جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 31204

یک کارشناس تغذیه گفت: نوشیدن چای در وعده سحری باعث افزایش ادرار و دفع نمک‌های معدنی در بدن شده و موجب تشنگی روزه دار در طی روز می‌شود.

سلامت نیوز: یک کارشناس تغذیه گفت: نوشیدن چای در وعده سحری باعث افزایش ادرار و دفع نمک‌های معدنی در بدن شده و موجب تشنگی روزه دار در طی روز می‌شود.

لیلا بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که مهمترین مسئله در هنگام افطار، حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن است، افزود: دریافت یك منبع انرژی به شكل گلوكز مانند خرما، آب میوه و یا شیر همراه با خرما، موز یا عسل برای بدن ضروری است.

وی مصرف غذاهایی مانند سوپ، آش سبزیجات و شیر برنج كه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند را یک وعده غذایی سبک و مناسب برای وعده افطار دانست و گفت: با توجه به طولانی بودن روز و گرمای تابستان افراد روزه دار ممکن است هنگام افطار عطش داشته باشند اما نباید برای رفع تشنگی خود از نوشیدنی‌های گازدار و بسیار خنك، آب یخ و نوشیدن چای داغ به صورت پی درپی استفاده کنند چرا که باعث حجیم شدن معده و بروز اختلالات گوارشی می‌شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به عدم استفاده از مواد قندی رایج بر سفره افطار مانند زولبیا و بامیه گفت: این شیرینی‌ها سلامت روزه دار را به خطر می‌اندازد چرا که از یک سو باعث سیری زودرس، كاهش اشتها و حذف وعده اصلی غذا شده و از سوی دیگر موجب بروز اختلالات گوارشی و تشدید علائم ترش كردن معده می‌شود.

بایایی مصرف غذاهایی سرخ کردنی در وعده سحری را علاوه بر چاقی و اضافه وزنی که برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت موجب بی‌اشتهایی هنگام سحر دانست و گفت: هضم چربی‌ها در بدن نیازمند مدت زمان طولانی‌تری است و از طرفی بالا بودن مصرف غذاهای چرب باعث افزایش كلسترول و چربی خون می شود.

وی با اشاره به طولانی بودن مدت گرسنگی خاطرنشان کرد: روزه داران باید غذاهایی مصرف كنند که به كندی هضم می‌شوند، غذاهای حاوی فیبر زیاد مانند حبوبات، غلات جو، جو دو سر، لوبیا، عدس و آرد سبوس دار معمولا 8 ساعت در دستگاه گوارش باقی می‌مانند در حالی كه غذاهای زود هضم مانند آرد سفید و مواد قندی تنها 3 تا 4 ساعت در معده می‌مانند و فرد خیلی زود با مصرف آن احساس گرسنگی خواهد كرد.

بابایی در پایان با بیان این که غذاهای پرادویه بیشتر باعث تشنگی می‌شوند، گفت: برخلاف تصور رایج در جامعه، مصرف چای در هنگام سحر نیز باعث تشنگی بیشتر می‌شود زیرا چای باعث افزایش ادرار شده و از طریق نمك‌های معدنی كه بدن به آن نیاز دارد از بدن دفع می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha