سلامت نیوز: دیابتی های روزه دار از فاصله افطار تا سحر 7 تا 8 لیوان آب بنوشند.

سلامت نیوز: دیابتی های روزه دار از فاصله افطار تا سحر 7 تا 8 لیوان آب بنوشند.

دکتر سعید حسین خلیل زاده فوق تخصص غدد و متابولیسم ضمن بیان این مطلب، گفت: شرایط روزه داری در افراد دیابتی  بر حسب مرحله بیماری و اینکه چه دارویی مصرف می کنند متفاوت است.

وی ادامه داد: افرادی که برخی از داروهای قند و یا انسولین استفاده می کنند نمی تواند روزه داری کنند.

دکتر خلیل زاده افزود: در صورتی که فرد دیابتی ازداروهای کنترل کننده قند خون همچون متفورمین ویا آکاروز استفاده می کند می تواند روزه داری کند و از طرف دیگر امکان روزه گرفتن برای سایر دیابتی ها امکان پذیر نیست چراکه قطع دارو درطول روز برای این بیماران مضر است.

وی با تاکید بر کنترل قند خون در دیابتی ها تصریح کرد: کنترل قند خون در افراد دیابتی فوق العاده مهم و حیاتی است به طوری که بعضا قند خونشان افزایش پیدا می کند و خود متوجه افزایش قند خونشان نیستند.

این فوق تخصص یادآورشد: افرادی که انسولین لانتوس و یا بیزا استفاده می کنند می توانند روزه بگیرند.

این فو ق تخصص غدد و متابولیسم توصیه کرد: بیماران ایسکیمی قلب، مبتلایان به فشارخون و دیابتی ها اصلا نبایست روزه بگیرند.

وی توصیه کرد: در صورت روزه داری یک شخص دیابتی توصیه می شود در وعده سحر همان وعده ناهارو یک میان وعده ( میان وعده ای که در طول روز در روزهای غیر از رمضان مصرف می کرده است ) مصرف کرده و در عده افطار می توانند از یک وعده صبحانه و نصف شام و با نظر متخصص تغذیه  استفاده کند.

وی ضمن تاکید بر اجتناب از مصرف زیاد مواد غذایی پروتئینی در وعده سحر خاطرنشان ساخت: مصرف زیاد این مواد غذایی سبب افزایش تشنگی در طول روز می شود.

وی کاهش مصرف قندهای ساده، افزایش قندهای پیچیده ( نان های سبوس دار و حبوبات و غیره) میوه و سبزیجات، مایعات کافی و مصرف ماست در وعده های غذایی  را از دیگر موارد مهم در تغذیه این بیماران در ماه رمضان عنوان کرد.

دکترخلیل زاده  در پایان ضمن تاکید بر نوشیدن آب توسط دیابتی های روزه دار گفت: این افراد از افطار تا سحر 8 تا 7 لیوان آب بنوشند.
منبع : وب دا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha