شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 31214
سلامت نیوز : یك فوق تخصص گوارش و کبد گفت: دیسپلازی یا دشواری بلع یک بیماری محسوب نمی‌شود بلکه علامت هشدار دهند ای است که نشان از اختلال در مسیر عبور از دهان و حلق به مری و معده دارد.
دکتر میترا عاملی فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه دیسپلازی یا دشواری بلع یک بیماری نیست، گفت: این مورد از جمله علائم هشدار دهنده است و نشان می دهد اختلالی در مسیر عبور از دهان و حلق به مری و معده وجود دارد که ناشی از بیماری های حلقی و یا ضایعه ای در مری مرتبط می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماری های متنوع و متعددی عامل ایجاد اختلال بلع هستند، یادآور شد: این بیماری ها با ایجاد انسداد در مسیر عبور غذا مانند تنگی های خوش خیم و بدخیم و یا ایجاد اختلال حرکتی در مسیر عبور غذا مانند اختلال بلع پس از سکته مغزی و یا اسپاسم منتشر مری منجر به دیسپلازی می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار داشت: بررسی علت دیسپلازی و چگونگی درمان آن با ارزیابی علائم بیمار شروع می شود و بیمارانی که بلافاصله بعد از گذاشتن لقمه در دهان دچار تجمع غذا در دهان، سرفه و ورود غذا به بینی و حنجره می شوند دچار بیماری های حلقی- دهانی اند در حالی که  اگر بیمار بعد از ورود غذا به مری توانایی ادامه بلع را نداشته باشد باید در حوزه بیماری های مری ارزیابی شوند و اگر بیمار به طور همزمان دشواری بلع در جامدات و مایعات را دار اختلال حرکتی مطرح می شود.

* تصویربرداری و اندوسکوپی دو روش بررسی علل دشواری بلع هستند

دکتر عاملی یادآور شد: تشخیص بیماری زمینه ای بعد از ارزیابی علائم دو روش تصویربرداری (رادیو گرافی با بلع باریم) و یا اندوسکوپی و در صورت لزوم بیوپسی روش های تشخیصی انتخابی هستند.

وی افزود: هوشیاری بیمار در مراجعه سریع به پزشک و بررسی قدم به قدم بر مبنای مطالعات انجام شده توسط پزشک می‌تواند به تشخیص بیماری در مراحل اولیه و درمان قطعی آن کمک کند.

این فوق تخصص گوارش ادامه داد: در صورتی که دیسپلازی به دنبال سکته مغزی اتفاق بیفتد ضمن درمان بیماری زمینه ای، دادن تمرینات لازم به بیمار توسط افراد آموزش دیده در این زمینه می توان از عوارضی مانند ورود غذا به دهان و ریه پیشگیری نمود که غالباً بعد از هفته های بلع این بیماران به صورت طبیعی باز می‌گردد.

وی گفت: در صورت تداوم علائم جهت پیشگیری از عوارض سوء تغدیه می توان از گاستروستومی به روش آندوسکوپی و یا گذاشتن لوله در ژنوم جهت تغذیه بیماران تا بازگشت علائم به وضعیت نرمال استفاده نمود.

*ضایعات بدخیمی مری از کشنده ترین سرطان ها محسوب می شوند

دکتر عاملی تصریح کرد: در مواجهه با دیسپلازی ناشی از ضایعات بدخیمی مری که به عنوان یکی از کشنده ترین سرطان ها محسوب می شود در گذشته کارتینوم سلول سنگفرشی شایع ترین کارتینوم مری بوده در حالی که امروز اندوکارتینوم حدود نیمی از بدخیمی های مری را تشکیل می دهد.

وی اظهار داشت: مهمترین عامل خطرساز آدنوکارتینوم مری بارت می باشد که تصور می شود در واکنش به ریفلاکس مزمن اتفاق می افتد و این معضل مهم که هر روز در جامعه ما شایع تر می شود با شیوه زندگی غذاهای ناسالم و افزایش وزن رابطه نزدیک دارد.

عاملی خاطرنشان کرد: دیسپلازی علامت مهم و هشدار دهنده و در صورت بروز چنین علامتی مراجعه سریع به پزشک در تشخیص بیماری زمینه ای و انجام اقدامات درمانی موثر و قطعی نقش بسیار مهمی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • nastaran ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    4 0
    سلام پدرمن هروقت غذامی خوره مجبوره با اب بخوره تاپایین بره وگرنه توگلوش گیرمی کنه بنظرشماچیه این خطرناکه؟
  • افشین ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
    3 0
    چپ حفره دهان نزدیک لوزه یا زیر لوزه درد دارم البته لوزه ها رو من در کودکی عمل کردم . و با مراجعه به چندین ENT در لندن مراجعه کردم که خیلی از انها گفتند که ریفلکس معده است ولی پنج ماه پیش بیوبسی کردم که جواب التهاب همراه رکتیو هپرپلازی در لنفویید است . ایا احتمال داره که این موضوع تغییر کنه به بدخیمی ؟ خیلی خیلی نگران هستم طوری که زندگی من کاملا داره خراب میشه . خواهش میکنم جواب من رو بدید .