سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران كشاورزان را از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر نور خورشید برشمرد و گفت : سرطان‌ پوست این گروه از افراد را تهدید می‌كند.

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران كشاورزان را از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر نور خورشید برشمرد و گفت : سرطان‌ پوست این گروه از افراد را تهدید می‌كند.

 دکتر زهره حاج حیدری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه فصل تابستان با گرمای شدید از لحاظ پوستی افراد را بیشتر از سایر فصل درگیر خود می‌كند، اظهار داشت: بیماری‌های پوستی كه با منشا عفونی به دلیل تعریق و رطوبت ایجاد می‌شود و بیماری‌های پوستی كه علت ویروسی و قارچی دارند نیز از این دست بیماری‌ها هستند.

وی بروز عفونت قارچی در استخرها را در تابستان امری اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: آفتاب سوختگی نیز از بیماری‌های شایع فصل تابستان است.

این متخصص پوست با اشاره به اینكه افراد باید در استفاده از نور آفتاب شرایط زمانی را در نظر بگیرند، تصریح كرد: بدترین ساعت استفاده از نور آفتاب 10 تا 16 است.

وی با تاكید بر عدم استفاده از اشعه آفتاب در این فواصل زمانی گفت: لوپوس از بیماری پوستی است كه به دلیل استفاده زیاد از اشعه آفتاب ایجاد می‌شود.

دکتر حاج حیدری كك و مك، لكه‌های حاملگی، ملاسی یا خشكی پوست، افزایش چین و چروك پوست و سرطان‌های پوست را از بیماری‌هایی برشمرد كه به دلیل افزایش بیش از اندازه تماس پوست با اشعه خورشید ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با اعلام اینكه بیش از 80 درصد ضایعات پوستی مرتبط به دلیل تماس بیش از اندازه از نور خورشید در دوره كودكی و نوجوانی ایجاد می‌شود، تصریح كرد: از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست، شل و آویزان شدن آن نیز به دلیل تماس بیش از حد با نور خورشید است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران با بیان اینكه توصیه‌های بهداشتی در این زمینه برای مراقبت از پوست در تابستان استفاده از لباس‌های تیره است، گفت: لباس‌های تیره از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش مراقبت می‌كند.

وی با تاكید بر استفاده از لباس‌های آستین بلند و بسته برای كودكان خاطرنشان كرد: استفاده از دستكش نیز برای مراقبت از اشعه ماورای بنفش خورشید مناسب است.

دکتر حاج حیدری با اشاره به اینكه مراقبت از پوست و استفاده از كرم‌های ضد آفتاب مناسب هم برای مردان و زنان توصیه می‌شود، گفت: عموماً اینگونه دیده می‌شود كه زنان بیشتر از مردان از پوستشان در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید مواظبت می‌كنند در حالی كه بیشتر سرطان‌های پوست مربوط به مردان است.

وی كشاورزان را از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر نور خورشید برشمرد و ادامه داد: سرطان‌ پوست این گروه از افراد را تهدید می‌كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران بر استفاده از كرم‌های ضد آفتاب كه در ایام تابستان بیشتر از سایر ایام تبلیغات می‌شود نیز تاكید كرد و افزود: در مورد استفاده از كرم‌های ضد آفتاب باید با متخصص پوست مشورت شود و مشورت گرفتن از كسانی كه در این زمینه تخصص كافی ندارد توصیه نمی‌شود.

وی در مورد SPF كه فاكتورهای محافظتی كرم‌های ضد آفتاب است نیز بیان داشت: كرم‌های ضد آفتاب به هیچ شكل محافظت صد درصدی انجام نمی‌دهد.

دکتر حاج حیدری در ادامه در مورد بیماری‌های پوستی ناشی از همسایگی با دریا در مازندران نیز گفت: انعكاس گرما و اشعه ماورای بنفش از آب دریا و ماسه‌های كنار ساحل نیز دیده می‌شود كه افراد باید از كرم‌های ضد آفتاب استفاده كنند.

وی در مورد تامین ویتامین D مورد نیاز بدن كه باید از طریق نورخورشید نیز جذب شود، خاطرنشان كرد: همان مقدار نور خورشیدی كه از طریق دست‌ها جذب می‌شود، برای بدن كافی است.
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha