چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 31196

سلامت نیوز:یك متخصص مغز و اعصاب گفت: مصرف گوشت‌ ماهی می‌تواند از ابتلا به سكته مغزی پیشگیری كند.

سلامت نیوز: یك متخصص مغز و اعصاب گفت: مصرف گوشت‌ ماهی می‌تواند از ابتلا به سكته مغزی پیشگیری كند.

دكتر كیوان قسامی در گفت‌و‌گو با ایسنا- منطقه مركزی، افزود: سكته مغزی یك آسیب حاد مربوط به سیستم عصبی است كه در آن، جریان تامین كننده مواد مغذی و اكسیژن قطع می‌شود در نتیجه عملكرد ناحیه اسیب دیده مختل می‌شود لذا توصیه می شود كه از گوشت مرغ و به ویژه گوشت ماهی به جای گوشت قرمز استفاده شود چون این دسته از پروتئین‌ها و خصوصا گوشت ماهی اثرات پیشگیری در حملات سكته مغزی را دارند.

وی با تاكید بر اینكه عدم استفاده از نمك و گوشت قرمز از اهمیت ویژه‌ای در پیشگیری از سكته مغزی برخوردار است، بیان کرد: مهمترین عواملی كه سكته مغزی را تشدید می‌كند فشارخون بالا، چربی بالا، دیابت، چاقی و كشیدن سیگار است به همین دلیل، افرادی كه به این بیماری‌ها مبتلا هستند باید بیشتر از هر شخص دیگری مراقب باشند و از غذاهای پرچرب و پر‌نمك پرهیز كنند و از میوه‌ها و سبزی‌های تازه كه منبع غنی انتی اكسیدان‌ها به حساب می‌ایند به وفور استفاده كنند زیرا حوادث عروقی مغز را كاهش می‌دهند.

دكتر قسامی درخصوص روزه‌داری در بیماران دچار سكته مغزی، تصریح کرد: در بیمارانی كه دچار سكته مغزی هستند، در صورتی كه دیابت، فشار و چربی خون بیمار كنترل شود و وضعیت جسمی مناسبی داشته باشد، روزه‌داری می‌تواند حتی مفید هم باشد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: در افرادی كه وضعیت جسمی آنان مناسب نیست و سكته مغزی باعث ناتوانی شدید بیمار شده باشد و یا فشار خون و دیابت وی به خوبی كنترل نمی‌شود، روزه داری توصیه نمی‌شود.

به گفته دكتر قسامی انجام فریضه روزه‌داری در افرادی كه دچار سكته مغزی شده‌اند باید با نظر پزشك معالج و در نظر گرفتن وضعیت كلی بیمار باشد تا فرد بتواند از فواید جسمی و معنوی روزه به نحو مطلوب استفاده كند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماران سكته مغزی كه از نظر پزشك معالج توانایی روزه گرفتن را دارند، باید با مصرف زیاد آب از مصرف حجم زیاد مواد غذایی در یك نوبت پرهیز كنند و در چند نوبت و به میزان كم استفاده كنند؛ همچنین در ساعات گرم روز حتی الا‌مكان در خانه بمانند زیرا گرمای زیاد و تعریق باعث كاهش حجم مایعات بدن می‌شود و احتمال خطر بروز حملات مغزی را افزایش می‌دهد.
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha