سلامت نیوز: مواد آرایشی بیشتر باعث ایجاد حساسیت و سوزش خفیف می‌شوند.

سلامت نیوز: رئیس انجمن چشم پزشكی ایران اظهار كرد: مواد آرایشی بیشتر باعث ایجاد حساسیت و سوزش خفیف می‌شوند.

دكتر امین الله نیك اقبالی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سوختگی‌های شیمیایی چشم اظهار كرد: هرگاه چشم در معرض یك ماده شیمیایی اسیدی یا بازی قرار بگیرد، دچار سوختگی می‌شود. این ماده شیمیایی می‌تواند یك ماده اسیدی قوی چون اسید باتری یا یك ماده بازی قوی چون آهك باشد.

وی اضافه كرد: از برخی مواد شیمیایی اسیدی یا بازی بسیار ضعیف در لوازم آرایشی مربوط به چشم نیز استفاده می‌كنند. البته در حال حاضر این مواد را طوری تهیه می‌كنند كه اگر وارد چشم هم شد باعث سوختن آن نشود. مواد آرایشی بیشتر باعث ایجاد حساسیت و سوزش خفیف می‌شوند.

دكتر نیك اقبالی بهترین راه برای پیشگیری از بروز سوختگی‌های شمیایی را استفاده از عینك‌های محافظ در محیط‌های صنعتی عنوان كرد و گفت: در هنگام كار با مواد شیمیایی، احتمال پرش قطرات اسید و یا باز به صورت و چشم بالا است.

وی تنها اقدام موثر در كاهش عوارض سوختگی‌های شیمیایی را شست و شوی فراوان با آب دانست و بیان كرد: لازم است به محض وقوع این حادثه، چشم‌ها را با آب معمولی شست و شو دهند. این اقدام باعث می‌شود مواد مضر از چشم خارج و صدمه كمتری به چشم وارد شود.

این فوق تخصص شبكیه اضافه كرد: به طور معمول سوختگی با اسیدها، سطحی‌تر و سوختگی با مواد دارای خاصیت بازی شدیدتر است و قدرت نفوذ بیشتری به اعماق چشم را دارد.

رئیس انجمن چشم پزشكی ایران درباره سوختگی چشم با اسیدها توضیح داد: زمانی كه یك ماده اسیدی به بدن می‌رسد، سلولهای بدن را در خودش حل می‌كند. به هر میزان كه قدرت اسیدی آن ماده بیشتر باشد، بافت‌های بیشتری درگیر شده و سوختگی عمیق‌تر است و صدمات جبران ناپذیری را برای ساختمان چشم به دنبال دارد.

دكتر نیك اقبالی درباره كاربرد بیوایمپلنت‌ها در درمان سوختگی‌های شدید كه منجر به تخلیه چشم می‌شوند، گفت: معمولا به جای چشمی كه تخلیه می‌شود یك بیوایمپلنت اسفنجی در چشم قرار می‌دهند. این بیوایمپلنت به تدریج جای خود را در چشم بازكرده و تبدیل به قسمتی از بافت حدقه چشم می‌شود. برروی این بیوایمپلنت یك قالب ظاهری شبیه چشم خود فرد قرار می‌دهند كه متحرك است.

رئیس انجمن چشم پزشكی در پایان عنوان كرد: ممكن است به هنگام آشپزی در منزل، قطرات آبغوره یا سركه‌ای كه میزان PH اسیدی بالایی دارد به داخل چشم پریده و باعث سوختگی آن شود كه در این گونه موارد شست و شو با آب و در موارد شدیدتر مراجعه به پزشك توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha