چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 31198

سلامت نیوز: دبیر شبکه پژوهش سرطان کشور گفت: با وجود کنترل بیماری های عفونی، وضعیت رشد سرطان در تمام کشورها در حال افزایش است.

رشد سرطان در جهان، در حال افزایش است
سلامت نیوز: دبیر شبکه پژوهش سرطان کشور گفت: با وجود کنترل بیماری های عفونی، وضعیت رشد سرطان در تمام کشورها در حال افزایش است.

دکتر زنده دل دبیر شبکه پژوهش سرطان کشور ضمن بیان این مطلب افزود: جنس سرطان های کشور ما متفاوت از کشورهای اروپایی است و بر این اساس  به راحتی نمی توان توصیه ها و نتایج تحقیقات آن کشورها را در  کشورمان پیاده کرد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال سرطان معده، مری و سرطان های دستگاه گوارش به نوعی در کشور ما بیشتر از کشورهای غربی است و در آنجا عمده پژوهش ها در زمینه سرطان های پستان و پروستات که در آن مناطق شیوع بیشتری دارد می باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای کنترل و جلوگیری از روند  رو به افزایش سرطان ها باید زیر ساخت های مناسب ایجاد و پژوهش های ملی و بین المللی در این راستا توسعه یابد اظهار داشت: به دلایل مختلف منطقه شرق استان گلستان، چند سالی است که مورد توجه محققان و دانشمندان داخلی و بین المللی قرار گرفته و خوشبختانه میزبانی خوب دانشگاه علوم پزشکی استان  گلستان و بستری که در شهرستان گنبدکاووس ایجاد شده ، موجب شده تا  حرف های جدیدی - در زمینه سرطان- بزنیم که برخی از آنها ها در دنیا سابقه نداشته و تنها خاص نتایج تحقیقاتی درا ین مناطق می باشد.

وی با اشاره به سفر هیاتی از کشورهای آمریکا وچین  به شرق استان اضافه کرد: همکاران و محققان بین المللی به این منطقه آمده و قرار است برنامه ای برای پیشگیری از سرطان مری انجام دهند که این برنامه در نوع خود بی سابقه است و امید است این پژوهش به نتیجه برسد و بتوان سرطان مری را در گنبدکاووس  و شرق استان که منطقه پر خطر سرطان مری است،  تحت کنترل آورد.

دکتر زنده دل یادآور شد:  اگر قرار است اقدامی در زمینه سرطان انجام و کاری برای مردم شود، علاوه بر اینکه سیستم درمانی کشور باید توسعه یابد ، پیشگیری از مراجعه  افراد با تومور و سرطان پیشرفته، طرح اساسی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

وی یادآور شد: از طرفی با توجه به اینکه این سرطان ها در کشورهای غربی زیاد نیست، بستر آن هنوز فراهم نیست و مجبور هستیم سال های طولانی ابتدا در خصوص این سرطان ها مطالعه کنیم که  باید این سال ها را به حداقل برسانیم و به زودی به نتیجه ای برسیم که بستر و پیشگیری بسیار خوبی را برای مردم  منطقه رقم بزنیم.

وی اضافه کرد: کار تحقیقاتی در گنبدکاووس و کلاله و حضور محققان بین المللی در این منطقه، می تواند بدنه دانش و سطح علمی دانشگاه علوم پزشکی استان را تقویت و ظرفیت اینجا را بالا ببرد.

وی با بیان اینکه امکاناتی که در این منطقه وجود دارد در هیچ جای کشور نیست، گفت: نگاه شبکه ملی تحقیقات سرطان کشور به اتفاقاتی است که در این جا می افتد و ما حتی می توانیم نتایج این تحقیقات را مدل کرده و در جاهای دیگر از آن استفاده کنیم.

دبیر شبکه پژوهش سرطان کشور ادامه داد: تعدادی از همکارانی که تخصص سرطان پستان دارند نیز به این منطقه آمده اند و بنا است مذاکره ای با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان داشته باشیم تا با توجه به بستری که در اینجا فراهم آمده است، بتوانیم برنامه هایی را برای پیشگیری از سرطان های دیگر شروع کنیم.
منبع: وب دا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha