساله اقدام نکرده است. این در حالی است که مسوولان باید هرچه سریع‌تر تصمیم اتخاذشده در این باره را اعلام کنند تا تکلیف مردم روشن شده و نیز دست سودجویان کوتاه شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،برخی نانوایی‌ها حتی تا 50درصد اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند. به‌عنوان نمونه، برخی از واحدها نان لواش را با قیمت ۴۰۰تومان، برخی با قیمت ۴۵۰تومان و برخی دیگر همان نرخ مصوب ۳۰۰تومان می‌فروشند. سنگک هم یا با افزایش نرخ به مشتریان عرضه می‌شود یا از وزن و کیفیت افزودنی‌های آن کاسته شده است؛ به این معنا که علاوه‌بر وزن نان، از کنجد نامرغوب برای آن استفاده می‌شود.

در این گزارش آماده است که نانوایان درباره چرایی این اقدام می‌گویند که به‌علت افزایش هزینه‌ها، بالا رفتن دستمزدها و افزایش دامنه تورم ناچار به افزایش قیمت شده‌اند. از سویی دیگر نیز برخی از نانوایان می‌گویند که آزادپز هستند.این در حالی است که از شهریورماه سال گذشته با تعیین نرخ نان برای تمام نانوایی‌ها، به نانوایی‌های آزادپز آرد نیمه‌یارانه‌ای تعلق گرفت و این نانوایی‌ها عملا از حالت آزادپز خارج شده و به‌شکل نیمه‌دولتی‌پز درآمدند و به‌ازای دریافت آرد نیمه‌یارانه‌ای مکلف به رعایت نرخ مصوب نان شدند؛ البته طی پنج‌سال یعنی از سال۹۳ تا ۹۸ اجازه افزایش قیمت نان به نانوایی‌ها داده نشد و در نهایت در شهریورماه سال۹۸ پس از درخواست‌های مکرر بالاخره با افزایش قیمت نان موافقت و با افزایش ۴۵درصدی قیمت نان، نرخ جدیدی برای آن اعلام شد.

از سویی دیگر، طبق آنچه متولیان بخش نان کشور به‌صورت تلویحی اعلام می‌کنند، قیمت نان به‌صورت رسمی افزایش یافته اما هنوز اعلام نشده است.حسن حنان، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، هفته گذشته با تایید افزایش رسمی قیمت نان، اعلام آن را منوط به پایان یافتن ماه رمضان دانسته و گفته بود که امسال تصمیم دولت بر آن بوده است که تا پایان ماه رمضان قیمت نان در سراسر کشور بدون تغییر باقی بماند و پس از پایان این ماه، استانداران اجازه دارند اقدام به تعیین نرخ نان و ابلاغ آن کنند.

البته رییس اتحادیه نانوایان کرج دیروز گفت: برای افزایش نرخ نان در کرج با احتساب بررسی بالا رفتن هزینه مواد اولیه، اجاره مغازه و کارگر پیشنهاد افزایش نان ارائه شده و در صورت موافقت ابلاغ می‌شود. آقای حجت‌الله نصیری به مساله تاثیرپذیری کرج از تهران هم اشاره کرده و گفته است: افزایش نرخ نان در کرج از گذشته متاثر از پایتخت بوده و هر وقت قیمت نان در تهران افزایش داشته، به قیمت نان در کرج هم اضافه شده است. وی با بیان اینکه از سال۹۸ قیمت نان تغییر نکرده، افزود: طی دو سال اخیر باوجود افزایش چند برابری مواد اولیه، اجاره مغازه، دستمزد کارگر و ... نرخ نان ثابت مانده بود که این امر نارضایتی فعالان این صنف را به دنبال داشت.

نصیری توضیح داد: با رایزنی‌های صورت‌گرفته در نهایت مصوب شد که امسال نرخ انواع نان در پایتخت حدود ۵۰درصد افزایش یابد که این افزایش به‌صورت غیررسمی اعمال شده و چند روزی است که نانوایان تهران نان را با نرخ جدید به فروش می‌رسانند. این مسوول اضافه کرد: به‌دلیل اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داشتیم، ابلاغ رسمی نرخ جدید نان به چند روز آینده موکول شده است.

وی ادامه داد: در ارائه این پیشنهاد از مواردی مثل هزینه برق، گاز و ... چشم‌پوشی شده است.تجارت‌نیوز هم در گزارشی که از سطح شهر تهیه کرده به انواع نرخ نان اشاره کرده و نوشته است: یکی از نانوایان نان سنگکی در منطقه امیرآباد تهران گفت: قیمت نان سنگک نسبت‌به سال گذشته تغییری نداشته اما وزن چانه‌ها اندکی کوچک‌تر شده است؛ به‌عنوان‌مثال، در نرخ‌نامه رسمی وزن چانه ۶۵۰گرم اعلام شده درحالی‌که وزن چانه‌های نان سنگک درحال‌حاضر ۴۰۰گرم است.

یکی دیگر از نانوایان هم توضیح داد که قیمت نان سنگک ساده در نرخ‌نامه ۱۸۰۰تومان و دورو کنجد هم سه‌هزار تومان است اما به‌دلیل افزایش هزینه‌ها قیمت این نان از سه‌هزار تومان شروع و تا قیمت 6هزار تومان هم فروخته می‌شود. در مناطق شمالی کشور و در شهر ساری هم یکی از شهروندان گزارش داده است: قیمت نان بربری قبل از شیوع ویروس کرونا ۸۰۰تومان بود اما حالا این نان به قیمت هزارو۲۵۰ رسیده است. همچنین از منطقه درگز خراسان رضوی هم به این رسانه خبر رسیده است که در واحدهای نانوایی این شهرستان هر فرد حداکثر پنج قرص نان می‌تواند بخرد و اگر فردی به نان بیشتری نیاز داشته باشد باید آن را از نانوای دیگری تهیه کند.

 بی‌اطلاعی وزارت صمت

البته وزارت صمت همچنان از افزایش قیمت نان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند؛ در همین رابطه صدیف بیک‌زاده، مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت می‌گوید: هنوز هیچ‌گونه خبر رسمی درمورد افزایش قیمت نان ابلاغ نشده، ازاین‌رو اگر یک واحد نانوایی اقدام به گران کردن نان کند، این اقدام تخلف بوده و مردم می‌توانند این تخلف را به شماره تماس ۱۲۴ اطلاع دهند تا با متخلف برخورد شود.

براساس آمار موجود از مجموع بیش از سه‌میلیون واحد صنفی نزدیک به ۸۳هزار واحد صنفی، نانوایی هستند که در سطح کشور فعالیت می‌کنند. سرانه کشوری نیز به‌ازای متوسط هر هزار و ۱۶نفر یک نانوا در کشور است. کمترین میزان سرانه مربوط به گیلان با حدود ۶۰۰نفر و بیشترین سرانه مربوط به هرمزگان با هزار و ۶۰۰نفر برآورد شده است. سرانه نانوایی در تهران هم به‌ازای هزار و ۵۰۰نفر است؛ به‌عبارت‌دیگر به‌ازای هر ۲۵۴خانواده یک نانوایی در سطح کشور فعال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha