بیماری‌ها افزایش می‌یابند و نگرانی‌ها شدت پیدا می‌کنند. برخی امواج و تشعشعات را متهم می‌کنند و عده‌ای تغییر سبک زندگی ایرانیان را مقصر می‌دانند. تعدادی بر این باورند که امروزه تمام دنیا با معضل افزایش بیماری‌ها، دست به گریبانند.

سلامت نیوز : بیماری‌ها افزایش می‌یابند و نگرانی‌ها شدت پیدا می‌کنند. برخی امواج و تشعشعات را متهم می‌کنند و عده‌ای تغییر سبک زندگی ایرانیان را مقصر می‌دانند. تعدادی بر این باورند که امروزه تمام دنیا با معضل افزایش بیماری‌ها، دست به گریبانند. و اما هستند کسانی که شدت گرفتن بیماری‌ها را به آخرالزمان منتسب می‌کنند. گذشته از هشدارها و باید و نبایدها، حقیقت این است که انواع بیماری‌ها در کشور رشد کرده و سن ابتلا به آن‌ها کاهش یافته است.

به گزارش فرارو؛ انواع سرطان‌ها، ناراحتی‌های قلبی و عروقی و بسیاری بیماری‌های دیگر، در کمین مردم ایران نشسته‌اند. تحقیقات نشان می‌دهند که بیماری‌های در ایران بسیار سریع‌تر از جوامع دیگر شیوع می‌یابند و در بیشتر موارد، میانگین سنی مبتلایان کمتر از میانگین سنی جهانی است.

سرطان

بارها تأکید شده است که سرطان، بعد از تصادفات و حوادث جاده‌ای، مهمترین عامل مرگ مردم کشور محسوب می‌شود. این بار نیز رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت روند رو به رشد انواع سرطان‌های خون هشدار دهنده خواند و این بیماری را با آلاینده‌های هوا مرتبط دانست. بر اساس نظر دکتر رشید رمضانی بحث آلودگی بنزین و آزبست در کلان‌شهرهای کشور جدی است و باید در این زمینه فکری اساسی صورت گیرد.

این متخصص در این باره گفته است: «در كشور ما به موضوع ممنوعیت استفاده از آزبست بی‌توجهی می‌شود؛ در حالی كه اروپایی‌ها به شدت این موضوع را در كشورهایشان پیگیری می‌کنند تا به هر نحو ممكن آزبست را حذف كنند؛ چرا كه خطر آزبست جدی است و تماس با آن مساوی است با سرطان (از نوع مروتلیوما).

پیش از این نیز، دکتر فضل علی زاده در مورد بیماری سرطان و آمار مبتلایان در ایران اعلام کرده بود که در حال حاضر حدود 85هزار نفر به انواع سرطان‌ها مبتلا هستند. از این تعداد سالانه نزدیک به 30 هزار نفر فوت می کنند. هر سال نیز به تعداد مبتلایان و فوتی‌ها افزوده می‌شوند.

به گفته این متخصص سرطان معده در ایران یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است. سرطان‌های ریه و پروستات در آقایان و سرطان سینه در خانم‌ها هم سهم بالایی از بیمارن سرطانی در کشور ما را تشکیل می‌دهند.

سکته و بیماری‌های قلبی

چندی پیش رئیس انجمن علوم اعصاب ایران، خبر داد كه ایرانی‌ها 10 سال زودتر دچار سكته مغزی می‌شوند. در حالی كه سن سكته مغزی در دنیا از 55 سالگی شروع می‌شود، این سن بین ایرانیان به 45 سالگی رسیده و 10 سال كاهش یافته است.

دكتر حسین پاكدامن در حاشیه سمیناری اعلام كرد كه سكته‌ مغزی در كشورهای غربی، سومین عامل مرگ و میر است. به این معنا كه سكته مغزی، پس از سكته‌های قلبی و سرطان‌ها، سومین دلیل فوت افراد محسوب می‌شود؛ اما در كشورهای در حال توسعه، این بیماری، بعد از سكته‌های قلبی رتبه دوم را دارد.

بیماری‌های ژنتیکی

کارشناسان معتقدند که بالا رفتن سن ازدواج‌ یکی از مهمترین مشکلات نسل سومی‌هاست که با زنگ خطر افزایش بیماری‌های ژنتیک مواجه است.

دكتر اشرف سماوات، رئیس اداره ژنتیك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از افزایش بروز علائم سندرم داون در كشور به علت بالا رفتن سن ازدواج و بارداری خبر داده و گفته است که در 10 سال گذشته براساس شواهد جمع‌آوری شده، فهرستی از بیماری‌های شایع تهیه شده است كه 8 بیماری از جمله بیماری هموفیلی، سندرم داون، كم‌خونی داسی‌شكل و تالاسمی از بیماری‌های شایع ژنتیك كشوری است كه با افزایش سن ازدواج و بارداری در كشور افزایش می‌یابد.

بیماری‌های مغز و اعصاب

دکتر فرامرز امیری، دبیر هجدهمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، اظهار داشت که با توجه به افزایش هرم سنی جمعیت ایران، شیوع برخی از بیماری ها از جمله بیماری مغز و اعصاب نسبت به گذشته در جامعه بیشتر شده است.

وی در این خصوص بیان کرد: «ایران از نظر شیوع بیماری سکته مغزی جز کشورهایی است که شیوع متوسط در جهان دارد، آمارها نشان می‌دهد در شهری مانند تهران که حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد در روز ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد سکته مغزی رخ می دهد و متاسفانه کمتر از ۱۵ درصد آنها مراجعه به موقع به پزشک دارند.»

افزایش بیماری‌های آمیزشی در کشور

کارشناسان بر این باورند که كم‌اطلاعی و ناآگاهی، خجالت و شرم برای مراجعه به پزشك متخصص، عدم رعایت بهداشت فردی و مسائلی مانند آن موجب افزایش شیوع بیماری‌های آمیزشی در كشور شده است؛ به گونه‌ای كه برخی كارشناسان از ابتلای یك میلیون و 400 هزار نفر به انواع بیماری‌های آمیزشی در كشور خبر می‌دهند.

به گفته انواع بیماری‌های آمیزشی، لزوما بر اثر روابط جنسی نامشروع به وجود نمی‌آید، بلكه بسیاری از همسران به دلیل ناآگاهی و شرم از مراجعه به پزشك به این بیماری‌ها دچار می‌شوند.
دكتر مینو محرز دبیر انجمن بیماری‌های عفونی كشور با تایید افزایش شمار بیماران آمیزشی به بیش از 1.4 میلیون نفر گفت:‌این نوع بیماری‌ها در حالی رشد 5 برابری نسبت به چند سال پیش نشان می‌دهد كه برخی از آنها ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی است.

دیابت

از دیگر بیماری هایی که در طول سال‌های اخیر در ایران شیوع زیادی داشته است بدون شک دیابت است. بیماری که بسیاری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به نسل‌های بعد نیز منتقل می‌شود.

اسد الله رجب رئیس انجمن دیابت ایران به آمار بالای این بیماری در کشور اشاره می کند: «از هر 5 نفر ایرانی، یک نفر مبتلا به دیابت است یا در معرض ابتلا به آن قرار دارد و سالانه یک میلیارد دلار به دلیل کنترل نشدن بیماری دیابت در کشور هزینه می‌شود. این درحالی است که 99 درصد مبتلایان هم از کنترل نامطلوبی برخوردار هستند. نزدیک به 7 میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند ولی فقط 3 میلیون نفر از بیماری خودشان خبر دارند.»

سوء تغذیه ناشی از پرخوری

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز نسبت به آمار اضافه وزن و چاقی در کشور هشدار داده و اعلام کرده است که حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله کشور دچار اضافه وزن هستند. چاقی و اضافه وزن در کشور از روندی فزاینده برخوردار است. بااینکه گفته می‌شود چاقی بیماری کشنده‌ای نیست، اما با بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، آرتروز، فشار خون و ... ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد.

هشدارهایی که جدی است

متخصصان و کارشناسان بارها به جدی بودن هشدارهای افزایش آمار بیماری‌ها تأکید کرده‌اند. آنان بر این عقیده‌اند که هنوز هم با کمی بذل توجه مسؤولان می‌توان با کاهش عوامل خطرساز، بالا بردن سطح آگاهی و دیگر اقدامات جدی روند رو به رشد انواع بیماری‌ها را متوقف ساخت. بدون شک هزینه‌ای که برای کنترل عوامل بیماری‌ساز صرف می‌شود در دراز مدت بسیار کمتر از هزینه‌های گزاف درمان و معضلات ناشی از آن است. همان‌طور که از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha