چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 31189

سلامت نیوز: بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، تغذیه با شیرخشك برای تمام شیرخواران پرخطر است و روش های مطلوب تغذیه شیرخواران در تمام شرایط بحرانی و غیربحرانی می تواند به معنای تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.

سلامت نیوز: بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، تغذیه با شیرخشك برای تمام شیرخواران پرخطر است و روش های مطلوب تغذیه شیرخواران در تمام شرایط بحرانی و غیربحرانی می تواند به معنای تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.
 
به گزارش ایرنا، كارشناسان بهداشتی معتقدند، شیرخواران و كودكان، آسیب پذیرترین قربانیان بحران های طبیعی یا انسانی هستند كه قطع تغذیه با شیرمادر یا آغاز تغذیه تكمیلی نامناسب موجب افزایش خطر سوء تغذیه ، بیماری و مرگ و میر آنان می شود.

توزیع بدون كنترل شیرخشك در شرایط بحرانی می تواند منجر به قطع زودرس و غیرضروری تغذیه شیرخواران با شیرمادر و افزایش خطر ابتلا به بیماری ها شود.

اثرات بحران بر كودكان ، تحت تاثیر روش تغذیه آنان قبل از بحران است؛ از این رو، ترویج تغذیه با شیرمادر، جان شیرخواران را در مواقع بحرانی نیز حفظ می كند.

مسوولان بهداشتی به مردم و مسوولان اجرایی كشور توصیه می كنند در بحران های مختلف اطمینان پیدا كنند كه مادران در امنیت باشند و دسترسی آنان به غذا برای خانواده، آب، پناهگاه و مكان های ایمن برای شیردهی در اولویت قرار گیرد.
همچنین به باور پزشكان، می توان از یك پنجم مرگ و میر نوزادان با شروع زودرس تغذیه انحصاری با شیرمادر -ظرف ساعت اول تولد- پیشگیری كرد.

شروع تغذیه با شیرمادر ظرف ساعت اول تولد، تغذیه انحصاری با شیرمادر در 6ماه اول تولد و تداوم تغذیه با شیرمادر همراه با غذاهای كمكی تا پایان دو سالگی، الگوی مطلوب تغذیه شیرخواران است و امنیت غذایی آنان را در شرایط بحرانی تامین می كند.

شروع تغذیه با شیرمادر ظرف یكساعت اول تولد، جان یك میلیون نوزاد جهان را در سال نجات می دهد چراكه كه این روش، نخستین و حیاتی ترین گام برای كاهش مرگ و میر شیرخواران و كودكان زیر پنج سال است.

تغذیه با شیرمادر ظرف یك ساعت اول تولد، امكان تماس پوست مادر و نوزاد را فراهم می كند و گرمای مورد نیاز نوزاد را به ویژه برای نوزادان نارس و كم وزن تامین می كند.

استفاده از این روش تغذیه برای نوزادان كم وزن، مهم تر است چون احتمال مرگ و میر آنان بیشتر است و هنگام تولد به حمایت بیشتری برای خوب مكیدن، نیاز دارند.

دستیاری و كمك هنگام زایمان برای شروع فرایند شیردهی، اجرای سیاست نگهداری مادر و نوزاد همراه یكدیگر پس از زایمان، پرهیز از دادن سایر مایعات و غذاها به نوزاد و استفاده نكردن از شیشه از حداقل حمایت های اساسی مورد نیاز زنان برای شروع تغذیه با شیرمادر ظرف یك ساعت اول تولد به شمار می روند.

شروع تغذیه با شیرمادر ظرف یك ساعت اول تولد، امكان تغذیه با آغوز را برای نوزاد فراهم می كند كه نخستین واكسن او محسوب می شود و به تولید شیركافی برای تغذیه بعدی كمك می كند.

هیچ منبع غذایی، قابل دسترس تر، مغذی تر و ارزان تر از شیر مادر نیست؛ بنابراین ترویج تغذیه با شیرمادر و كمك به مادران وظیفه آحاد جامعه است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha