چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 31197

سلامت نیوز: امروز در بیمارستان امام خمینی (ره) عمل جراحی فك متحرك (فك پائین) بر روی یك دختر 23 ساله انجام شد.

امروز در بیمارستان امام خمینی (ره) عمل جراحی فك متحرك (فك پائین) بر روی یك دختر 23 ساله انجام شد.

مطلع شدیم كه قرار است امروز (چهارشنبه، 12 مردادماه)، برای نخستین‌بار در استان خوزستان عمل جراحی فك متحرك بر روی یك بیمار انجام شود. وارد اتاق عمل كه می‌شویم، دكتر محمد نائینی، فوق‌تخصص جراحی فك و صورت را می‌بینیم كه به همراه تعداد زیادی از دستیارهایش بر روی تخت بیمار خم شده و با ابزارهایی خشن، جراحی را انجام می‌دهد. عكس‌های قبل از عمل بیمار هم به دیوار اتاق نصب شده‌اند و یكی از پرستارها توضیح می‌دهد كه بیمار در كودكی بر اثر یك حادثه، ضربه دیده و فك پائینش رشد نكرده است.

در عكس‌هایی كه بر روی دیوار دیده می‌شوند، فك پائین بیمار بسیار كوچك‌تر از معمول به نظر می‌رسد و گویی بیمار اصلا فك متحرك ندارد؛ دكتر نائینی با وسیله‌ای شبیه به دریل، استخوان سمت راست فك بیمار را سوراخ می‌كند و وسیله‌ای را درون آن قرار می‌دهد. دكتر حمیدرضا فلاحی، دستار دكتر نائینی توضیح می‌دهد كه در دوران كودكی ضربه‌ای به فك بیمار وارد شده و همین ضربه موجب شده مفصل دو طرف فك بیمار، جوش بخورد و همین موضوع موجب شده فك، رشد مناسبی نداشته باشد و به نوعی قفل شود.

مفصل فك پائین نقش مهمی در عملكرد دهان دارد و حركت فك، در دوران بزرگسالی به رشد مناسب این مفصل ارتباط دارد. اگر به هر دلیل مفصل فك پائین رشد نكند، در آینده دهان بسته می‌ماند و حركت فك هم متوقف می‌شود. دقیقا شرایطی كه برای بیمار امروز ما پیش آمده و به دلیل ضربه‌ای كه به مفصل فك او وارد شده، رشد فك هم متوقف شده است؛ در نتیجه بیمار برای انجام فعالیت‌های روزمره مانند خوردن غذا و تكلم با مشكل مواجه می‌شود.

دكتر فلاحی توضیح می‌دهد كه بیمار چندین سال است كه با مشكل تغذیه مواجه بوده و تاكنون هم بیش از سه‌بار تحت عمل جراحی مقدماتی قرار گرفته؛ یك‌بار در دوران كودكی و پس از بروز حادثه، در تهران تحت عمل جراحی قرار گرفته و جوش‌های مفاصل فك پائین باز شده‌اند. در آن عمل پیوند استخوان هم برای بیمار انجام شده و بخشی از استخوان دنده‌های بیمار را در فك او به كار برده‌اند؛ البته این عمل موفقیت‌آمیز نبوده و مفصل دوباره جوش خورده است.

سه سال پیش بیمار به بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز مراجعه می‌كند و با توجه به مشكلاتی كه داشته، برای انجام عمل جراحی اقدام می‌كند. در آن زمان نیز بیمار سه‌بار مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد و جوش‌های مفاصل فك پائین باز می‌شوند. پس از آن مرحله، بیمار این توانایی را پیدا می‌كند كه تاحدودی دهان خود را باز كند و اكنون در مرحله دوم عمل، وسیله‌هایی به نام "دیستراكتور" در فك بیمار جای داده می‌شود؛ دیستراكتور در فك پائین بیمار تعبیه می‌شود و با كمك پیچ و مهره‌هایی كه دارد، فك به مرور زمان باز می‌شود و رشد فك هم به مرور انجام می‌شود. به این ترتیب فك پائین روزانه نیم تا یك میلیمتر باز می‌شود تا به اندازه دلخواه برسد؛ معمولا بین 20 روز تا یك ماه طول می‌كشد كه فك به اندازه دلخواه برسد، پس از آن باید برای سه‌ماه با كمك دستراكتور در همین اندازه و شرایط نگه داشته شود تا برگشت نكند. زمانی كه فك به حالت استاندارد نزدیك شد، بیمار به یك متخصص ارتودنسی ارجاع می‌شود تا وضعیت دندان‌های او نیز ترمیم شود.

حالا این بیمار 23 ساله پس از عمل می‌تواند غذا بخورد، حرف بزند، دهانش را باز كند و هرچقدر می‌خواهد بخندد...
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha