سلامت نیوز : محققان دانشگاه كلیولند موفق به ساخت یك ریه مصنوعی شدند كه می‌تواند به جای اكسیژن خالص كه مورد نیاز ریه‌های مصنوعی فعلی است در هوای عادی تنفس كند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایده‌ ساخت ریه‌ مصنوعی قابل كاشت، كمكی است به تقریبا 200 میلیون نفر كه در سراسر دنیا از ناراحتی‌های جدی ریوی رنج می‌برند.

ریه‌های مصنوعی فعلی، كارایی لازم را ندارند و دارای وزنی سنگین و نیازمند مخازن زیادی از اكسیژن هستند، چرا كه كارایی تبادل اكسیژن آ‌نها پایین است و تنها قادرند كه ماده‌ی خالص را تنفس كنند و در نتیجه باعث می‌شوند كه بیماران كم و بیش ساكن بمانند.

اتكا به اكسیژن خالص، طول عمر این ریه‌ها را كم می‌كند و مصرف‌كنندگان باید هر چند روز یك بار از یك ریه‌ جدید استفاده كنند؛ اما ریه مصنوعی ابداعی بر اساس ریه طبیعی انسان شكل گرفته و حاوی دسته‌ای از آنالوگ‌های لاستیكی سیلیكونی عروق خونی است كه شبیه به عروق خونی واقعی به نقطه‌ای منشعب می‌شوند و در آن ناحیه، دارای قطری كوچك‌تر از قطر یك تار موی انسان هستند.

این كوچك‌سازی شبه‌زیستی، نسبت سطح به حجم بهتری را پیشنهاد كرده و باعث ارتقای كارایی تبادل اكسیژن این دستگاه می‌شود.

محققان معتقدند با این شیوه، كارایی لازم را برای تطبیق ریه‌ انسانی در این دستگاه كه تقریبا به اندازه‌ یك ریه‌ واقعی است، ایجاد می‌كنند. این به معنای آن است كه در آینده‌ا‌ی نزدیك، این ریه‌ها می‌تواند در بیماران كاشته شود.

ریه مصنوعی ابداعی می‌تواند با قلب كار كند و به هیچ نوع منبع قدرت مستقلی برای تامین نیروی نیاز ندارد.

تیم تحقیقاتی بر این باور است كه می‌تواند یك مدل كاشتی از این ریه را برای انجام آزمایش‌های بالینی طی دهه جاری بسازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha